Reparatie monitor

Marius '95

troubleShooter
Am salvat de la reciclare monitorul analizorului de coagulare. Este un monitor Perfectron (numele producatorului) 21.5", 16/9, HD, intrari VGA + DVI-D, cu touchscreen rezistiv pe USB si boxe incorporate (proaste, bune doar pentru beep-uri).

Problema pentru care a fost inlocuit este ca nu-i mai mergeau butoanele (in principal butonul +) si de-a lungul timpului a ajuns sa aiba setarile atat de aiurea incat nu se mai vedea imaginea si fara butoane functionale nu mai putea fi reglat.

Acasa, dupa demontat, am constatat urmatoarele:
- Toate butoanele de reglaj sunt conectate la aceleasi doua fire. Un fir este traseul comun de alimentare (masurat la ~6.7V) iar celalalt fir este traseul comun "output". Toate butoanele sunt in paralel intre cele doua trasee, fiecare buton in serie cu cate o rezistenta de diverse valori. Practic, fiecare buton "ridica" output-ul la o alta tensiune in functie de rezistenta cu care este in serie.
- Butonul "menu" cu rezistenta de ~5K merge OK.
- Butonul "-" cu rezistenta de ~20K deschide meniul exact ca si butonul "menu".
- Butonul "+" cu rezistenta de ~40K functioneaza ca buton "-".
- Butonul "exit" cu rezistenta de ~80K nu functioneaza.

Am incercat diverse rezistente ce aveam prin casa intre cele doua fire. O rezistenta de 50K s-a comportat ca buton de "+" si am reusit sa reglez imaginea.
Nu am reusit sa identific problema de baza. Nu am vazut condensatori umflati sau alte probleme evidente. Am senzatia ca cei 6+ V care sunt pe firul de alimentare ar fi trebuit sa fie de fapt 5V, motiv pentru care doua dintre butoane capata functia gresita. Nu sunt atat de bun incat sa gasesc motivul pentru care sunt 6+ in loc de 5V.

As putea:
1) Sa inlocuiesc rezistentele cu unele mai mari care merg cu cei 6+ V. Rezistentele sunt SMD, cat firul de par, va fi un chin!
2) Sa gasesc rezistenta pull-down dintre firul output si masa si s-o schimb cu una mai mica astfel incat output-ul sa ajunga in final la tensiunea corecta pentru fiecare buton.
3) Sa-l duc la cineva care chiar se pricepe sa-l repare.
4) Gunoi.

Recomandari?
 
Last edited:
Nu pot sa te ajut sa-l repari pentru ca nu merita financiar sa-l transporti aici. Dar daca ai timp incercam impreuna sa vedem ce are (daca ai sculele necesare).
 
Acolo e un divizor de tensiune. Ai putea să măsori între output și masă să vezi exact ce rezistență e, și asta o să-ți spună și ce tensiune ar trebui să fie acolo mai exact.

Pentru că dacă ai 6.7 și ar trebui să fie 5, șansele să evolueze în continuare la alte valori dubioase (adică să depășească limitele circuitelor) sunt mari. Pentru că sigur nu e folosită doar acolo tensiunea aia.

Altă variantă e să iei o sursă LDO și să faci 5V din ăia 6.7 și să vezi cum merge așa. Dar probabil deja dublezi valoarea monitorului, că e câțiva lei o sursă.
 
ipman:
Timp am, scule am, loc unde sa le las intinse nu am.

miahi:
N-am identificat rezistenta dintre output si masa (nu e pe placuta cu butoanele), dar este un condensator intre output si un alt traseu care ar putea fi si el tot masa. Dupa ce se incarca condensatorul, rezistenta ar fi 2.2K, dar mie nu-mi spune nimic, cu atat mai putin ce tensiune ar trebui sa fie acolo. Cunostintele mele de electronica sunt la genunchiul broastei. Nici nu stiam ca porcaria asta cu toate butoanele pe acelasi fir se cheama divizor de tensiune.

Exista si varianta 5: fac ce alte setari mai e nevoie cu rezistenta de 50K, il asamblez la loc si il las asa.
 
Last edited:
Placuta cu butoane: (Rezistenta de la "Down" e scoasa de mine aseara, urmeaza s-o pun la loc, daca mai reusesc.)
IMG_20250603_172841.jpg
Placa principala:
IMG_20250603_173454.jpg
Zona mufei butoanelor (W-KEY, stanga sus):
IMG_20250603_173532.jpg
 
Corectie. Am incurcat traseele.
output - masa este 22K. Am identificat rezistenta pull-down, este cea in paralel cu un condesator minuscul, deasupra mufei, un pic in dreapta. Condesatorul mai mare din stanga ei este intre alimentare si masa.
Am mai constatat acum ca alimentarea are 5V cand monitorul este in stand-by. Devine 6.3V cu ecranul activ si creste usor in timp - dupa vreo 10min avea 6.4.

Am identificat sursa celor 6+ V: este un covertor DC-DC "8050SD", pe placa principala in stanga bobinei. Pare sa fie bine lipit de placa. Nu cred ca ma bag sa-l schimb.
Avand in vedere ca touchscreen-ul este USB, oare as putea sa iau 5V de la USB si sa ridic pinii de la 8050SD? Masa pare comuna. Da, butoanele vor merge doar cu USB-ul conectat - si ce daca?
 
Last edited:
De retinut pe viitor, dar acum nu vad cu ce ma mai ajuta. Nu stiu ce intervale de accepta pentru fiecare buton (banuiesc ca e totusi un interval, nu o valoare tinta cu 2 cifre dupa virgula) si am aflat deja cu certitudine ca alimentarea trebuie sa fie 5V, nu 6-si-ceva. Ar putea totusi sa fie altceva defect decat 8050SD-ul ala?
 
8050SD are doar câteva piese auxiliare, o diodă, o bobină și doi condensatori. Adică astea

1748976721428.png


1748976975338.png


Bobina nu se strică în mod normal, cel mult se încălzește, dar are sârmă groasă. Condensatorii sunt în principal pentru riplu. Poate dioda să aibă ceva sau cei 2 condensatori, dar nu ar trebui să poată schimba tensiunea de ieșire. Nu e specificat ce face 8050 în afara zonei de alimentare de 7-40V de intrare, sau ce face exact dacă trece de 3A puterea. Presupunând că e un 8050 real la și nu o copie chinezească, la care dumnezo cu mila ce poate face.
 
Si totusi daca ar fi sa-l inlocuiesc, cum se lipeste genul ala de componenta de placa, ca vad ca n-are surub. Trebuie un thermal pad dedesubt? Sau doar niste pasta pentru CPU?
 
De obicei e lipit de PCB cu cositor direct. O să fie complicat de dezlipit de acolo fără să topești conectorii de plastic.
 
Un condensator cu ESR mare va face ca tensiunea (stabilizata de el) sa fie diferita. Cat de mult sau putin depinde de multi factori.
ESR e greu de masurat in circuit cu alte chestii in paralel, ar cam trebui scos de acolo si ideal masurat cu punte RLC.
 
7805 e la noroc dacă merge la 6.3-6.4, că nu e LDO și specs zic că începe să meargă la 7V. Sigur sunt variații în producție, dar dacă mergeau toate ok la 6.4 ar fi scris 6.4 în specs, că îi avantaja :).
 
Nu mai e cazul. L-am ars. Cautam un loc mai accesibil unde sa lipesc fir pentru 5V si am facut scurt pe dedesubtul placii cu carcasa metalica.
 
Back
Top