Motor de începător

Am citit câteva recenzii, pare mai ce trebuie decât Tracer, inclusiv garda la sol de 16,5 cm.
Văd că toți laudă motorul în ture joase, suspensia, frânele și fiabilitatea. Nu strică faptul că generația 2014-2017 arată mai bine decât astea noi, imo.
O să încerc să încalec una, că am niște dubii cu șaua de 85 cm și cele 230 kg.
Mersi.
 
M-am urcat pe V-Strom 650 (835 mm) și Tracer 900 (850 mm). Nu ajung cu toată talpa la nici una, dar în mod dubios V-Strom-ul mi s-a părut greu și înalt, în timp ce Tracer-ul pare scund și ușor, probabil datorită faptului că e mai îngust, iar centrul de greutate e mai jos. Nu pot să trag o concluzie după 2 minute de stat în șa, dar aș zice că Tracer-ul e mai confortabil și mai stabil ținut doar pe jumătate de talpă. :biggrin:
 
DL1000A.JPEG


DL1000A 2014, 16.000 km.
Vrum!
 
Chestia aia de pe roată (discul argintiu, pe ax în interiorul discului de frână) e encoder-ul de ABS (optic)?

(altceva nu pot să zic, că nu mă pricep, doar să te distrezi cu ea)
 
Last edited:
Bravo, sa o calaresti sanatos si cat mai multe.
La cantitatea de plastice pe care o are mai bine te uiti si la niste protectii (crash pads). Pot salva niste banuti.
 
Mersi.
Am și crash bar și engine guard pe lista de achiziții. La primăvară probabil.

miahi, da, e ceva senzor ABS sau inel senzor; nu știu exact cum se cheamă.

Am mers foarte puțin cu ea prin parcare și e surprinzător de lin motorul în viteza I - nu se plînge, nu smucește, nu cere accelerație -, ceea ce nu e cazul cu Hornetul. O să presupun că e de la 20 de ani de rafinat același motor.
Totodată, nu se simt deloc cele 30 kg suplimentare față de Hornet la mers pe lîngă ea. Aici bănuiesc că e de la centrul de geutate jos față de ghidon.

A venit cu cutiile originale Suzuki (toate 3) și un ungător de lanț Scottoiler (care se vede în poză agățat sub șa).
 
Pai e V-twin si nu 4 inline. Alta poveste, alta curba de cuplu, de turatie, etc. Si chiar centrul de greutate e schimbat din cauza asta.
 
Tocmai am înmatriculat-o și, având în vedere hățișul birocratic care nu e explicat nicăieri în totalitate, m-am gândit să descriu procedura pe care am urmat-o eu. Din câte știu, SRPCIV sunt stat în stat, așa că e posibil ca procedura să fie puțin nuanțată pe județe; ce scriu mai departe e valabil sigur doar pentru CL, unde încă am domiciliul. O să subliniez anumite nelămuriri pe care le-am văzut repetate pe forumuri.

Vorbim deci despre motocicletă SH adusă din UE pe platformă (relevant mai târziu).

Eu am primit odată cu moto factură, certificatul de înmatriculare (Fahrzeugbrief) și talonul (Fahrzeugschein) proprietarului actual neamț, certificatul de înmatriculare anterior anulat (ungültig) al dealerului de la care a fost luată moto de nouă (anularea e menționată și în certificatul curent) și scrisoarea de transport (CMR) cu mențiunea că numărul de înmatriculare a rămas în țara de origine.
Mă rog, am primit și certificat de conformitate, TÜV, manuale etc., dar astea nu sunt relevante pentru înmatriculare.

Una dintre întrebările pe care le-am văzut pe forumuri e dacă trebuie să prezinți la SRPCIV și contractul dintre proprietarul străin și dealerul care îți vinde bunul, în ideea că tu primești o factură între tine și dealer, deși actele nu sunt pe numele dealerului. Răspunsul e nu.

Primii pași sunt programarea la SRPCIV (pentru că la mine cel puțin erau ocupate toate locurile pentru următoarele trei săptămâni), programarea la RAR și traducerea facturii (toate se pot face online), în orice ordine.
Nu am fost personal la RAR, deci nu știu exact procedura, dar în principiu au fost suficiente actele de mai sus. RAR eliberează cartea de identitate a vehiculului (CIV), certificatul de autenticitate și certificatul de inspecție tehnică periodică.
Taxa pentru operațiunile RAR e 460 lei.
Traducerea am făcut-o la traduce.re foarte rapid și profi.

O întrebare aici e dacă trebuie traducere legalizată. Răspunsul e nu, doar autorizată.

Următorul pas e mersul la primăria de domiciliu, la impozite și taxe locale pentru înscrierea în REMTII. Sunt necesare:
  • declarație fiscală model 2016 ITL - 005 și fișă de înmatriculare (ambele disponibile online, se pot completa cu un typewriter PDF);
  • copie după buletin;
  • copie după CIV;
  • copie după factură și traducerea facturii ÎN ORIGINAL și oricâte copii după traducere vrei (în principiu două sunt suficiente).
Copiile după traducere se semnează conform cu originalul, una rămâne la ITL, una la tine, iar originalul trebuie pentru SRPCIV.
Deci de la primărie primești înapoi traducerea în original, o copie conform cu originalul (sau câte ai cerut) și fișa de înmatriculare, toate cu ștampila și numărul REMTII.
Mi s-a părut cam aiurea că dovada proprietății se face cu o traducere, factura fiind doar anexă, dar mă rog.

O întrebare importantă care apare în faza asta pentru achiziții intercomunitare e dacă trebuie mers la ANAF pentru certificatul de atestare a plății TVA, care apare în lista de documente necesare la SRPCIV. Răspunsul e: pentru motociclete nu, ceea ce găsesc extrem de ciudat ca criteriu, dar mă rog.

Ultimul pas e deplasarea la SRPCIV cu:
  • cererea de înmatriculare (disponibilă online la DRPCIV ca PDF interactiv);
  • fișa de înmatriculare cu ștampila REMTII (se înapoiază; și se aruncă probabil, deci de mare utilitate);
  • buletin, original și copie;
  • RCA, copie (se poate face online);
  • factură (copie) și traducerea ÎN ORIGINAL cu ștampila REMTII (nici nu sunt sigur dacă trebuie copia după factură, dar mie mi-a oprit-o și pe aia că era capsată cu traducerea);
  • CIV, original și copie;
  • certificat de autenticitate;
  • documentele de înmatriculare străine, original;
  • CMR;
  • certificat ITP (se înapoiază);
  • taxă certificat de înmatriculare (49 lei la BCR, CEC sau poștă), taxă plăcuțe de înmatriculare (pentru moto 17 lei la Trezorerie) și, opțional, taxă de număr preferențial (45 lei la Trezorerie) (toate se pot plăti online prin transfer).
Eu am avut preventiv traducere și după certificatul de înmatriculare nemțesc valabil, dar nu e necesară că verifică doar seria de șasiu. De asemenea, deși a reținut toate documentele de înmatriculare străine, s-a uitat cam lung la certificatul anulat, deci tind să cred că nici ăla nu e necesar.
CMR e o variantă mai simplă de a evita să dai declarație în care să explici unde e numărul de înmatriculare.

De la SRPCIV primești CIV completat cu datele tale, număr de înmatriculare și dovadă înlocuitoare a certificatului de înmatriculare pe 15 zile. Talonul vine prin poștă ulterior.

Per total, cred că o variantă mai simplă e:
  1. cumperi moto din Germania;
  2. rămâi în Germania.
 
Last edited:
O întrebare importantă care apare în faza asta pentru achiziții intercomunitare e dacă trebuie mers la ANAF pentru certificatul de atestare a plății TVA, care apare în lista de documente necesare la SRPCIV. Răspunsul e: pentru motociclete nu, ceea ce găsesc extrem de ciudat ca criteriu, dar mă rog.
Aparent acum cer. :goofy: Eu am aflat la ghișeu, iar cel mai neplăcut a fost că se comportau de parcă s-ar fi cerut dintotdeauna, în condițiile în care în ultimii trei ani înmatriculasem două moto fără. Și așa am făcut eu două drumuri și 300 km pentru o înmatriculare.
Deci se merge în prealabil la ANAF, se completează o cerere, plus copii după CI și CIV. Certificatul se poate elibera pe loc.

În altă ordine e idei, nu m-am înțeles cu V-Strom-ul și mi s-a părut doar o chestiune de timp până să dau cu ea pe jos, așa că am preferat să o vând cuiva mai voinic. :biggrin:
 
Deci mi-am luat Triumph Street Triple R 2015. Tot din Germania, de la dealer, cu carte de service (11.000 km) și revizie completă făcută în martie (cu facturile aferente).

Toate Street Triple 2013-2016 au motor de 675 cc cu 106 CP, 68 Nm și 168 kg la gol.
Față de varianta de bază, R are în plus suspensii față-spate reglabile și frâne față cu 4 pistonașe în loc de 2, iar șaua are 825 mm înălțime în loc de 800 datorită suspensiei. Restul sunt chestii estetice, gen subcadru roșu.
Nu are electronică deosebită, doar ABS.

Ce am remarcat în vreo 800 km de mers:
  • motorul e foarte lin și cizelat - nu vibrează și nu se vaită să fie accelerat. Deși diferența de putere față de Hornet e de doar 4 CP, Street Triple trage mai de jos și are o plajă de putere mai plată, ceea ce înseamnă mult mai multă putere practică;
  • frânele sunt mai agresive față de Hornet și se pot doza eficient cu doar două degete - ambele au etrieri Nissin pe față, dar Street Triple are 4 pistonașe și discuri de 310 mm, iar Hornet doar 2 pistonașe și discuri de 296 mm;
  • motorul are un sunet inconfundabil dat de combinația de 3 cilindri + admisia de aer;
  • consumul mixt e de 5,1 l/100 km, față de 6,5 la Hornet.
Rămâne de văzut cum stă ingineria britanică pe partea de fiabilitate.

IMG_20210509_110423.jpg


Suportul de număr din poză e un Evotech Performance comandat din UK și montat de mine. Restul sunt accesorii Triumph cu care a venit dotată: capace de protecție motor, slidere, buloane și parbriz. Mai am și seat cowl pentru șaua pasagerului, dar l-am dat jos pentru că o folosesc.
 
Am instalat un sistem de prindere pentru pasager de la Renntec. Livrarea din UK a durat aproape 3 luni din cauza deficitului de materii prime care se manifestă global. Oamenii au fost de treabă și m-au ținut la curent cu situația comenzii.

Mai pe larg, mersul cu pasager fără mânere e incomod spre imposibil, ceea ce oricum bănuiam de la început. Practic, la fiecare frână pasagerul alunecă de pe șaua lui pe șaua ta.

Problema cu mânerele de pasager la modelul ăsta e următoarea: deși subcadrul motocicletei (partea roșie) are 4 prinderi dedesubt pentru înfiletat suporți de mânere sau bagaje, acestea sunt acoperite cu un undertray de plastic care stă chiar deasupra roții spate. Kitul de mânere OEM de la Triumph include un undertray pregăurit, în timp ce soluțiile aftermarket (Ventura de exemplu) presupun găurirea piesei existente cu bormașina, ceea ce am vrut să evit. Din păcate Triumph nu mai fabrică mânere pentru generația asta.

Am găsit în cele din urmă varianta Renntec, care se montează pe sub șa și nu presupune alte modificări la cadru. Practic, se instalează patru distanțiere care înalță șaua cu vreo 2 mm, cât să aibă loc platbanda care prinde mânerul de cadru. L-am instalat singur; nu e foarte complicat, dar e migălos pentru că trebuie date jos plasticele de pe subcadru și stopul, iar Triumph alternează la fiecare strat șuruburi hexagonale cu inbus și torx. :goofy:

Renntec_1.jpg
Renntec_2.jpg


L-am testat deja cu pasager și e mult mai bine.
 
Mega lol! 17 ani mai tarziu am facut rost de un motor de incepator, asa cum spune titlul.

Fiind o sectiune publica nu pot sa dau prea multe detalii, dar pe scurt treaba sta cam asa: acum vreo 10 ani le-am facut cadou unor verisori (frate si sora) scoala auto-moto, cu ocazia prilejului. Intre timp fratele si-a luat motocicleta, am facut un tur de Europa impreuna, iar acum vreo 2 ani si-a luat o chestie ieftina (gen 500 de euro) de offroad. Cum pe la el e plin de paduri, dealuri, forestiere si nu numai, ideal de plimbat dar prea mult de mers la picior (de pe dealul din fata de vede si Ucraina), motocicleta aia a picat perfect. Vreo 2 ani m-am dat si eu cu ea vara, iar la un moment dat acum vreo cateva luni frate-meu a decis ca vrea sa isi ia permis ca sa poata sa mearga si el pe ea. A facut scoala, zilele astea da examenul, peste vreo luna vine si el up-north in concediu.

Fiind vreo 4 oameni in total si o singura motocicleta, am mai facut rost de una. Monocilindru, clasa 300cc in 4 timpi, tocmai buna de plimbat pe forestiere si chiar si un pic de padure. La 150kg chiar merge prin padure cu cauciucuri adecvate, asa ca peste vreo luna sper sa dam ture cu randul (cate 2) pe partea nordica a TET si in general prin jurul casei, maxim 100km departare de casa pentru ca motocicleta aia veche si ieftina nu e de incredere ca sa pleci prea departe si e si in 2 timpi, trebuie sa mergi ori cat te tine rezervorul ori sa umbli cu uleiul dupa tine. Astalalta e in 4 timpi si are autonomie dubla.

De ce zic ca e motor de incepator? Pentru ca se conduce cu A2, la 18 ani. Are putere mica, e usurica si abia ajunge la 130km/h, doar teoretic pentru ca nu am depasit inca 70km/h, nu am avut cum si unde. Dar am dat o mica tura offroad prin cartier si chiar si una pe sosea prin cartier, e foarte diferita de motocicletele de strada (pozitie diferita, roti uriase si usor cramponate, frana diferita) dar suficient de docila si sigura pentru un incepator.

Asta e tot ce pot sa scriu aici.
 
E un pic mai complicat cu carnetul pe offroad, o data pentru ca pana iesi offroad mai ai de obicei o mica bucatica de drum public - eu am cateva sute de metri intr-o directie sau un kilometru in cealalta - si apoi chiar si multe drumuri forestiere sunt catalogate ca drumuri publice. Daca iesi de pe ele si o iei direct prin padure nu e o problema, dar cateodata trebuie sa mergi si pe forestiere pe bucati.

Frate-meu a terminat de mult scoala, dar a intarziat cu actele si l-au programat la traseu abia peste o luna. Inca sunt timpi de asteptare mari la moto, prin toate judetele dar in special in Bucuresti.
 
De acord, mai bine cu decat fara.
Nu uitati totusi ca pe sosea este nevoie de lumini si semnalizatoare, implicit si ITP periodic.
Am condus cross pe sosea pana la benzinarie (cu toate ca era langa camp benzinaria, avea gard spre camp si a trebuit sa ies pe sosea ca sa intru). Dar nu e fun noaptea de exemplu, nu te vede nimeni si nici tu nu vezi nimic fara lumini.
 
Intre timp motorul de incepator a facut ceva forestiere si noroaie, inclusiv tinoave (gen https://ro.wikipedia.org/wiki/Tinovul_Poiana_Stampei, dar pe cealalta parte a DN-ului) si o urcare de 700m (diferenta de nivel, nu distanta totala) fara nici un fel de probleme. Intrucat frate-meu si-a luat si el permisul si vrea si el motocicleta, cred ca va avea companie cat de curand.

Azi am facut o plimbare prin noroaie cu varul meu, mi-au fugit si fata si in special spatele in toate directiile, dar au fost vreo 40 km extraordinari - culmea tupeului, e drum judetean si o parte coincide cu Via Transilvanica - Tinutul de Sus. Astept cu nerabdare o suspensie spate noua, asta de fabrica e prea moale, pana atunci o las incetisor prin gropi ca sa nu lovesc cadrul la cap de cursa al amortizorului, altfel the sky is the practical limit. Vara viitoare e in plan sa facem drumurile astea in minim 3, posibil chiar 4 si ne aventuram prin zone mai dificile, ca la nevoie o sa fie suficienti oameni sa traga si sa impinga motocicletele pe rand ca sa le scoatem din mocirle. Pana atunci incerc sa fac bucata din zona de TET, cand ploaia imi permite.
 
Hehe, imi aduci aminte de timpurile carnd am facut off-road cu XX-ul si Himalaya cu cauciucuri de strada pe motocicleata de 250+ kg. Comparativ, ce ai scris tu mai sus este exact ce trebuie.
 
Am cauciucurile de fabrica, 50-50, asta inseamna decent pe strada si forestier uscat, stabilitate laterala aproape zero in noroaie. Cu cauciucuri de strada am facut de multe ori Bolboci, de cateva ori si cu Marius '95 , cu motocicleta asta as avea viteza medie dubla sau tripla pe drumul ala si extra fun pe masura.
 
Back
Top