Dacă v-aţi plâns, vă prezint prima aventură: chisetul plăcii de bază răcit pasiv.
Să recapitulăm: DFI LanParty UltraD cu răcire standard bazată pe un cooler firav şi ventilator care urcă la 3600RPM în condiţii normale cu turaţia controlată automat (este capabil de peste 6000RPM).
Pentru a răci pasiv, am folosit un radiator destul de mare de la un K6-2. Motivaţia a fost mărimea faţă de varianta Zalman cât şi disponibilitatea imediată pentru joacă.
Am luat una bucată bormaşină cu diferite şpirale, creion, şurubelniţe, pensetă, pastă termoconductoare, alcool izopropilic şi cam atât cred.
Am determinat locul găurilor, le-am marcat, am găurit baza cu un şpiral subţire, cât să treacă bolţul de plastic prin ea. Iniţial mă pregătisem ca pentru oţel cu un şpiral mai mic cu care să găuresc şi apoi să lărgesc treptat. Îmi şi făceam probleme că poate am nevoie de o soluţie de răcit şpiralele. Pe partea superioară a radiatorului am folosit la final un şpiral de 6 pentru a face spaţiu florii bolţului. După ce am curăţat bine zona de şpan am purces la partea a doua, modarea radiatorului pentru a putea trece cu placa video prin el (aţi ghicit, una din acele plăci cu nF4 cu chipset în prelungirea lui PCI-Ex). Pentru asta am tăiat până la jumătatea lăţimii radiatorului 3 lame (trebuie ţinut cont că radiatorul are pe una din lăţimi spaţiul pentru clema de prindere pe soket cât şi o tăietură perpendiculară ce separă lamelele în două coloane). Spaţiul lăsat de cele 3 lamele lipsă cât şi culoarul de la mijloc mi-a făcut suficient spaţiu pentru placa video. Pe a doua coloană am fost nevoit să îndoi puţin lamelele pentru a lăsa loc colţului plăcii video.
Pentru cei interesaţi, deoarece tăierea mi se pare puţin dificilă în acest caz şi pentru că am dispus de un număr limitat de scule în casă la momentul respectiv, am folosit un şpiral mare (de 6 sau 8) cu care am lărgit spaţiul de la bază dintre două lamele. Astfel s-a subţiat mult la baza lamelei materialul. Ulterior, prin acţionare mecanică (frecat lamela stânga-dreapta), aceasta a cedat prin rupere la oboseală. Resturile de material au fost cu atenţie polişate (raşchetate) cu bormaşina şi surubleniţa. Rezultatul nu este exemplar (artistic) dar suficient.
O altă mică problemă a fost colţul plăcii video, rezolvarea nefiind posibilă prin simpla înclinare a lamelelor din coloana doi deoarece una din lamele avea pe o parte bolţul de prindere şi pe alta colţul plăcii video. Tot cu ajutorul bormaşinei pentru găurirea bazei a acelei lamele (în unghi) cât şi poziţionarea ei oblică m-a ajutat să strecor ambele componente fără să o mai sacrific.
Am purces la demontarea plăcii de bază, a coolerului original, am recuperat bolţurile originale, am curăţat chipsetul de chestia care era pe el (o pastă care se făcuse foarte solidă, galbenă; nu era nici veşnica gumă dar nici a pastă bună nu părea, spre exemplu, peste emblema de la nVidia rămăsese un ghemotoc bine lipit de pastilă la care am frecat destul de mult cu alcool izopropilic până s-a luat - o altă menţiune, textul pe pastilă se pare în acest sens că are o suprafaţă poroasă, deci caz de oripilat pentru cei care fac şlefuire şi la heatsink).
Montarea radiatorului nu a produs probleme cu excepţia nimeririi găurilor din placa de bază din prima. Cu puţină atenţie s-a rezolvat.
Purced la prinderea cu şuruburi a plăcii de bază de frameul metalic (da, am la o carcasă noname dar veche ceea ce mulţi review-uri caută şi nu prea ştiu să fi găsit încă la Antec spre exemplu: şasiul pe care se prinde placa de bază să fie culisabil
). Marea surpriză vine din partea Electrica ce opreşte curentul (trecut de nouă seara) în timp ce eram cu placa de bază pe genunchi. Am continuat în beznă la palpare să plantez şuruburile apoi cu ajutorul unei lanterne a tuturor cablurilor, wire management, etc. Când mă apropiam de final vine şi curentul, bucurie, aşez cutia, pornesc jucăria cu mâna pe butonul de power al sursei: veşti bune! După ce am stat în BIOS 10 minute tot urmărind consider safe să intru şi în Windows. Stupoare, HAL.DLL este corupt: începe panica! Înlocuiesc fişierul, intru în Windows, aparent merge OK.
Temperaturi? La procesor şi PWM cam 2 grade în minus faţă de măsurările de dinainte (varierea poate fi influenţată totuşi, măsurearea nu a fost făcută 100% în aceleaşi condiţii având în vedere că au trecut ore bune între ele). La chipset pot spune că este mai cald cu între 8 şi 10 grade celsius decât normal, adică 66C (temperaturi de „Idle”, adică aşa cum rulează la mine calculatorul 97% din timp). Sursa are 100RPM mai puţin.
Concluzii? După ce scap de păcăneala de la coolerul plăcii video, sursa redevine cel mai mare poluant fonic. Cu placa video se poate să am probleme în montarea radiatoarelor lungi acum, sursa deja cam ştiu ce trebuie să-i fac.
Pentru chipset pot eventual să montez un Nexus de 120mm care să joace rol şi de "intake fan" cu un "fan duct" şi care să-mi arunce aer şi peste HDD-uri, ventilator controlat astfel încât să pornească atunci când chipsetul are o temperatură peste 60C spre exemplu (folosind funcţia automatizată chiar din BIOS).
Dacă o rezolv şi cu celelalte două rămase, va trebui cât de curând să mă apuc de strâns bani de LCD, la ora la care scriu, într-un cartier foarte liniştit mai ales dacă ţinem cont că nu sunt nici în centrul oraşului şi nici măcar în Bucureşti, adevăratul poluant sonor care-l sesizez este bâzâitul monitorului.
Poze? Îmi pare rău, nu am aparat.