Motor de începător

Azazel, inseamna ca ai dat de una din putinele scoli unde se invata ceva util. E bine ca v-a invatat sa folositi frana fata, nici eu nu folosesc spatele decat in cazuri speciale: dimineata cand plec blochez spatele ca sa masor aderenta (cand e mai frig pe-afara) si uneori franez cu spatele ca sa curat tamburul de rugina :biggrin:

Marius, afla de la Azazel ce scoala si ce instructor si mergi acolo. Daca nu mai e instructorul o sa intreb cunoscutii motociclisti ce scoli mai serioase cunosc - in principiu Tomina sau Moto TT.
 
Poligon la Liceul Auto, vis-a-vis de Praktiker, fix la intrarea pe Autostrada Bucuresti-Pitesti, inainte de primul pod.

http://www.autostar.ro/ - Cezar Stefanescu, pensionarul, Yamaha XT 600.

http://www.motoacademy.ro/ - Marius Vasile, Suzuki GS 500.

Atentie: nu cred ca exista in tara asta instructori care te lasa sa faci toate orele integral de practica. Nici pensionarul nu face exceptie. Toti incep cu laude dupa ce vad ca iei poligonul fara probleme (4-5 sedinte) ca sa mai scape din orele pe care le ai. Probabil toti baga 2-3-4 cursanti in aceasi ora deci ai doar un sfert / jumatate din ora respectiva. Zambiti si multumiti-le de laude dar intrebati-i cand e urmatoarea ora de traseu, nu mergeti la examen pana nu simtiti ca stapaniti bine motorul. Plecarea de pe loc, schimbarea vitezelor, opturile si jaloanele trebuie sa le stapaniti perfect.

Examenul practic e simplu, multi pica la sala. Si eu l-am picat prima data ca aveam pixul infundat si au considerat ca am facut semne (desi au corectat-o cu mine de fata), le-am tras niste reclamatii cu bucati de lege a la Azazel, m-a sunat seful pe Bucuresti, si-au cerut scuze si au recunoscut ca e o imbecilitate treaba cu semnul, au zis ca o rezolva si m-au intrebat cand doresc sa dau din nou. Treaba e ca eu deja il luasem, ei ma sunasera dupa 3 luni. Nu stiu daca se mai considera semne, aveti grija ce pixuri luati. :smile:
 
Buai, terminati cu discutiile de genul asta, ca ma tentati prea tare sa-mi rup oasele :biggrin:
Same feeling here. In mom asta, AdrianB1 mi-e cel mai urat user de pe forum :biggrin:.

Mai mult de curiozitate, cum e cu motocicletele pt cei cu statura mai animalica asa :wink:), 1.95-2.00 m ? A, si un simulator ca lumea pt calculator exista ?
 
Eu deşi ştiu să merg pe biţiglă, m-am obişnuit destul de greu cu motorul. Motivul e greutatea mai mare. Prima dată când m-am urcat pe el nici nu s-a pus problema să fac jaloane, m-am bucurat că-s în stare să iau curba cum trebe. Încet-încet m-am obişnuit cu el, singura etapă care-mi făcea constant probleme era cea în care trebuia să mă duc cu o mână. Mereu reuşeam să ies din banda aia... De fapt, nici nu prea înţeleg rostul acelei porţiuni, pentru că io ştiu că motocicleta are semnalizator, deci nu eşti nevoit să semnalizezi cu mâna, ca pe bicicletă.

Anyway, deşi şcoala am făcut-o cu o motocicletă de 125cc, examenul l-am dat cu una de 250 :biggrin: pe motiv că instructorul nu a catadicsit să o aducă pe cea de 125 şi deci a trebuit să cer cea de 250 de la altcineva. Am dat înainte câteva ture cu cea de 250 şi m-am descurcat deşi iniţial părea mai greu de manevrat (fiind mai mare).

Despre frânat, eu ţin minte că foloseam ambele frâne, dar în principal cea de pe ghidon (aia-i de faţă, IIRC :biggrin:). Cea de picior mi se părea incomodă, pentru că tot trebuia să ridic piciorul de pe chestia aia pe care îl ţineam, să-l duc la frână şi dup-aia iară înapoi. :smile:
 
Mai mult de curiozitate, cum e cu motocicletele pt cei cu statura mai animalica asa :wink:), 1.95-2.00 m ? A, si un simulator calumea pt calculator exista ?
Stiu un tip de peste 2 metri si nu i-a trebuit motocicleta speciala. Nu prea incapi pe una de 125 cc (au cadrul mai mic si saua joasa), dar pe un 500 sau peste nu ai probleme. Oricum motociclete se incearca, daca se poate.

Simulator?
- Nu poti simula corespunzator o motocicleta, in curbe simti pe propria piele cat de tare te poti apleca si deci cu ce viteza poti lua curba in siguranta. Pe simulator iti lipseste aceasta parte.
- Tot pe propria piele simti cat de tare poti accelera fara sa te ridici pe o roata sau mai rau sa te dai peste cap; la frane simti cand motocicleta incepe sa se ridice pe roata din fata, ceea ce e bine in prima faza dar daca exagerezi te poti da peste cap; nu poti simula asta.
- Nu poti simula frana pe fata care necesita o tehnica speciala: franezi usor pana se muta greutatea pe roata din fata, se lasa usor furca si abia atunci franezi mai puternic; daca franezi puternic din prima iti blochezi roata din fata sau derapezi, ceea ce e foarte periculos chiar si la viteze mici.
- De asemenea la motocicleta conteaza sincronizarea maini-picioare destul de mult: acceleratia, farul si o frana sunt la mana dreapta, o frana la piciorul drept, ambreiajul si faza lunga la mana stanga, schimbatorul la piciorul stang si vitezele fiind secventiale se schimba foarte rapid fata de masina, conteaza coordonarea. Simulatorul iarasi nu are cu ce sa te ajute.

Jarod, diferentele de manevrabilitate sunt mari de la o motocicleta la alta. In scoala am mers cu un Minsk de 125 cc mic si manevrabil ca o bicicleta, am trecut la 250 cc si in ultimele ore la 350 cc. Cand m-am urcat pe 500 cc, mai grea cu 50 kg, mai lunga si mai putin manevrabila a fost nevoie de acomodare din nou si daca m-as urca pe un touring greu (FJR 1300, Paneuropean, Goldwing) probabil primele ore as invata intens sa merg cu el.

Exercitiul cu mana intinsa e util pentru a invata echilibrul in conditii anormale: daca ai un pasager care la curbe se lasa pe curbe sau se misca trebuie sa compensezi. Nu prea ai cum exersa asta, asa ca exersezi mersul cu o mana. Ca utilitate imediata, eu mai ridic viziera in mers sau o las jos la 30-50 km/h, cu ce crezi ca fac asta?
 
Am vazut o gramada de cazaturi de pe motocicleta in maniera de aici si nu-mi dau seama de ce incepe motocicleta sa danseze. De obicei am vazut ca se intampla chestia asta cand se ridica pe o roata si la revenire rotile nu sunt colineare.
 
Eroare umana - greseala de pilotaj. Fenomenul se numeste voblaj si se rezolva de obicei cu amortizor de ghidon, in ultimii ani e dotare standard pe motocicletele mai puternice. In caz de voblaj frana pe fata agraveaza fenomenul, ceea ce s-a si intamplat in filmul din link.

Singura solutie cunoscuta in lipsa amortizorului de ghidon e o accelerare care sa reduca incarcarea pe roata din fata pana o stabilizezi.

Se intampla cam de fiecare data cand se incarca brusc roata din fata si ea nu e dreapta, mai ales la revenirea din wheelie.
 
Si la biciclete e la fel, si la masini idem. La masini de exemplu, 80% din frana e realizata de rotile fata, 20% rotile spate. Diferenta e ca la masina ai o singura pedala iar distributia franarii se face automat.

Explicatia tine de fizica elementara (pe care am uitat-o in proportie de 99.99%), in momentul in care franezi, rezultanta (vectorul fortelor inertie-franare prin frecare) aplica forta maxima pe rotile din tara, rotile din spate tind chiar sa se ridice si sa rupa de tot aderenta (mai ales la moto). Iar in momentul franarii frecarea maxima e de dorit.

Daca ai frana doar pe spate, forta de frecare e ~ jumatate din motor + biker pe cand frana fata foloseste >75% din greutatea motor + biker.

Maximum Deceleration--Panic Stops

The fastest that you can stop any bike of normal wheelbase is to apply the front brake so hard that the rear wheel is just about to lift off the ground. In this situation, the rear brake cannot contribute to stopping power, since it has no traction.
Aici.
 
Physics has never been my friend. :tongue:

Am înţeles ideea, eu mă gândeam doar că e mai riscant să frânezi pe faţă pentru că roata aia e mobilă (sideways adică) şi există şi riscul să zbori cu capul înainte. Poate mă uit la prea multe filme cu Chuck Norris.

Eniuei, cred că m-apuc şi eu de şcoală.
 
La multe biciclete greutatea e mai spre spate şi atunci frâna spate e eficientă. La majoritatea motocicletelor (sport-supersport, enduro, naked) centrul de greutate e mai în faţă (având tracţiune pe spate s-ar da peste cap la accelerări puternice) şi atunci la frânare spatele e mai puţin eficient ca la bicicletă.

De asemenea la bicicletele cu care am mers eu frâna pe spate era din pedală+transmisie+pinioane iar frâna faţă era tip cleşte cu frecare cauciuc pe metal. Spatele era şi foarte uşor de folosit (forţă mai mare în picior decât în mână) şi chiar ţinea, frâna faţă era bună doar de decor.
 
Am deja bicicleta cu frane pe disc fata-spate, iar frana pe fata rulz si la biciclete. :smile:

2. Being Afraid To Use Your Front Brake

You think: If I use my front brake, I'll go sailing over the handlebars.

Truth-of-the-matter: Because it's the more powerful brake, it IS possible to "endo" (illustration) if you apply it too hard or at the wrong time, however, not using your front brake drastically reduces your stopping power. So, you should use it a lot.

The right way: It's best to always use both brakes. Yet, there are times, such as on steep downhills, when your front brake accounts for up to 90% of your stopping power and determines how much control you have. So it's important to practice and get good using it. An important tip is to shift your body rearward as you brake harder in front.
Aici.

PS: totusi, nu incercati sa folositi frana pe fata cand coborati pante abrupte sau trepte, cu bicicleta mi-am luxat incheietura, mi-am tras un endem pulmonar de n-am dormit o saptamana de durere si pielea cotului a ramas integral pe asfalt. :eek:
 
A venit primavara... De unde iti poti lua motor in Bucuresti?

- bikeshop.ro: 90% sunt din Oradea, Arad, Cluj & co;
- moto.it: 700-1000 Euro comision de transport, prea mult pentru un motor de incepator de 2.000-3.000 Euro. Poate pentru motoare mai scumpe merita.
- autovit.ro: putine, scumpe, multi samsari;

Gasesti zeci, poate chiar sute de speed-uri, foarte putine naked-uri. Bine ca nu cautam choppere ca atunci probabil trebuia sa-mi fac unul de la zero.

Exista vreun targ de moticiclete gen Autovit? Firme gen AAA Auto cu motoare SH pe langa Bucuresti? Alte siteuri de profil? De unde iti iei un naked SH? :smile:
 
De AAA Auto m-as feri ca dracu de tamaie. Nu am auzit vorbe bune la adresa lor.
 
Azazel, până la urmă ce model cauţi? Ai mers cu Honda CB 500 vreodată? Dacă ştii ce vrei încerc să văd care din cunoscuţi are modelul respectiv ca să faci un test drive scurt (cam tuturor le e teamă să împrumute motocicleta unui începător, riscul de a juli carenele e foarte mare).
 
Din clasa asta, doar GS 500 am condus si doar in poligon. :eek:

Nu numai ca nu am condus un CB 500, dar nici macar nu le-am vazut in realitate. Hornet-uri am vazut dar nu am condus. D'aia caut un magazin, acolo nu mi-e jena sa le calaresc. :smile:

Sper doar sa nu fie un magazin pe DN1 ca acolo nu ma incumet sa fac si test drive si prima iesire pe drum public in acelasi timp. Am ramas pe CB 500 sau Hornet.
 
Daacă vrei un test drive pe CB te pot ajuta. Pentru Hornet nu mă bag, ştiu 2 persoane cu Hornet şi vechime pe şosele şi una mi-a spus că tot a avut surprize chiar şi la 6 luni după ce a cumpărat-o (şi merge de câţiva ani, e la a 4-a motocicletă, a 3-a a fost tot CB 500). Are aproape 90 CP şi e mai brutală decât orice 500cc (GS 500 are doar 42 CP).
 
Back
Top