Red Faction - Guerilla, de-abia apărut, este un joc pe care îl aşteptam de-o vreme destul de îndelungată. Primul mi-a plăcut enorm, mai ales din cauza faptului că puteai distruge cam orice pe-acolo. Aşa că l-am instalat şi l-am pornit, că-mi ploua în gură
Ei bine, Red Faction - Guerilla este... un dezastru. Să le luăm pe rând:
Grafica este la nivelul anului 2002, abuzând de efecte cretine care să ascundă calitatea penibilă: orice explozie zguduie pământul (şi camera), dar dacă eşti atent, observi că algoritmul de detecţie a coliziunilor e varză. Cerinţele de sistem ale graficii sunt destul de mari, dar cel mai enervant e lag-ul pointer-ului şi al tastaturii la rezoluţii mari. Deşi nu mă deranjează un framerate de 30 fps, întârzierea comenzilor e aşa de mare încât jocul e imposibil de jucat la rezoluţii mari (pe GeForce 8800 GTS am ajuns la 1280x800 ca să pot face ceva inteligibil în joc).
Sunetul e şi el praf; nici nu vreau să ajung la calitate, că până acolo mai este; singurul loc în care sunetul se aude OK este în cut scenes; în rest, jocul suferă de o căruţă de boli grave, printre care amintesc:
- sunetele ambientale sunt mai puternice decât speech-ul, adică maşinile care se plimbă pe drumuri acoperă ca zgomot orice dialog, astfel discuţia cu un NPC devine imposibilă; se pare că ăla te aude, dar nici vorbă să înţelegi mai mult de un cuvând din 7 din ce zice el; setările de sunet aparent nu funcţionează, n-are nici un efect setarea zgomotului ambiental la 90% sau 30% sau 0. Mă rog, în general nici un slider nu are efect.
- chatter-ul NPC ambiental se aude clar şi se sugrumă brusc dacă te îndepărtezi de acesta, nu face fade out în fundal, cum ar fi normal. AUzi vocea tare şi apoi pauză.
- În general, cam toate sunetele ambientale suferă de aceeaşi problemă, se aud la volum maxim sau deloc. Astfel, mai peste tot eşti asaltat de un flux constant de... zgomote care se suprapun, rezultând un haos obositor.
- Unele surse de sunet te urmăresc deşi n-ar trebui să o facă: am coborât dintr-o maşină şi am luat-o pe jos, în zgomot ambiental de... motor. Culmea era că, dacă începeam să alerg, motorul se ambala şi el. Nice.
Camera: pe lângă faptul că s-a ales un sistem 3rd person pe care nu-l suport (lateral 3rd person, adică personajul se află undeva în partea stângă a monitorului, cursorul fiind pe mijloc), camera se află prea aproape (mai ales când te afli într-o maşină; eu sunt obişnuit să văd toată maşina, aici vezi numai jumătatea din faţă, funny e când vrei să dai înapoi).
Gameplay: bube multe şi mărunte: unele misiuni sunt stupide (distruge un turn folosind 13 barrels of hydrogen şi 48 de gloanţe; bineînţeles că nimeni nu se sinchiseşte de explozii, parcă ar fi numai orbeţi pe-acolo), altele expun comportamente stranii (trebuia s-o salvez pe una de nişte bad guys, am stat jumate de ceas şi am ascultat prin radio cum se împuşcă unii pe ăilalţi, m-am apropiat şi-am tras şi cu ochiul de la distanţă cum trag unii în alţii, încă vreun sfert de ceas; nimic, fgrate, zici că erau din oţel toţi), etc.
Ideea de mining e totală în stupiditatea ei: din loc în loc sunt nişte "resurse" care arată ca nişte supersized crystals; dai cu ciocanul în ele (o dată!) şi ele se sparg, primeşti resurse. Go figure.
AI-ul e dezastruos, uneori mă întreb dacă există. Inamicii dau năvală, se materializează în locaţii imposibile, trag ca orbeţii (pe lângă, în general) şi nu se coordonează deloc.
Nu e chiar totul vraişte, spre exemplu distrugerea clădirilor cu dynamite charges e chiar fun; la fel de fun e să le lipeşti de vreun inamic (sau good guy, cu acelaşi rezultat, dar nu dau în spoilers aici). Mă rog, una peste alta, dacă n-aveţi ce face cu banii şi chiar vreţi să jucaţi acest joc, be my guest. Eu m-am lecuit.
Nota finală:
4/10. Chiar nu înţeleg review-urile pozitive ale site-urilor dedicate. Have they been bribed?