Nu încercam să fiu nesimțit, ci să spun că, tocmai pentru că o iei de la zero, ar trebui să te axezi pe elementele de bază: producție continuă, saturație, scouting elementar, supply, stiluri de joc vs. fiecare rasă, compoziție, etc. Dacă îți spun că într-un TvP standard primul stalker iese la 4:15, nu te ajută cu absolut nimic în momentul de față.
So, compoziție: ai bio (mobilitate, dmg mic, rof mare, cost redus, ușor de înlocuit); mech (opusul); și sky, care e un stil situațional/complementar. Bio de unul singur e vulnerabil la atacuri aoe (baneling, infestor, colossus, templar, siege tank) din cauză că are HP mic, iar unitățile sînt mici și se îngrămădesc ușor; mech e vulnerabil la unități mobile și masive, pe care nu poate să le omoare rapid (charge zealot, blink stalker, immortal, colossus). De aici deducem că mech e semi-inutil vs. protoss. Ăsta e motivul pentru care în toate TvP-urile se ajunge la marine/marauder/medivac vs. zealot/stalker. La un moment dat, P o să adauge unități cu aoe, fie templar pentru psi storm (ulterior archon), la care răspunzi cu ghost (EMP dacă are templar grămadă, snipe dacă sînt separați, EMP pe archon), fie colossus, la care răspunzi cu viking (colossus poate fi atacat și la sol, și în aer).
În TvZ, dacă faci bio, o să ți-o iei inițial de la zergling/baneling (aoe), și ulterior de la infestor (aoe). Deci adaugi o unitate care să apere infanteria de banelings - siege tank. De ce merge vs. Z, dar nu vs. P? Pentru că ling și bane sînt unități cu HP foarte mic, spre deosebire de zealot și stalker, și tanks pot să facă one-shot (tank cu +0 atac face 2-shot vs. ling cu +1 armură, tank cu +>1 atac face din nou 1-shot vs. ling cu +whatever armură), cu splash. La lair tech, Z adaugă infestor sau mutalisk (nu ambele, că n-au destul gaz). Primul e o unitate mai degrabă defensivă, pe care o neutralizezi cu ghost (again, EMP pe grămadă, snipe pe ținte solo), a doua e o unitate de hărțuire de care te aperi cu marines (și 1-2 thor) și cu cîteva turele în linia de minerale și pe lîngă producție (cîteva = 2-3, nu 12). Pe atac, tancurile apără marinii de banes, marinii apără tancurile de muta. La hive tech, Z adaugă brood lord sau ultralisk, pe care le contrezi cu viking, respectiv marauder(/tank) sau, preferabil, ghost vs. ambele (snipe).
Cum ataci: pui tancurile în siege la limita creep-ului, mai răspîndite, dar să se acopere unele pe altele, cu marini lîngă ele. Scanezi să vezi ce te așteaptă în față și trimiți cîțiva marini să curețe creep-ul. Înaintezi cu cîteva tancuri, le pui iar în siege (nu dai unsiege la toate odată), repeți. Cînd te atacă, dai focus fire la tanks pe banes, dai stim și fugi cu marinii în spatele tancurilor pînă mor toți banes, și cureți ce rămîne.
În TvT poți să faci biomech sau mech. Sau bio dacă ai o înțelegere cu adversarul să facă și el același lucru, pentru că bio pierde vs. mech dacă jucătorii sînt de același nivel. Mai exact, marine/tank/viking sau hellion/tank/viking. De ce viking? Pentru că tancurile au range mai mare decît vision, iar dacă ai două linii de tancuri în range, dar fără vision, ăla care are un viking parcat deasupra o să poată să tragă, în timp ce adversarul o să trebuiască să scaneze constant. Deci superioritatea aeriană e importantă. Dar dacă nu fac nici un viking, și am armata terestră de două ori mai mare decît a lui? Atunci o să facă două banshee și o să-ți distrugă toate tancurile, în timp ce marinii tăi care încearcă să atace banshee o să fie omorîți de tancurile lui înainte să intre în range, pentru că el are air, deci vision, iar tu nu.
Spre deosebire de TvZ, unde pui tancurile într-un fel de zigzag, în TvT tancurile se aliniază, ca să tragă toate odată.