Motor de începător

Neo, probabil nu treci destul de des ziua pe Regina Elisabeta. :biggrin: Linia aia RATB pentru ce crezi că e? Pentru reisării care merg pe contrasens în viteza I-a. Şi zău de nu te scoală din morţi un R1 turat, chiar dacă e singur printre sute de claxoane. :goofy:

Acum sunt ipocrit, vorbesc în principiu. Personal, nu mă deranjează zgomotul moto, şi nici n-a reuşit vreuna pîna acum performanţa de a mă trezi din somn.
 
Am fost azi la Yamaha si apoi la Honda sa vad TDM-ul si Transalp-ul. Rezultat: m-am indragostit de TDM. :biggrin:

Detalii:
Cand am plecat de acasa, balanta era 60%/40% in favoarea Transalp. Cand am ajuns la Yamaha si am vazut TDM-ul "pe viu", balanta dintr-odata s-a rasturnat la 75% in favoarea TDM. :biggrin: Am studiat-o bine pe toate partile, apoi m-am dus si la Honda. Am studiat si Transalp-ul pe toate partile si balanta a ajuns la 90% in favoarea TDM. La plecare de la Honda am cerut totusi si drive test-ul cu Transalp:
maine, Marti 14 Oct. ora 16:00 la Autoitalia (blv. Timisoara 117A)

Ajuns acasa, am discutat pe mess cu Gothmog de pe motociclism.ro. Individul asta a bagat frica in mine! Cica urmeaza sa mor daca iau TDM. Citat (selectii):

16:01: pana-n 5500-5700 rpm ajungi la 100
16:01: in viteza a 2-a

16:06: sincer iti recomand alt motor, daca tii la sanatatea ta

16:11: plus in trafic e greoi de manevrat la inceput
16:11: eu eram kkt la koor
16:11: pe bune, si nu merg de ieri

16:12: 0-100 3.5 sec, 0-160 km/h 7.5 sec

16:12: uita-te la posturile cavalerului de pe forum
16:13: omu a mers pe scuter de-a spart prin oras, si are mk1
16:13: e, omu ala e terminat de frica, si aia are 75 de cai, nu 86

16:17: prea rea
16:17: franele la fel
16:17: is de pe R1
16:17: ti se opreste si inima-n piept, si daca ai franat inclinat pe ud ai zis pa carenei

Ufff! Acum sunt cu adevarat confuz.

Concluziile zilei de azi:
-TDM = superba!!! sha comoda; pozitie ergonomica; ghidon f. manevrabil (il intorceam cu un deget stand pe loc); exista scut pt motor in lista de optionale, deci a disparut si unul dintre dezavantaje.
-Transalp = sensibil mai grea decat TDM (ca sa nu zic "mult mai grea"); mica (ma asteptam sa fie mica); gaura imensa in scut exact acolo unde roata din fata arunca noroiul (deci avantajul asta a disparut).
-Eu = daca iau TDM, mai am cateva zile de trait. :eek: Si imi placea atat de mult TDM-ul... :cry: :sad:
 
1) Nu stiu cine-i Gothmog dar daca un TDM il sperie, probabil pe un SS face stop cardiac.
2) Stiu un TDM-ist de 1.70m care a cazut cu el de 4 ori intr-o luna, stand pe loc. El zicea ca nu-l recomanda nimanui sub 1.80m.
3) TDM nu e de incepator. Ramane recomandarea sa incepi pe un Transalp SH.

Maine incerc sa fiu acolo la Honda.
 
Nici una din motocicletele la care te uiți nu sunt tocmai legale pentru condus de un începător și nici cele mai prietenoase, că nu au 125 sau 250cc. Ce te aștepți de la un motor de 900cc, să fie blând ca un mielușel? Poate pe Matiz sau pe Spark, nu pe o motocicletă de 200kg. Acum nu zic să nu iei ce îți place (alegerea între cele două pentru mine e simplă, sunt clase diferite), ci să nu te mire vreo câteva căzături cu oricare dintre ele: vor fi cu siguranță. PS. Fă-ți o listă cu prieteni care pot dona sânge. Nu strică.

TDM-ul are un motor mare, cuplu mare, putere mare. Poate că e foarte bună pentru cineva cu 2-3 ani experiență (deși nu bag mâna în foc), dar tu sigur nu o să îți permiți să vezi cum merge o motocicletă când deschizi complet gazul. Sau dacă afli nu o să apuci să ne spui :frown: Îl poți conduce chiar din prima zi dacă vrei, dar nu o să înveți la fel de multe și de repede. Nu degeaba la școlile de pilotaj începi cu Zlin și apoi cu subsonice înainte de a trece pe F16, unele manevre sunt prea periculoase să le înveți direct pe F16.

Scutul la Transalp nu e pentru noroi, e pentru pietre în motor. Gaura e pentru evacuare, dacă vrei protecție la ploaie și noroi nu te uiți la un enduro, te uiți la un touring sau la mașină :smile:

Nu e deloc rău să te sperie un TDM, e mai rău să fii inconștient și să îl tratezi superficial. Iar ca să îți placă un supersport trebuie să te crezi Rosi, să ai un circuit în apropiere ca să te distrezi în weekend sau să îți pese mai mult de look decât de siguranța și comfortul propriu.
 
Astept cu nerabdare raspunsul lui Alter Ego, cel care s-a urcat direct pe 100 de cai si inca mai traieste. :biggrin:
PS: N-am uitat de clavicula.
 
De-ar fi câte un buchet de flori în locurile unde au murit motociclişti în Bucureşti, unele bulevarde ar fi ca-n parc.

Mariuse, trăi-ţi-ar 98-ul, ascultă mamă pe băieţii ăştia că-ţi vor binele, ia-o cu încetul după cum ţi-i experienţa şi nu după cum arată bestia parcată...
 
Discutia de aici mi-aduce aminte de niste versuri:
Another one bites the dust
And another one gone, and another one gone
.
:biggrin:
 
Bă da` terminați cu "o să mori", sunteți culmea, el conduce motorul, nu invers, v-ați tembelizat cu totul? La cât de perfecționist și chițibușar e Marius sunt 100% convins că n-o să se urce să-i dea blană. Ce naiba.

Dacă a supraviețuit Salogică unui CBR600 F4i, Marius s-ar descurca și cu un R1 :biggrin:
 
Corect, în aceeaşi ordine de idei toate ciupercile sunt comestibile, unele însă doar o singură dată. Poate şi lui Marius îi alunecă mâna o singură dată, sau e concursul de împrejurări, ceasul rău, etc. când e de preferat să ai un motor cu şanse mai mici de a te face carne tocată.
 
Ok, deja o luăm pe arătură. Unde îi scapă mâna? La lanț? În cazul ăsta e bine să aibă una carenată.

De pe enduro cazi mai de sus decât pe SS => șanse mari să-ți faci capul chisăliță cu tot cu cască. Asta ca exemplu. Frâne mai performante decât pe un SS nu am văzut decât eventual pe tourers. Ok, de pe chopper există șanse mai mici să zbori peste ghidon, dar nu despre asta e vorba aici, nu?

Părerea mea sinceră și subiectivă e că dacă nu-ți iei ceva care să-ți și placă, degeaba îți iei. Așa poți să-ți iei Logan că e spațioasă, ieftină și bună, dar dacă îi urăști forma și aspectul, degeaba ți-o iei. Cum ar fi să-ți fie silă să te urci în mașina pe care o conduci zi de zi sau de motorul pe care îl încaleci în fiecare dimineață, gândindu-te că puteai să-ți iei altceva?

Și imho poți să mori la fel de ușor pe orice motor, diferențele sunt din câte bucăți ești asamblat de medicul legist.

Plus că aici nu vorbim că TDM are mai multe airbaguri ca Transalp. Nu credeți? :biggrin:
 
Nu ba, nu la lant. La gaz. Cand nu trebe. Cand ii iese un borac sau una cu Passatu-n fata fara sa se uite. Sau cand da peste nisipul lasat de handicapatii aia care repara drumuri fix pe marginea soselei + banda 2. Sau cand uita ca traieste intr-o tara unde in loc sa-ti faca loc sa treci printre ei, ceilalti participanti la trafic trag de volan cand te vad, asa fel incat sa ocupe ambele benzi. Sau cand zic ca au timp sa treaca si forteaza intersectia cand trebuiau sa acorde prioritate

Astea nu-s povesti si am avut noroc sa scap de fracturi doar datorita faptului ca rahatul ala de scuter pe care-l conduc e usor si nu dezvolta viteze prea mari. N-as vrea sa ma gandesc ce as fi patit cand mi-a taiat unul fata si a pus frana brusc, de am ajuns cu capul sub o masina parcata si scuterul peste mine, daca in loc de Kymco as fi mers pe o carenata cu 100 de cai si oglinzi care fac cat jumate din costul jucariei mele.
 
Neo, la moto accelerația și frâna sunt la aceeași mână, iar ca să frânezi trebuie să strângi de manetă și să rotești de accelerație: știi cât de greu e să faci mișcarea simultană ca începător? Îți ia multe sute de kilometri prin oraș (unde faci manevra des), până atunci la fiecare frână ori tragi ambreiajul și suie motorul spre roșu (fără sarcină se accelerează) sau frânezi cu accelerație, îți ia de două ori mai mult să oprești. Nu e obligatoriu să mori, dar una e să frânezi cu un motor de 30 CP care nu e debreiat și alta e cu unul de 100CP. Cu moto de școală era să mă înfig într-o remorcă spre sfârșitul școlii, dacă eram cu CB-ul eram în spital sau mai rău (nu aveam cască sau geacă), cu Minskul de 125 am frânat de s-a oprit motorul. Încearcă să vezi cum e și mai vorbim, nu e la fel de ușor ca o mașină și nu ai tablă să o îndoi până înveți.
 
Completăm discuţia "SS vs. bad SS, go to your room!", "stock vs. aftermarket" şi "Bruzli vs. Vandam" cu "frînarea: ambreiat vs. debreiat"? :biggrin:
 
Nu, nu e nevoie sa rotesti. E suficient sa-i dai drumul pt o fractiune de secunda cat iti ia sa muti degetele de pe acc. pe frana.
---------------

Azi am fost la drive test cu Transalp iar la intoarcere Azazel mi-a aratat cum se merge prin traficul bucurestean.:eek:
Revin mai tarziu cu detalii ca acum sunt un pic ocupat.
 
Nu, e frânarea de urgență corectă versus "trebuie să frânez, ce fac? bum!".

La mine nu pot da drumul accelerației când strâng frâna, e punctul de sprijin. Și nu e nevoie să mut degetele pe frână, sunt acolo întotdeauna două din ele.
 
Zgomotul de motor lovit in caroseria unei masini e inconfundabil. E o bufnitura infundata urmata de obicei de oglinzi sparte si injuraturi.

Dupa doi ani de mers prin traficul din Bucuresti (in fiecare zi aproape) nu le-am vazut pe toate si inca mai sunt situatii in care ma surprind ca reactionez foarte greu. Nu mereu o sa ai timp sa lasi acceleratia si nu mereu o sa urce singura cat de repede trebuie. La motor e frumos ca nu esti obligat sa mergi pe prima banda si in felul asta te feresti de multe pericole publice parcate, dar raman in continuare cele din trafic, care par a avea o tendinta ridicata de a ignora/sicana chestiile cu mai putine roti. Accidente o sa ai si cu 100 de cai si cu 4, important e cum scapi din ele pentru ca Romanica e plina de dobitoci cu carnet si cand nu e din vina ta, o sa fie din a altuia. Unul din motivele principale pentru care nu am mers direct la motor serios atunci cand mi-am luat scuterul a fost sa invat. Vorba lu Adrian, la motor n-ai tabla sa o indoi pana inveti.

Pana la urma sunt banii si sanatatea ta la mijloc, esti mare si vaccinat, dar nu ma simt eu bine pana nu zic si altora ce am patit. Poate ce zic eu si altii aici o sa te convinga sa incerci ceva mai mic la inceput.
 
Cum am zis, azi am fost la AutoItalia sa testez Transalp-ul.

Am ajuns acolo cu vreo ora prea devreme. M-am invartit un pic pe acolo, am admirat un Pan European ce venise la service... :drool: La 15:55 Azazel nu ajunsese, asa ca m-am urcat pe moto si am plecat singur in oras.

Am facut o tura prin curte, apoi am iesit si am mers catre centru... nu stiu sa zic cat... cam 1 km. Ma asteptam sa-mi fie frica. Nici vorba. Am mers cu 30-40 pana la intersectia cu str. Valea Cascadelor, apoi am accelerat pana la 60 fara frica. Incepand de la 50 am simtit vantul din fatza cel mai puternic in zona umerilor (nu gat/piept) si la glezne. (Aveam geaca non-moto si pantofi sport.)
Am facut stanga in fatza unei intreprinderi ca sa intorc. Cu ocazia asta am observat cat de greu este sa te asiguri din spate. Intorsul capului dureaza mult, timp in care orice se poate intampla in fatza. Oglinzile nu sunt suficient de sus si in lateral. Imi vedeam umarul in loc sa vad in spate.
La intoarcere, in timp ce mergeam pe banda 1, m-am trezit cu un TIR langa mine pe banda a 2-a. Nici nu l-am vazut, nici nu l-am auzit.

Odata ce am trecut de intersectia cu Valea Cascadelor, am accelerat mai tare sa vad cum e cu puterea motocicletei. Am facut mai multe accelerari bruste (relativ...:tongue: ) in diverse trepte de viteza. Comparativ cu VF500F pe care am facut scoala, la mai putin de 2000 rpm nu trage deloc. La VF schimbam treapta la 2500-3000 si era ok. Puteam accelera de la 1500 rpm si nu protesta. Transalp nu vrea. La mai putin de 2000 smuceste/vibreaza/se poticneste. La peste 2000, in viteza a 5-a inca are putere destula. Trebuia sa ma tzin bine sa nu plece de sub mine. N-am avut tupeu sa invart acceleratia pana la capat dar pana la jumatate cred ca am ajuns. Cu ocazia asta am aflat si de ce imi zicea instructorul sa ma aplec in fatza cand accelerez. :tongue:

Spre capatul Blv. Timisoara am avut ocazia sa incerc niste gropi si niste nisip. Pe nisip n-am facut nici o manevra brusca dar deja se simtea ca aderenta nu-i la fel. Gropile au fost OK. Ma asteptam "sa ma fure" ghidonul, sa ma dezechilibreze, dar n-a fost cazul. Chiar deloc.

Am intors si pe drumul inapoi am observat un drum de pamant in dreapta pe camp. Ca sa ajung pe camp a trebuit sa urc bordura. A trebuit sa-mi iau avant ca sa urc cu roata din spate. Drumul era de tractor, deloc amenajat. Pur si simplu 2 poteci paralele batatorite. Hartoape multe. Hartoapele se simt destul de rau comparativ cu masina, dar am putut merge cu 40/h prin ele. Cu masina ar fi fost imposibil. Avantaj moto. :smile: Se poate merge chiar in picioare pe moto dar pozitia e cam incomoda. Se sta un pic aplecat in fatza peste ghidon. N-as putea merge prea mult in pozitia aia.

Dupa mini-offroad-eala pe camp m-am intors la service unde l-am gasit pe Azazel. Am hotarat sa mai ies la o tura. I-am zis sa mearga primul ca sa vad si eu cum se merge prin traficul din Bucuresti. Singur nu m-am riscat. Ma intorsesem inapoi acolo unde traficul incepuse sa se aglomereze. Am luat-o pe Valea Cascadelor, apoi str. Preciziei cu intentia sa iesim un pic pe autostrada. N-am ajuns pana la autostrada ca deja se cam terminase timpul dar am avut ocazia sa ma strecor printre masini.
Pana la str. Valea Cascadelor n-am avut trafic. Cand am intrat pe Vale, Azazel a intrat direct printre coloane. Eu am ramas uitandu-ma.:hmm: Intr-un final (10-20s de apreciat spatii libere si riscuri) am intrat si eu dupa el. Poate nu-mi dau seama de pericole inca, dar mi s-a parut foarte lejer intratul printre coloane. Am fost chiar surprins de faptul ca soferii ne lasau sa intram inapoi in coloana daca nu era spatiu sa avansam printre randuri.
Din nou m-am lovit de problema asigurarii din spate. Depasesc o masina si vreau sa intru in fatza ei. Trebuie sa intorc capul din mers pentru a ma asigura ca masina a ramas suficient de in urma pentru a avea loc sa intru. Simultan trebuie stiu daca nu cumva cel din fatza a incetinit. Nu le pot face simultan. :damn:
La intoarcere era o coloana imensa oprita la semafor pe str. Preciziei. Strada e cu 2 benzi, ingusta. Azazel a luat-o pe trotuar. Eu, in schimb, am depasit toata coloana peste linia continua. Rusine sa-mi fie! :goofy:

Dupa toata plimbarea, am facut febra musculara la muschii fesieri. N-am inteles de ce. Pe moto m-am simtit comod. Probabil am avut tendinta sa ma sprijin mai mult pe picioare decat sa stau cu toata greutatea pe sha la gropile alea.

Si am observat o chestie: Daca folosesc acceleratia pentru a ajusta viteza in trafic, smuceste. Vin in nas/ma da pe spate/etc. Este mult mai simplu si confortabil sa merg cu ambreiajul tras. Adica in loc sa accelerez/incetinesc din acceleratie, accelerez apoi trag ambreiajul si o las sa mearga. Incetinesc si opresc cu frana. Practic, folosesc ambreiajul tot timpul cat nu accelerez.
Si inca o chestie: Cand vreau sa accelerez, trebuie sa turez putin motorul inainte de a da drumul la ambreiaj (in orice viteza). Altfel vin in nas cand dau drumul ambreiajului si ma da pe spate cand incep sa accelerez. Si la masina fac cam la fel in treptele inferioare, dar senzatia nu e la fel de neplacuta daca eliberez ambreiajul inainte de a calca acceleratia.
Sunt normale chestiile astea doua? Procedez corect?

Dupa drive test, Azazel s-a oferit sa ma duca pana la Fundeni. Experienta a fost... well...:eek: Ii multumesc oricum. :wink:
 
Mers la turație mică: e normal să scuture sub 2000 rpm, cu a mea m-am învățat să nu merg sub 3000 rpm. E motor mic, puterea e dezvoltată la turații mari, nu la relanti :smile:

La schimbarea vitezelor e normal să turezi un pic motorul ca să sincronizezi turație motorului cu a pinionului. Se învață din mers, repede.

În oraș cu stilul ăsta de mers ai toate șansele să schimbi oala de ambreiaj și discurile anual :frown: Și nu sunt ieftine, doar vreo 3-400 EUR. Plus manoperă, TVA etc.

Nu e nevoie sp îți iei avânt ca să urci o bordură cu Transalpul cu roți dual-purpose, e nevoie doar de un control foarte bun al accelerației și ambreiajului și o urci plecând de pe loc. Se învață.

Dacă nu ești foarte înalt (peste 1.80-1.85m) dacă nu vezi în spate însemnă că nu ai reglat bine oglinzile. Nu ai cum să vezi umărul, cel mult coatele, dar te înveți să le strângi când te uiți în oglinzi. Dacă ești foarte înalt ai coatele mai lungi și ies mai mult în afară, asta e legătura între înălțime și vizibilitatea în oglinzi.

Dacă nu ai văzut un TIR care a ajuns lângă tine înseamnă că nu urmărești traficul. Trebuie să ai un radar în cap cu care să evaluezi frecvent ce mai e în jurul tău, care vehicule sunt pe traiectorie de coliziune cu tine și ce manevre bruște se pot produce ca să te poți lovi de ele. Mai greu, dar se învață.

Când depășești o mașină de obicei nu e nevoie să te uiți la ea ca să vezi dacă ai trecut de ea? e motocicletă, menții accelerația până îți dai seama singur că nu are cum să țină pasul :biggrin: În afară de faptul că moto e mai îngustă ca o mașină accelerația puternică e al doilea mare avantaj la mersul în oraș: mașinile uzuale sunt aproape obiecte statice în depășire, tu te poți mișca mai repede decât pot ele să reacționeze.

Mai ai chestii de învățat, de la evaluarea traficului și reglatul oglinzilor la controlul accelerației, frânarea de urgență și pe teren divers (asfaltul uscat și cald e bun, cel ud sau rece sunt OK, nisipul și drumurile forestiere or fi mai grele dar noroiul, gheața și zăpada sunt incredibile). Cu cât motocicleta e mai puternică partea cu controlul motorului cere un procent mai mare din puterea ta de concentrare și va rămâne mai puțin pentru celelalte.
 
Dupa drive test, Azazel s-a oferit sa ma duca pana la Fundeni. Experienta a fost... well...:eek:

Am condus cuminte ca aveam pasager. :biggrin:

Sa te tii dupa AdrianB1 pe serpentine si sa vezi atunci " :eek: ". :goofy:

In rest, d'acord cu el, sunt multe de invatat si tare mi-e teama ca o sa zgarii motor nou nout de jur imprejur. Intreaba-l pe Salogel cat e o amarata de carena sau pregateste-te pentru Casco.
Iar la motocicluri, regulile sunt clare: procentul de fransiza, cuprins intre 5 - 20%, se aplica la suma asigurata.
[..]
La Allianz-Tiriac, cotatia Casco pentru moto noi este de 8,9%, in vreme ce Omniasig aplica 15%.
 
Back
Top