Supraincalzire Asrock ION 330

Foxter

Membru Senior
Am un Asrock ION 330 cu probleme din cauza supraincalzirii.

Banuiala mea e ca din cauza caldurii care se strange in zona bateriei de CMOS, sistemul se blocheaza.

Bateria de CMOS e plasata intre radiatorul de pe GPU si niste componente electronice care sunt fierbinti.

Chiar daca sistemul nu se blocheaza la intrarea in Windows sau la shutdown (cum face in majoritatea cazurilor) observ la restart ca Biosul a revenit la setarile default (cu mode-ul setat pe IDE in loc de SATA).

Folosirea ventilatoarelor din carcasa la maxim intarzie un pic problema dar nu o rezolva. In plus un ventilator de 50mm la maxim nu e deloc silentios)

Asta e probabil din cauza faptului ca racirea carcasei e facuta sa elimine cadura de la radiatorul GPU si CPU iar restul carcasei este foarte slab ventilat.

Singura solutie ca sa pot sa folosesc sistemul fara blocaje a fost scot rama care tine unitatea optica si HDD-ul si sa conectez doar HDD-ul (sprijinit partial de marginea carcasei). Dar chiar si asa trebuie sa fiu atent cand restartez PC-ul ca in cazul in care apare imaginea de boot de la Asrock dupa pornirea PC-ului sa intru rapid in Bios si sa setez optiunile din nou.

Am setat ca imaginea de boot sa fie dezativata asa ca sesizez imediat ca s-a resetat Biosul.

Ma gandesc daca niste Artic Silver 5 sub cele 2 radiatoare si niste mini rardiatoare pe mosfeti ar putea ajuta.

Pun niste poze high rezolution luate de pe un site cu interiorul carcasei ca sa intelegeti mai bine situatia.

ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_DVD-Burner.jpg ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_Open.jpg ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_Motherboard_Side.jpg ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_Enclosure_Fan.jpg ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_ION-Cooler.jpg
 
Spune temperaturile CPU/GPU. Pune mana pe radiatoare si vezi daca preiau caldura. Daca nu se incalzesc la fel de tare pe cat indica CPU/GPU, inseamna ca ai o problema cu pasta termoconductoare.

Problema acelei carcase este ca ventilatorul mic, ala care prins de un radiator, baga aer cald in carcasa. Monteaza-l invers. In afara de gaurile din spatele acelui radiator, exista alte fante pe unde sa intre aerul in carcasa?

Bateria CMOS ce tensiune are (montata)?
 
CPU temp: 40

GPU temp: 60-75 in functie de load al placii video

Pe radiatorul mare de la GPU nu pot sa tin mana ca arde deci caldura o preia (mai mult sau mai putin nu stiu ce pasta au pus astia cand au montat coolerul in fabrica prin 2009).

Ventilatorul ala mic practic trage aerul din fata carcasei si il trece prin radiatorul de la procesor, aerul cald trecand apoi prin radiatorul de GPU si este scos apoi din carcasa de coolerul de 50mm din spate. Banuiesc ca au vrut sa aibe efect de wind tunnel.

Ca fante de intrare iesire aer, aerul intra prin niste gauri in masca frontala metalica plasate in fata radiatorului de pe CPU, masca care apoi este acoperita de o masca de plastic cu fante de trecere a aerului care nu sunt plasate direct in fata gaurilor din masca frontala metalica.

Ca iesire pt aer sunt niste fante cam anemice in spatele ventilatorului de 50mm. Alte fante de racire nu mai sunt.

Cat despre bateria CMOS am schimbat 3 pana acum. Dupa ce folosesc PC-ul daca scot bateria simt ca e fiebinte (nu ca radiatorul GPU) dar cred ca e cam ca radiatorul de GPU deci 40 de grade cel putin).

Tensiunea nu am masurat-o dar cred ca oricum fierbinteala bateriei e momentan mai importanta.

Pun niste poze cu masca frontala de plastic si cu partea din spate.

ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_Front.jpg ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_HDMI_Panel.jpg
 
Dacă nu poți ține mâna pe el are vreo 60 de grade, așa că e ok. Eu i-aș mai da niște găuri :smile:.

Întrebarea e ce efect are asupra BIOS-ului faptul că se încălzește bateria. N-am încercat niciodată și mi-e greu să o fac acum - pornește un PC fără baterie de BIOS?
 
Porneste cu CMOS resetat.

Deci da, este asa cum am zis: ventilatorul GPU iti umple carcasa cu aer cald. Pune-l invers, sa scoata aerul.
Optional, ai putea monta invers si celalalt ventilator, ca asa e posibil sa obtii temperaturi mai mici la CPU si baterie.
 
miahi

In general un sistem porneste fara baterie de BIOS dar uita toate setarile in afara de cele default si de obicei iti da un avertisment la pornire ca CMOS values sunt corrupted.

In cazul PC-ului asta cred ca atunci cand se incalzeste rezulta in variatii de tensiune care dau impresia sistemului ca a fost scoasa bateria si ca urmare a fost resetat Biosul in timpul functionarii. Asta ar explica de ce imi apare uneori imaginea Asrock de bootare cand repornesc PC-ul dupa o perioada de folosire.

Am observat ca treaba asta depinde de racire, daca instalez un Windows 7 cu carcasa inchisa si fanul pe silent mi se blocheaza winul imediat dupa ce intra prima data in Win si pun driverele, la restart se blocheaza winul cand se shutdowneaza si/sau vad imaginea de bootare Asrock.

Daca setez fanul pe maxim mai tine cam 15 minute dupa ce am pus driverele pana sa apara beleaua.

Cand am instalat ultima data Win 7 am scos capacul carcasei si dispozitivul de prindere al unitatii optice si al hardului si am lasa hardul in aer (partea din fata a hardului rasturnat era bagata in gaura de la unitatea optica din masca frontala iar partea din spate era sustinuta de cablul sata. Asa am instalat Win 7 fara probleme cu toate uptateurile si programmele folosite deci cam 24 de ore de functionare nonstop. Apoi la primul restart iar am vazut imaginea de bootare Asrock si am intrat in bios sa fac setarile din nou. Bateria era calda.

Marius '95

O sa fie o distractie mare sa incerc asta, ca sa desfaci din suruburi ventilatorul ala trebue sa scoti un surub din partea de jos si asta inseamna ca trebuie sa dau jos radiatorul de pe GPU sau sa gasesc un soi de unealta ca o surubelnita in unghi de 90 de grade (vezi poza 3 si poza 5 din primul post al threadului).
 
Am decis sa abordez mai radical problema asa ca am scos placa de baza din carcasa si acum sta pe spatele cauciucat al unui mousepad cu panza si vad ca merge fara belele. Bateria e calduta dar nu asa fierbinte cum era inainte (nu stiu ce fel de componente sunt alea de langa locasul bateriei dar dupa o secunda nu mai poti sa pun sa tii degetul pe ele de caldura). In plus langa ele sunt niste mosfeti.
 
Alea pe care scrie 4R7 sau 1R1 sunt niște bobine/șocuri de ferită; poate trece mult curent prin ele. Ele în sine nu contează că se încălzesc (ferita e ok până pe la 700 de grade, se dezlipesc de pe placă mult înainte), dar pot da căldura altor componente. Eu tot cred că nu strict de la baterie e problema, dar ar fi interesant de văzut ce se întâmplă dacă scoți bateria în timpul funcționării :smile:.

Tot aș băga o bormașină în tot ce e dedesubtul plăcii de bază, plus niște picioare care să ridice carcasa, să aibă pe unde trage aer.
 
La un moment dat, inspirat de o carcasă Dell cu niște ghidaje interne din plastic pentru aer, am făcut o asemenea „tunelare” din ceva plastic un pic mai rezistent - parcă din coperta unui dosar de plastic. Aș încerca ceva de genul ăsta, să facă un „tunel” de la găurile de aerisire ale carcasei, peste radiatorul de chipset cu ventilator și peste radiatorul de procesor, și atât. Cu asta, tot aerul tras de ventilatorul ăla mic cu siguranță trece prin cele două radiatoare, în loc să se facă acolo o oală de aer fierbinte care e doar amestecată ineficient de ventilatorul ăla mic.
 
Hai să dau și eu cu inputul din experiența mea cu răcirile. În primul rând, ăsta pare a fi făcut pentru răcire oarecum pasivă (în general, cu cât mai mulți fini, cu atât mai mult beneficiază de un ventilator, dar aluminiul este mai bun la disipare pasivă decât cuprul).

Ce aș face eu la chestiuța asta mică:
- desfăcut tot și înlocuit/schimbat pasta. Din 2009 până în 2018 sunt 9 ani de zile în care pasta aia s-a făcut probabil tun;
- pus puțin AS 5 (da, sunt conservator din fire :biggrin:);
- schimbat ventilatorul cu ceva silent/high CFM - aparent Fractal Design fac ceva de genul;
- mai multe găuri ajută, dar adăugat un filtru ca să nu desfaci chestia odată pe săptămână să aspiri prin ea; pare oarecum incomod;
- nu-mi dau seama din poze, dar poți pune un ventilator de 120mm slim deasupra? Au 1.5cm grosime.
 
Spațiul de deasupra e rezervat pentru unitatea optică și discul de 2,5". Schimbarea pastei e necesară pentru a transfera mai bine căldura de la chip-uri la radiatoare, dar trebuie îmbunătățit airflow-ul astfel încât aerul încălzit din carcasă să fie evacuat, nu recirculat.
 
puterfixer

Daca as face un tunel as imbunatati racirea procesorului si a GPU/chipsetului dar atunci chiar nu ar mai exista racire pt orice e in stanga (RAM) si in dreapta (baterie de BIOS, mosfeti. condenstori) tunelului - privind dinspre partea frontala a carcasei.

O mentiune, sub radiatorul mic cu ventilator atasat e de fapt CPU-ul, radiatorul mai mare pasiv raceste GPU/chipset.

Neo

Un ventilator su suflu mai puternic sigur nu ar strica, din ce am gasit pe net YS Tech FD123010LS are cam 3CFM la vanzatorii de piese vechi (pe situl YS tech nu am gasit modelul terminat cu LS dar conform traducerii numelui modelului dintr-un catalog PDF al YS Tech, L vine de la Low speed si S de la Sleeve bearings.

Modelul YS Tech FD123010LB (cu rulment) are 2.5CFM si nici un model de 30x30x10 la acest producator nu depaseste 4CFM ca putere. M-am uitat la Fractal Design cel mai mic model e la 40mm (Silent Series R3 40mm) cu 3.6CFM dar e 40mm nu 30mm.

Ventilatorul de evacuare Delta AUB0512MD e destul de puternic mai ales la full speed dar grila de aerisire e slab proiectata. De asemenea ventilatoarele de 50mm la full speed nu sunt tocmai silentioase.

Am incercat in trecut folosirea turatiei maxime a ventilatoarelor (are optiunea asta in BIOS) dar asta doar intarzia problema nu o rezolva. De galagie nu mai zic.

Tare imi e teama ca o sa fie nevoie de decuparea unui cerc in panoul din spate (ala care are si rol de I/O shield) in zona fanului de 50mm si de o operatiune similara in masca frontala de plastic a carcasei si in scheletul de metal din spatele ei pt fanul de 30mm.

Cum as zis si puterfixer, partea de sus e acoperita de rama care tine unitatea optica si hardul (vezi prima poza atasata acum si prima poza din postul ce a initiat threadul). Mai adaug niste poze cu vederea carcasei goale din spate cu scutul I/O scos ca sa se poata vedea distanta intre rama pt unitatea optica si HDD si partea de jos a carcasei). De asemenea pun si o poza cu masca de plastic frontala scoasa. Ultimele poze sunt cu modalitatea de folosire actuala.

Nu dati cu pietre, asta e calitatea camerei photo Iphone 4S + pricepere dezastru a fotografului.

Legat de pasta termica am o mica spaima de pe vremea socket A/FC370 cand pastila nu era protejata de IHS asa ca o sa mai treaca un timp pana imi fac curaj sa inlocuiesc pasta (am deja AS 5 pregatit).ASRock_Nettop_ION330_AMCP7A-ION_Drive_Tray.jpg IMG_4079.JPG IMG_4080.JPG IMG_4078.JPG IMG_4081.JPG IMG_4082.JPG
 
Hm, io mă gândeam că ventilatorul din spate are un debit mai mare decât cel de pe radiatorul procesorului, și atunci o parte din airflow ar trece prin „tunel” și alta ar intra în carcasă pe altundeva ca să răcească restul componentelor. Dar acum văd că practic nu mai sunt niciunde altundeva găuri de ventilație, which sucks.

Vrei neapărat să rămâi cu carcasa aia, sau ești dispus să cauți una ceva mai încăpătoare/bine aerisită?

Io m-aș apuca de ceva modding de carcasă pentru ca să îmbunătățesc airflow-ul. Aș pune un ventilator centrifugal pentru evacuare, care produce un debit semnificativ mai mare de aer în aceleași dimensiuni (uite aici un ventilator de 51x51x15mm care la 6700rpm scoate 9mc/h) - dacă găsești și mai mare ca diametru și turație mai mică (blower fan pe eBay, poate adaptarea unuia făcut să intre într-un slot de extensie), și mai bine. Doar că montarea va fi tricky, evacuarea fiind într-o laterală a lui. Dar multe nu rezolvi, memoriile alea sunt înghesuite într-un colț și n-are pe unde să intre aer în carcasă dacă nu dai mai multe găuri și în laterale.
 
Eu cred ca restul componentelor se incalzesc mai mult din cauza radiatorului fierbinte de alaturi, iar un tunel ar scadea temperatura tuturor componentelor. VRM-ul unui sistem care consuma 20W maxim la priza nu are de ce sa fie cald doar din pierderile proprii. Iar grila de pe spate se poate decupa, de exemplu.
 
  • Like
Reactions: Neo
Eu nu inteleg ceva: asta e un sistem de firma, "de-a gata", nemodat. Sa inteleg ca toti cei care l-au cumparat au luat aceeasi ţeapa?
 
puterfixer

Inclin sa cred ca e mai rentabil sa schimb carcasa decat sa ma apuc sa o modific pe cea existenta (marimea mica a carcasei era simpatica dar cel mai mult m-a interesat consumul redus cand am luat sistemul), beleaua e ca nu prea cred ca forma asta e conform unui standard generic de carcasa, la o masurare rapida mi-au iesit 18.5cm x 16cm ca dimensiuni.

Cosmin_C

Ai nimerit corect consumul, prizometrul imi zice pana in 50W full load (rotunjit in sus) cand merge impreuna cu un monitor Eizo EV2455.

Quark

Teapa bigtime pt toti intradevar. Banuiesc ca nu au folosit multi sistemul mult timp mai ales ca dupa 2010 netopurile cu Atom au fost "omorate" de vanzarile de tablete si laptopuri ieftine. Banuiesc ca cei care inca mai folosesc asa ceva sunt cei care le utilizeaza ca low cost media center.
 
Eu mă refeream la cel de 50mm să-l schimbi, nu la cel de 30mm, ăla de 30mm mi se pare oribil oricum. Dacă nu ai spațiu între unitatea optică și radiatoare să pui un 120mm slim peste toată drăcia atunci singurele opțiuni pe care le văd sunt așa:
- decupat evacuarea (se făcea modding la surse care aveau la fel de prost proiectate evacuările cu foarte mult metal, practic tai tot ce-i grilă de metal acolo și pui eventual ceva plasă metalică dacă ai mâță și nu vrei să rămână fără coadă);
- dat găuri prin puncte strategice - aici nu știu ce să spun sub placa de bază, dar undeva pe lateral poate? Ai putea pune acolo un ventilator de intake, de exemplu și așa ai rezolva cu circuitul de aer în carcasă și s-ar face curent bine la turații mici;
- schimbat pasta etc.


Nu aș lua altă carcasă pentru că investiția ar fi mai mare decât prețul întregului sistem.
 
Back
Top