Nițică terminologie pe înțelesul tuturor.
În IT se folosește conceptul de Service Level pentru serviciul livrat de un sistem informatic, de regulă împărțit pe mai multe clase. Denumirea poate să difere, gen basic/enhanced/premium, sau bronze/silver/gold/platinum, sau business standard/business critical, whatever. Ideea e că această categorisire se face pentru a putea pune în balanță pe de o parte criticalitatea aplicației și impactul nefuncționării ei, și toate aspectele tehnice și costul acestora prin care respectivul nivel de servicii să poată fi garantat.
De exemplu, un sistem informatic prin care o firmă face facturile s-ar putea să nu fie deloc critic dacă firma zice că e ok să facă facturi și cu 2 zile întârziere, sau cu pixul pe hârtie. Da' dacă facturile au valori de 5+ cifre, sunt minim 10 facturi pe zi, iar plata facturilor se face contractual la exact ț zile de la emiterea facturii, păi atunci cam devine critic să poți factura în ziua corectă pentru că altfel fiecare zi de întârziere aduce pierderi prin plățile ce vor veni cu întârziere, și atunci o întrerupere acceptabilă e de maxim 30 minute pe zi. Spre deosebire de asta, sistemul de ordonare a plăților la bancă e probabil de o importanță mai redusă - da, trebuie să poți plăti furnizorii la timp, da' dacă ai o problemă la IT atunci cam vrei să prioritizezi rezolvarea problemei cu sistemul de facturări și abia dup-aia ăla de plăți.
Na bun. La fel cum impactul (consecințele nefuncționării) trebuie să poată fi măsurabil obiectiv, și nivelul serviciilor trebuie să fie măsurabil prin niște criterii obiective. De exemplu, availability este unul, măsurat prin monitorizare a răspunsului sistemului pentru o comandă trimisă la fiecare ț minute. Alte criterii pot fi mai specifice, de exemplu timpul de încărcare completă a unei pagini web, timpul de generare a unui raport predefinit sau a unei interogări în baza de date, număr de tranzacții/operațiuni pe secundă etc.
În funcție de nivelul serviciului, sistemul informatic va fi conceput diferit. Sistemele cu criticalitate ridicată necesită redundanță, load balancing, high availability, automatisme de detecție și raportare de de probleme, self-healing, etc. Dacă crapă un nod de procesare, mai sunt și altele care să funcționeze mai departe fără un impact perceptibil. Dar toate astea vin cu un cost on-going destul de ridicat, justificat de evitarea costului și mai ridicat dacă sistemul crapă.
Pentru basic, cum e un hosting web fără pretenții, e iaca acolo un server cu monitorizare - dacă o dată la 30 de minute răspunde la HTTP în maxim 30 de secunde, e considerat că merge. Pentru mission critical, cum ar fi un sistem informatic ce monitorizează toate pulsoximetrele dintr-un spital pentru a alerta personalul pentru orice flatlining în orice încăpere, ai o juma' de rack de echipamente care să garanteze că sistemul răspunde cel puțin la fiecare 5 secunde și timpul de răspuns este de maxim 1 secundă, altfel poa' să moară cineva fiindcă un sistem informatic mai slab (și mai ieftin) a avut o gâlmă la un moment dat.
Ce avem noi aici?
Avem un serviciu de hosting pentru un forum folosit în regim de hobby/timp liber. Nu există vreun impact financiar sau operațional sau de altă natură când nu funcționează, decât poate nerăbdarea/nemulțumirea userilor. Ca urmare, nici nu se justifică un sistem cu high availability sau resurse garantate, cu un cost de câteva ori mai ridicat doar pentru moftul piticului de a i se încărca instant pagina oricând în zi sau noapte. De-aia e găzduit de un shared hosting, pe un singur server unde împărțim resurse cu sute de alte site-uri, cu niște limitări la fiecare cont pentru ca un singur cont să nu dea complet în cap tot serverul. Cu siguranță că există implementări informatice mai bune pentru aceste mecanisme de împărțire a resurselor încât să nici nu observi prea tare că uneori merge un pic mai încet, da' nu în banii ăștia, și nu le va implementa nimeni pe gratis doar fiindcă le are pentru niște alte servere cu un nivel superior de servicii.
Iar ca criterii de măsurare a nivelului de servicii avem doar uptime-ul de 99,9% pe an, adică e perfect acceptabil ca sistemul să nu funcționeze deloc un timp cumulat de 525 minute pe an, și asta nu de când s-a produs efectiv întreruperea ci doar de când a fost detectată de sistemul de monitorizare și confirmată de echipa de suport, și până când a fost remediată. Dacă monitorizarea e la fiecare 30 de minute în loc de o dată la 5 minute, atunci e foarte posibil să existe situații tranzitorii ce scapă detecției, nu sunt oficial înregistrate ca incident și nu sunt luate în calcul la acest timp. În afară de uptime nu există alte criterii care să garanteze că serverul răspunde la conexiune în mai puțin de 2 secunde și că orice pagină va fi încărcată în maxim 5 secunde, de exemplu.
Hostingul anterior a fost pe un server cu conturi de reselleri. Deși nu avea o configurație diferită sau nivel de serviciu mai ridicat, era totuși împărțit între site-uri din categoria business, care își permiteau să plătească 500€/an pe hosting, și atunci erau făcute și mai cu cap și neabuzate, și per ansamblu percepția era că merge mai bine. Dar, 500€/an. Gen, limuzină în care merg maxim 6 baștani, cu șampanie la rece și oameni cu parfumuri scumpe, chiar dacă tot va sta uneori blocată în trafic.
Hostingul actual e mai din categoria microbuz pentru mers la serviciu cu niște colegi. Ești ceva mai înghesuit cu alți 20 de oameni dintre care unii nu fac duș decât de 2 ori pe săptămână și niciodată toți în aceleași zile, da' în general sunt oameni ok, dacă vrei să bei ceva va trebui să-ți aduci singur în ghiozdan, ajungi la destinație de cele mai multe ori la timp, iar muzica fie ți-o bagi tu în urechi fie o asculți pe a șoferului. Chiar și așa, cu siguranță e mult mai bine decât în RATA din spate care poate vine, poate nu vine, interiorul n-a fost spălat de 30 de ani și totul e acoperit de un jeg lipicios, un călător s-a urcat cu două găleți cu brânză din care zerul stropește papucii altora la fiecare groapă iar 3 rânduri mai în spate e un altul cu niște cuști cu găini vii.
Ce vreau să spun cu asta - orice sistem informatic poate să meargă prost și va merge prost, dar cu probabilitatea frecvenței și duratei invers proporțională și neliniară cu costul. Nu există servicii ireproșabile la 5€/lună. Indiferent cât ne-am dori perfecțiunea, scopul pentru care avem acest hosting rămâne unul din categoria hobby/timp liber. Cu totată sponsorizarea, câteva sute de euro pe an e totuși semnificativ, și nici nu cred că ați fi dispuși să donați sume de 5-10 ori mai mari doar pentru nerăbdarea de a intra pe forum întotdeauna instantaneu. Mă înșel?