Motor de începător

Tu cu TDM-ul daca ai fi avut alte cauciucuri puteai merge de 2-3 ori mai repede, eu cu CBF-ul si cauciucuri de strada nu aveam cum. Incepatoarea avea un CBR si cauciucuri de strada, putea sa aibe si mama experientei ca tot la fel mergea, daca nu derapa dadea cu cadrul de pamant.

Stiu ca am prins ploaie acolo de cateva ori, dar jos in Sinaia era intotdeauna uscat. Nu imi amintesc sa fi prins vreodata ploaie intre Moroieni si cabana, doar la cabana sau de acolo in sus spre Piatra Arsa. Cred ca nu am mai fost din 2012 pe-acolo, de cand era incepator colegul cu care am facut turele prin Europa.
 
Ieri am castigat o stima deosebita pentru cauciucurile no-name tailandeze de 40-50$ perechea cu care a echipat Honda motocicleta. Fata de un set nou de Mitas de aproape 200$ pe cealalta motocicleta cu care am facut traseul, am fost la 80-90% din performanta, am urcat aceleasi pante, am trecut prin aceleasi noroaie (corectie: 2 balti in plus, neintentionate, inclusiv una in care am reusit sa ma opresc inopinat), am mers cu aproximativ aceeasi viteza pe iarba, pietre, pietris, forestiere sau noroi si ceva mai tare pe asfalt. Din pacate camera montata pe bord a inregistrat toate vibratiile si socurile aferente, ceea ce face imaginea foarte greu de urmarit, ca altfel incarcam o bucata cu peisajele si traseele din zona.
 
Deci mi-am luat Triumph Street Triple R 2015. Tot din Germania, de la dealer, cu carte de service (11.000 km) și revizie completă făcută în martie (cu facturile aferente).
Am vazut ca vrei sa schimbi cu Tracer. De care si de ce?

O vreme m-a batut gandul sa iau un Tracer 700, mai ales cand a existat ideea de GT, dar dupa aceea am zis ca daca vreodata raman fara Fazer (de care nu ma despart) o sa iau un T7, acelasi motor cu Tracer 700, dar mai universal un pic, cel putin pentru mine. Acum ca sunt mai multi motociclisti in familie si avem nevoie de inca 1 moto, va fi probabil un CRF300 Rally, iar cand o sa faca ceilalti experienta sper ca o sa fie si un T7, in special pentru ca exista varianta de condus cu A2.
 
Tracer 7 (sau oricare model post-2020, deși în cazul ăsta nu cred că merită SH pentru că diferența de preț față de nou e foarte mică), din următorul motiv telenovelistic: :goofy:

Deși ca timp merg mai mult în oraș, ca distanță fac cam 50/50 urban și extraurban pe an. Extraurban mai mereu cu pasager, unde m-am lovit de două probleme mari: lipsa protecției la vânt la peste 90 km/h și lipsa spațiului pentru bagaje, care afectează confortul la drum lung atât pentru mine, cât și pentru pasager (care trebuie să care rucsacul), și care limitează și numărul de zile de excursie.

Tot ce am încercat din clasa touring/adventure după ce am vândut Hornetul erau prea înalte și prea grele, inclusiv modelele de cilindree medie (am 1,74), așa că m-am dat bătut. La momentul respectiv Tracerul 700 era la prima generație și nu mă atrăgea deloc estetic, plus că pe hârtie era la fel de înalt ca restul, deci nu l-am considerat o soluție.

Prin urmare am ales să revin la ce știam și să încerc un alt naked, dar mai premium (Street Triple), care e evident mult peste Hornet, dar care nu a rezolvat deloc problemele mele de extraurban (problemă de clasă, nu de model).

Între timp a ieșit Tracer 7, cu facelift și upgrade de suspensie, LED, Euro 5 etc., care îmi place maxim și care teoretic ar fi ceea ce caut (și arată premium deși nu e), aparent exceptând șaua de 835 mm. Am fost toamna asta la Yamaha pentru test, dar deja nu îl mai aveau în showroom. În schimb, am prins în parcare un Tracer 700 (modelul 2020, deci diferit de 7 doar cu numele) al unuia dintre băieții de acolo și - surpriză - deși e înalt, bicilindrul ăla e atât de îngust încât abia trebuie să îndoi picioarele ca să îl cuprinzi, astfel că ajung foarte bine pe sol, iar la 196 kg e în medie cu 20 kg mai ușor decât celelalte animale din clasă, deci se simte foarte confortabil.

Aștept să vină primăvara ca să îl probez pe bune, dar în principiu pare ce trebuie.
 
Suna foarte logic, multa bafta. Ar fi fost bine daca exista Tracer 700 GT, cu gentile laterale incluse la pret mai mic decat daca le cumperi separat, cred ca la un drum lung cu 2 persoane pe moto iti trebuie mai mult spatiu pentru bagaje. Eu am fost un ture lungi (2-3 saptamani) doar singur si am pus bagajul pe seaua pasagerului si in topcase, mi-a fost suficient, dar cu pasager doar ce incape in topcase e mult prea putin, chiar la 46 de litri.

Btw, am vazut discutii despre genti laterale solide versus soft, initial eram chitit pe hard cases - un prieten cu BWM avea vreo 135 de litri in genti - dar dupa ce am inceput sa merg mai mult si pe offroad si dupa ce am avut soft bags pe CBF 600 prefer ... ce e mai usor de pus si dat jos, iar in conditii egale soft bags. Dar pentru ce imi trebuie mie, gentile laterale sunt deocamdata un moft, mai ales ca mersul cu pasager in afara orasului e cam pe la 0 sanse: nu imi place, nu mi se pare sigur si comfortabil, chiar si cand o iau pe fiica-mea de la liceu mi se pare ca motocicleta devine prea greoaie, desi ea nu e deloc grea (dar e inalta, cam cat tine).
 
Mersi.

Nu am făcut un calcul încă dacă ieși mai bine cu GT decât cu accesorii separate. GT oferă parbriz, șa confort și cutii laterale, din ce știu eu.

Parbriz mai mare trebuie cu siguranță, că cel standard pare doar estetic; la fel și genți laterale - mie mi-au plăcut mereu SW-Motech Blaze, care sunt soft, dar nu am idee cum se simt pentru pasager având în vedere prinderea. Probabil și topcase, chiar dacă nu pentru cărat chestii, măcar pentru lăsat căștile în el (și cred că cel de 39 l de la Yamaha e mic pentru asta). De asemenea manșoane încălzite, iar aici mă cam îndoiesc că cele Yamaha sunt mai bune decât Oxford (exceptând ergonomic, că nu atârnă cabluri). Cam ăsta ar fi esențialul după mine.

Ce îmi place la GT în schimb, e sistemul minimalist integrat de prindere a cutiilor laterale (ca și mai sus cu manșoanele).
 
Despre mansoanele incalzite am invatat un lucru: daca ai nevoie de ele, mai ales daca ai aparatori de ghidon, inseamna ca probabil e prea rece ca sa fii pe motocicleta. Am mers cateva ierni pe motocicleta in Bucuresti, de la birou pana acasa (vreo 17km) cu mansoane incalzite, cald in palma si rece pe-afara, m-am lasat la timp. Da, sunt rare circumstante cand te prinde vremea rece pe neasteptate (Austria in iunie, 3 grade, plecat la pranz din Praga la aproape 30; Plidvice la 3 grade, plecat dimineata din Pula la 35 de grade), dar pentru alea 2-3 zile din viata nu mai pun mansoane incalzite, data viitoare trag pe dreapta cand coboara sub 5 grade. Peste 5 grade nu am avut vreodata nevoie de incalzire, de fapt peste 0 grade cred ca nu am avut nevoie decat daca ploua si erau ude manusile, dar am stricat o pereche de manusi foarte bune (Revvit Sand) pe ploaie cu incalzire, s-a facut praf pielea de pe palma stanga.

Parbrizul depinde foarte mult de inaltime, pentru mine la 190cm parbrizul bun e ala care imi da vantul in zona gatului, nu in casca. Peste casca ... nu cred ca s-a inventat parbriz de dimensiuni rezonabile. Foarte posibil pentru tine parbrizul touring sa ajute.

Nici mie nu imi plac sistemele de prindere a gentilor laterale cu cate un cadru urias care arata groaznic cand gentile sunt demontate si prin oras nu prea mergi cu genti (dar merg intotdeauna cu topcase) si arata urat. Nu imi pasa cum li se pare altora, motocicleta mea trebuie sa imi placa mie.

Topcase pentru 2 casti e o chestie delicata; teoretic al meu e de 2 casti, are 46 de litri, dar nu incap 2 casti, in special daca mai ai si un sistem BT montat pe ele. Nu imi incape nici macar un flip-up daca nu e inchis, daca incerc sa pun casca peste manusi nu incape nici singura, e la limita spatiul. Intra o casca si ceva bagaje si intra ceva bagaj, dar nu suficient nici macar pentru o singura persoana la o tura de 1-2 saptamani, tot pun un sac sau geanta de vreo 40-50 de litri pe sea.
 
Mai nou (de cativa ani de fapt, dar pauza de Corona) am descoperit un scuter cu 3 roti, Yamaha TriCity. Foarte confortabil de condus in regim suburban, consum mic. Singura buba e legata de casca care nu incape in locul unde ar trebui sub sa, probabil japonezii (in medie) nu se apropie de dimensiunile mele.
Surprinzator altfel e foarte confortabil chiar si pentru cei inalti,
Alta surpriza: conform legii de aici daca are mai muilt de 2 roti este nevoie de triunghi. A fost o mica aventura sa gasesc unul care sa intre sub sa, a trebuit adus din Germania.
 
Despre mansoanele incalzite am invatat un lucru: daca ai nevoie de ele, mai ales daca ai aparatori de ghidon, inseamna ca probabil e prea rece ca sa fii pe motocicleta. Am mers cateva ierni pe motocicleta in Bucuresti, de la birou pana acasa (vreo 17km) cu mansoane incalzite, cald in palma si rece pe-afara, m-am lasat la timp. Da, sunt rare circumstante cand te prinde vremea rece pe neasteptate (Austria in iunie, 3 grade, plecat la pranz din Praga la aproape 30; Plidvice la 3 grade, plecat dimineata din Pula la 35 de grade), dar pentru alea 2-3 zile din viata nu mai pun mansoane incalzite, data viitoare trag pe dreapta cand coboara sub 5 grade. Peste 5 grade nu am avut vreodata nevoie de incalzire, de fapt peste 0 grade cred ca nu am avut nevoie decat daca ploua si erau ude manusile, dar am stricat o pereche de manusi foarte bune (Revvit Sand) pe ploaie cu incalzire, s-a facut praf pielea de pe palma stanga.
Nu am experiență cu protecțiile de mâini. Am avut în schimb manșoane încălzite pe Hornet și, da, nu e ceva ce foloseam constant. E adevărat că dacă e atât de frig pentru mâini, probabil e și pentru gât, glezne etc., iar aderența e lemn pe lemn. Și la mine tot pe la 5 grade e limita.
Îmi amintesc totuși că le-am apreciat într-o situație similară cu ce descrii, când am mers pe Transbucegi într-un octombrie călduros: deși plecasem vineri din București pe lumină, am stat după ceva accident la Otopeni și până la Nistorești deja se făcuse beznă și frig. Apoi a doua zi am plecat de dimineață din Sinaia și până pe platou a fost frig și ceață. Și confirm și că pe setare maximă îți ard palmele, iar pe exterior e frig.

În altă ordine de idei, văd că în 2023 toți producătorii scot chestii noi și motorizate la fel: V-Strom 800 (bicilindru în paralel), Hornet 750 (bicilindru în paralel) și suspensie îmbunătățită, discuri de frână de 298 mm și bord TFT la Tracer 7 (bicilindru în paralel de ceva vreme).
 
Ah trebuie să fie pe inventar un triunghi reflectorizant pentru orice vehicul cu mai mult de 2 roți. Mă gândeam la ceva semn ca să poată circula, gen pătratul ăla cu dungi în diagonală din Italia pentru suporți de bicle atârnate în spate.
 
In Romania pana de curand era obligatoriu sa ai 2 triunghiuri pe orice vehicul cu motor, inclusiv motociclete. Parca au avut o initiativa sa elimine asta acum 2-3 luni, nu stiu daca a fost publicata in MO sau nu.
 
In Romania pana de curand era obligatoriu sa ai 2 triunghiuri pe orice vehicul cu motor, inclusiv motociclete. Parca au avut o initiativa sa elimine asta acum 2-3 luni, nu stiu daca a fost publicata in MO sau nu.
Eventual vreo cinci, să nu aterizeze vreun elicopter pe tine, mă întreb ce logică are asta cu 2 triunghiuri, pui unul singur la 5-10m în spatele mașinii pe direcția sensului de mers să nu se urce vreun cretin pe tine, al doilea unde-l pui? Sau unul la 5m, unul la 10m?
 
Ah trebuie să fie pe inventar un triunghi reflectorizant pentru orice vehicul cu mai mult de 2 roți. Mă gândeam la ceva semn ca să poată circula, gen pătratul ăla cu dungi în diagonală din Italia pentru suporți de bicle atârnate în spate.
Aici avem o mica controversa: chiar daca are 3 roti trebuie sa aiba o anumita latime (pe care nu o are) ca sa fie considerat suficient de lat ca sa puna o problema traficului care vrea sa il ocoleasca. Rotile cele doua din fata sunt foarte apropiate, ghidonul e mai lat decat ele deci personal nu vad unde ar fi problema. La o motocicleta avem acelasi ghidon ca cel mai lat punct.
 
"Triunghiurile reflectorizante se instaleaza in fata si in spatele vehiculului, pe aceeasi banda de circulatie, la o distanta de cel putin 30 m de acesta " ... , in localitate se pot amplasa mai aproape, inclusiv pe masina.
 
Sunt curios care este motivul pentru care "instalezi" triunghiul reflectorizant în fața autovehiculului (presupunând că n-ai făcut vreun tête-à-queue). Sau ne-am obișnuit în România cu vehiculele care circulă și pe contrasens ca fiind ceva normal? Care este logica la autostradă sau drumuri expres care au sensurile izolate de contrasens?
 
Cred ca legea e facuta ca sa includa si drumurile cu o singura banda in ambele sensuri sau cat mai multe situatii posibile.
 
Sau e scrisă de aceiași inteligenți care au decretat că cine a parcat contravenient pe trotuar și nu se prezintă la poliție să-și dea datele de identitate va fi amendat. Fiindcă e mai ușor să arunce o amenințare și să se simtă cocoș, decât să proceseze un pic că dacă nu ai datele de identitate atunci n-ai cum să-i scrii o amendă, iar dacă știi cui trebuie să-i scrii amenda atunci nu mai are rost să-l chemi la poliție ca să dovedească cine e.

Am mari îndoieli că cine a inventat cerința pentru 2 triunghiuri are vreo fundamentare din siguranța rutieră pe date măsurabile, ci a mai găsit un motiv pentru ca garcea să poată să scrie o amendă. Ca și afacerea extinctoarelor și a truselor medicale care expiră, fiindcă altfel majoritatea șoferilor nu sunt nici pompieri și nici medici antrenați ca să știe când și cum să intervină fără să facă mai mult rău (lor înșiși și altora) decât bine.
 
Back
Top