Radio CB

Marius '95

troubleShooter
Cine se pricepe la radio CB? Am nevoie de niste sfaturi, please, ca eu n-am avut tangente cu domeniul asta.

1) Cum montez o antena fixa pe masina si sa nu se fure.
2) Cum montez o antena fixa pe masina si sa nu se agate in crengi, usi de garaje, spalatorii, etc.
3) Cum montez o antena fixa pe masina si sa nu se prinda aurolacii ca am si radioul montat in masina.

4) Exista vreo antena "deghizata" in antena AM/FM dar suficient de lunga? Cat de lunga ar trebui sa fie sa pot auzi de la vreo 20 km pe camp?
5) Exista varianta sa montez suportul de antena in compartimentul motor, sub o aripa spre exemplu, si sa scot doar "sarma" antenei afara printr-o gaura+garnitura? Sau e aberant ce zic?
6) Daca o antena suficient de lunga nu se poate, pot obtine aceleasi performante cu doua antene mai scurte?
7) Antena trebuie sa fie dreapta si verticala? Poate functiona o antena orizontala plata, lipita mecanic dar izolata electric de capota? Sau iar aberez?
8) Daca o antena nu poate fi calibrata (nu are mecanism), exista alte metode de calibrare, spre exemplu o bobina pe cablu?

Multumesc.
 
Last edited:
1. Montezi antenă cu magnet, ca toți taximetriștii.
2. vezi 1, o dai jos când o duci la spălătorie, iar în alte situații încerci să nu zbori prea sus cu mașina.
3. montezi un tun cu apă cu auto-ochire pentru aurolaci.

4. probabil că există, dar recepția este proastă.
5. desigur, se poate, nu înseamnă că ar și trebui să faci asta.
6. Nu.
7. Tu nu ai încercat niciodată să prinzi bulgarii pre-89?
8. Habar nu am.
 
Fiecare antenă este construită pentru o anumită frecvență și plan de dispersie. Cele orizontale din 2 dipoli sunt pentru unde medii/lungi, reflectate de straturile înalte ale atmosferei, și ai semnal mai bun sau mai prost în funcție de orientarea ei vs. planul de polarizare al emițătorului.

Antena CB pentru banda de 27 MHz în modulație FM este de tip "whip" și se montează vertical, pentru emisie în plan orizontal. De aceea distanța maximă e dată de limitările transmisiei FM: line of sight - interferențe de la clădiri, dealuri, și în cele din urmă curbura Pământului. Nu poți avea antene orizontale fiindcă ar fi perfect perpendiculare cu câmpul electromagnetic al tuturor celorlalți și atunci inducția în antenă ar fi zero.

Pentru funcționare optimă, antena ar trebui să folosească tabla mașinii drept "reflector", și de aceea există câteva puncte de fixare a antenei pentru a obține câștigul maxim de semnal - cel mai bun loc e fix în mijlocul acoperișului. În alte părți vei avea semnal mai prost și nu vei ști de ce.

Câștigul dat de antenă ar fi bine să fie superior pierderilor din cablu și conectori. De-aia se pune cel mai scurt fir posibil și fără nici o înnăditură.

Antena se acordează cu frecvența în principal prin lungimea ei (sigur îți amintești de rezonanță, noduri și ventre de la fizică). De aceea lungimea antenei este o diviziune în puteri ale lui 2 față de lungimea de undă, care este inversul frecvenței. La CB se folosesc parcă lambda/16 și /32, rezultând antene de 2m și ceva, respectiv 1m și ceva. Există și antene din 2 antenuțe mai scurte, dar mai complicat de acordat, cu bobine etc. Găsești pe net o grămadă de informații dar trebuie să pricepi un pic electronică și radiofrecvență. Vezi secțiunea CB pe epanorama.net dacă mai există.

Apoi, calibrarea fină se face și în funcție de cablu, ßi de amplasarea antenei, și îți va da un câștig maxim pe câteva din cele 40 de canale/frecvențe. Dar asta nu o faci tu după ureche, ci cu niște scule.

Antenele magnetice sunt un compromis pentru montare temporară. Ceva mai bună e montarea unei antene permanente, cu gaură în tablă, izolație, cablu tras pe sub panoul decorativ din mașină etc. Antena whip poate fi deșurubată din soclul permanent montat la unele modele, pentru a nu fi furată sau când treci prin parcare subterană joasă sau la spălătorie. Antena e destul de flexibilă (de-aia îi zice whip) ca să reziste la lovituri de crengi etc.
 
Ca o completare la ce a scris pufi, din cauza limitării de line-of-sight e bine ca antena să fie cât mai sus. Iar lungimea de undă e inversul frecvenței, dar inmulțești cu viteza undei - asta e o chestie faină, pentru că nu e întotdeauna c - rezultând vreo 11.1m în cazul nostru. Adică un lambda/8 e 1.375m. Pe piață vei găsi în majoritatea cazurilor antene cu bobină, greu de spus cât de aproape sunt de lungimea corectă. Multe-s puse de formă, să arate bine - nu dă nimeni valori de câștig pentru antenele astea.

1,2,3,5: Antenă detașabilă.
4. Pentru 20km: din câte îmi aduc aminte, distanța "normală" e vreo 10km. Ar putea ajuta o antenă lambda/4 probabil, dar are aproape 3 metri.
The official FCC statement is that the average CB radio range is 1 to 5 miles (1.6 to 8 km), but the actual average range may be greater — around 3 to 6 miles (4.83 to 9.66 km), depending on several factors. Things like the terrain, the antenna size and type, the antenna mounting, and whether the antenna has been tuned can affect this distance.
http://www.wisegeek.org/what-is-the-average-cb-radio-range.htm
6. Se pot face și antene mai multe/scurte, dar sunt mai greu de folosit, vei avea nevoie de o distanță bine calculată între ele și probabil vor induce oarece direcționalitate. La așa ceva e bine ca antenele să fie cât mai puțin flexibile.
7. Da, trebuie dreaptă și verticală, din cauza polarizării de care zice puterfixer. Iar dacă n-ar fi asta, o antenă lipită de o tablă paralelă cu ea funcționează bine doar dacă recepționezi semnale cu lungime de undă apropiată de distanța dintre antenă și tablă (astfel încât unda reflectată de tablă să fie în fază cu unda primită direct).
8. Calibrarea e de fapt o bobină de lungime variabilă, uzual la baza antenei. Mimează modificarea lungimii antenei.

Dacă te apuci să "editezi" cabluri and stuff, vezi că pentru performanțe optime îți trebuie coaxial cu impedanță de 50ohm.
 
Last edited:
Eu fac naveta la serviciu 50 km luni-sambata. Pe traseu se mai gasesc si radare. Din locurile lor preferate, sunt greu de evitat fara CB.
As vrea o antena fixa dar greu de furat pe care sa n-o montez/demontez de doua ori pe zi. Daca as folosi o antena magnetica n-ar ramane nici pic de vopsea dupa 3 luni de frecus, plus efortul montant/demontat.
 
Un pic off-topic: pana te lamuresti cu CB, incearca sa circuli cu Waze activ, de cele mai multe ori radarele sunt raportate corect, rar mi s-a intamplat sa dau peste un radar care sa nu fi fost raportat prin aplicatie.
Si in plus, facand acel drum de 10 ori pe saptamana cred ca ajungi sa le si cam inveti, nu? :biggrin:
 
Pentru info trafic, smartphone + waze bat de departe CB-urile.

Pentru protecția vopselei de la antena magnetică, antena nu se pune niciodată direct pe vopsea. Împreună cu antena ar trebui să vină un autocolant rotund, transparent care se lipește pe caroserie în locul dorit, după o curățare/degresare temeinică în prealabil. Dar tot rămâne problema cablului atârnat pe-afară, care are și el o viață.

Detectorul radar e cam inutil la radarele laser și la cele video cu marcaje/senzori în asfalt. Al meu bipăie la interferențe la benzinării, dar altfel n-a "prins" nici un echipaj de poliție de pe drum.

Antena fixă e cea mai solidă, și nu ți se rupe mâna să o tot desfiletezi. Deși mă întreb ce ar face cineva doar cu antena, fără baza pe care să o prindă.
 
Ieri am făcut 560km in 7 ore pe drumuri naționale si județene pline de sate si am întâlnit vreo 10 radare, toate semnalizate de Waze. Nu am întâlnit camioane si nu știu câte din mașini aveau CB, dar Waze aveau destul de multe (numere de Italia, Franța și Spania, ca veneau moldovenii acasă in concediu).
 
Eu fac naveta la serviciu 50 km luni-sambata. Pe traseu se mai gasesc si radare. Din locurile lor preferate, sunt greu de evitat fara CB.
As vrea o antena fixa dar greu de furat pe care sa n-o montez/demontez de doua ori pe zi. Daca as folosi o antena magnetica n-ar ramane nici pic de vopsea dupa 3 luni de frecus, plus efortul montant/demontat.
Dacă ai vedea cum fac taximetriștii ai proceda la fel. Magnetul nu vine direct pe vopsea, oamenii pun o cârpă subțire între ele și nu au probleme. Bine, mașinile loc sunt colantate.

De ce să nu mergi legal, apropos? Sunt curios.

@Pufi - detectoarele bune au și detecție laser 360*, numai că degeaba au detecție laser dacă polițistul folosește gun din ăla - efectiv ai ceva gen 0.8s să frânezi :smile: Interferențe sunt de la ușile benzinăriilor +/- sistemele lor de alarmă, asta este. Eu când mergeam prin .ro mergeam cu detector doar ca să știu că e acolo, dar în rest cu viteza legală - ca idee, 50km/h sau 59km/h (pe GPS) sunt același lucru, nu iei amendă. La 60, da, iei.
 
Daca lasi statia in masina devine tinta, se sparg masini si pentru gps-uri de 200 de lei, deci e un risc. Eu am luat o statie Alan 52 tocmai in ideea de a fi usor demontata sa o pun in bagaj cand las masina iar antena o pun in spate jos daca pauza e scurta si o tin in portbagaj in rest. Antena e cea mai importanta, cu cat mai lunga atat mai bine, dupa cum s-a spus si mai sus. Altfel, in functie de cat e de mare magnetul, cu atat sta mai bine la viteze mari. Magnetii de 12 cm tin antenta pana pe la 120km/h, cei de 140 pana la 160km/h. Dar nu garanteaza nimeni, sunt magneti de 14cm putini mai grosi si eu d'asta am, am vazut ca nu ramane in urma la 170km/h.
Pentru tabla am luat (separat, ca nu vine cu antena) un autocolant rotund transparent, insa nu stiu ce rezolvi cu astea ca nu le mai poti da jos si in timp se usuca si crapa, dar ramane acolo, macar nu freci tabla.
Eu am antena de 145cm, in afara orasului bate la 5km minim, restul in fuctie de relief. La mine din cate am observat comunic bine la 5-10km. Cam asta e distanta ok pentru info trafic, ca nu te intereseaza ce radare sunt la 10km distanta fiindca e posibil sa plece de acolo pana ajungi in zona.
 
Un pic off-topic: pana te lamuresti cu CB, incearca sa circuli cu Waze activ, de cele mai multe ori radarele sunt raportate corect, rar mi s-a intamplat sa dau peste un radar care sa nu fi fost raportat prin aplicatie.
Si in plus, facand acel drum de 10 ori pe saptamana cred ca ajungi sa le si cam inveti, nu? :biggrin:
Ultima versiune pentru Symbian este 1.7. Ma indoiesc ca mai merge cu serverul actual.
Trebuie smartphone pentru Waze. :biggrin:
N95 e suficient de smart pentru mine.
Un detector de radar ai incercat? :smile: Parca inca sunt legale.
Nu, inutil, din motivele spuse de Neo.

Statia va fi montata si ea permanent. Totusi, nu atrage atentia atat de mult ca o antena.
Am comandat adaptor 2 DIN pentru a inlocui CD-playerul masinii. Pun in loc un MP3 player single-DIN mai decent (cu USB) si statia CB sub el. Statia va fi TTI TCB-1100, nu fiindca ar fi cine-stie-ce, ci fiindca e una dintre putinele statii in format single-DIN si fiindca am gasit-o la un pret decent comparativ cu ala din magazin.
 
Last edited:
Pentru info trafic, smartphone + waze bat de departe CB-urile.

Detectorul radar e cam inutil la radarele laser și la cele video cu marcaje/senzori în asfalt. Al meu bipăie la interferențe la benzinării, dar altfel n-a "prins" nici un echipaj de poliție de pe drum.

Waze asta "detecteaza" si radarele mobile? Si pe cele mobile in cascada (specialitatea politistilor din zona Bicaz de ex.)? Detecteaza si radarele puse in masini neinscriptionate (civile)? Stie daca masina de politie parcata pe marginea drumului are radar si daca e pornit? :smile: Eu am de ani de zile cred ca cel mai ieftin Cobra. Am la activ zeci de radare detectate din timp si zero amenzi. A, desigur e si un secret: citeste instructiunile cand il montezi. Daca il pui sa filmeze stelele o sa-ti detecteze doar benzinariile. Daca il pui in spatele stergatoarelor idem. Daca nu il pui suficient de sus (pe parbriz) va avea o arie de detectie prea mica pentru a fi util. No flame intended. :beer:
 
Waze nu detectează nimic. Utilizatorii de Waze sunt cei care bifează pe hartă unde au văzut un echipaj de poliție, iar marcajul stă acolo o (1, una) oră până expiră singur. Dacă mai trec și alții și confirmă, se mai adaugă câte 15 minute. Dar sistemul se bazează pe comunitate; dacă mergi pe un drum pe care nu mai circulă wazeri dimineața devreme, nu vei avea nici un marcaj pe traseu.

Eu am (moștenit) un Beltronics quad band destul de făinuț, doar că e complet inutil la radarele de tip pistol. Adică mno, bipăie și scrie „LASER”, da' la ce bun, că deja mi-a citit viteza. Ăsta nu e avertisment, e notificare :biggrin: Iar de-alea care lasă patrula fără moștenitori nu știu dacă mai au în dotare.

La americani CB-ul e baza, că doar ăia trăiesc pe șosele. Tot acolo vei găsi și cele mai bune instrucțiuni despre antene, și pasionați de tuning... Marius, zic să bântui un pic pe forumuri de-ale lor :smile:
 
Detecteaza era cumva pus intre ghilimele? :smile: Acum parerea mea: daca ai detector e bine spre suficient. Daca ai detector + waze e si mai bine. Daca ai detector + waze + CB... 100% te prinde politia (ca bagi piciorul in pedala ca boul care e sigur ca n-are cum sa-l mai prinda cineva cu atatea mijloace de alarmare la bord). :biggrin:
 
Last edited:
Mda. Am citit.
Problema noastra e ca antenele lor nu ajung la noi. Ah, ce mi-ar place un Firestik 2!

Am gasit President Vermont. Seamana cu o antena FM obisnuita. Spre deosebire de restul, este top-loaded, deci ma pot astepta la performante mai bune decat o vergea chioara cu bobina la baza.
 
Back
Top