Motor de începător

Puterea = cuplu * turatie. Sunt bune si curbele de putere. La CBF puterea dezvoltata e mica pana pe la 4-5000 de ture, apoi are un salt destul de mare si se limiteaza pe la 10500. La Fazer e o linie destul de dreapta si cu panta destul de joasa, puterea maxima e la vreo 13-14000 de ture. Asta inseamna ca la 5-6000 de ture acceleratia la CBF e mai puternica decat acceleratia constanta a unui Fazer.
 
Na-va grafice!
CBF600 2008.jpgFazer 2004.jpg
 
Da, dar pacat ca sunt pe dos. Dupa curba foarte plata la CBF se vede ca e cea pe injectie, scrie si in descriere ca e modelul 2008-2010; cea pe carburatie e 2004-2007 si nu e deloc plata.

La Fazer nu stiu ce sa zic, e un model 2004 pe injectie dar in 2006 si 2007 au fost modificate motorul si hartile de injectie, nu stiu cum si cat afecteaza graficul.

PS. Bine ca mi-am amintit sa sun sa programez revizia, abia facusem una acum o luna. Asta e partea mai putin discutata si placuta la moto, reviziile dese (schimb de ulei la fiecare 6-10.000km in functie de model).
 
N-am reusit sa gasesc graficele din acelasi an/generatie. Mai sapa si tu pe site la akrapovic, poate dai de ele.
 
Oricum sunt interesante si astea; nu pentru diferentele date de tobe Akrapovic, ci pentru ca imi dau o imagine suficient de buna asupra CBF nou versus Fazer nou, ambele fiind finaliste acum 2 ani cand mi-am cautat motocicleta.

Pacat ca ti-ai vandut motocicleta. Chiar si asa mare si rapida cum era :biggrin:

LE. Liniaritatea la Honda e impresionanta. Motocicleta arata banal, dar motorul ala pe hartie e idilic. Si plictisitor :biggrin:
 
Tu-mi spui mie ca motorul meu pe care merg de 3 ani aproape e lesinat. In comparatie cu ce? O racheta sol-aer? Aaa... un motor pe carburatie vechi de 14 ani. Ok bro, whatever.
 
14 ani masurati de cand, e o noua masuratoare gen AD sau BC? Eu vorbesc de CBF 600 S pe carburatie, model fabricat intre 2004 si 2007, pe care l-am condus 3 ani si care are acceleratia mai puternica decat Fazer S2. Din pacate colegul caruia i l-am vandut nu il mai are ca sa faci o proba (a trecut pe 1200 GS), dar si pentru mine a fost o surpriza.

Carburatoarele consuma mai multa benzina si polueaza mai mult, dar in conditii egale iti dau o acceleratie mai puternica tocmai pentru ca nu au nici un fel de limite de poluare, deschizi gazul si arzi cata benzina poti, nu cata crede harta de injectie ca poate sa iti dea ca sa nu poluezi prea tare. Iar carburatoarele de pe CBF sunt de 37mm diametru fata de 36 la Fazer (fuel injection throttle body) si 42mm la Hornet; cum nici unul din motoare nu e supraalimentat diametrul e relevant. Hornet accelereaza mai puternic decat CBF care accelereaza mai puternic decat Fazer S2.

"NASCAR finally replaced carburetors with fuel-injection, starting at the beginning of the 2012 NASCAR Sprint Cup Series season". Pentru ca daca era atat de buna injectia ar fi folosit-o de 30 de ani incoace. Nu vorbim de injectie directa pentru ca nu ai asa ceva pe motocicleta, vorbim de injectie indirecta multi-punct.
 
Cand esti incepator toate sint prea puternice :smile: Cand mi-am luat motocicleta acum 2 ani, chiar in ziua in care a sosit si permisul la posta, mi se parea ca cei 26 de cai ma dau cu cracii in sus :smile: .
 
Corect, CB-ul de 54CP era foarte puternic pe vremuri si chiar si acum mi se pare o motocicleta rezonabila. Discutia de mai sus era legata de modul in care motoare de 70-100 CP dezvolta puterea, mai exact intre carburatia mai putin controlata de pe CBF si injectia imblanzita de la Fazer. Cam toate motocicletele cu carburatie si 4 in linie au explozii de putere pe la 5-6000 de ture, astea pe injectie sunt mai liniare pana la CBF600 pe injectie care din graficul pus de Marius e o linie foarte dreapta.
 
Carburatorul vacuumatic este conceput pentru un raspuns rapid in acceleratie. Pe la 5-6000 de ture depresiunea incepe sa traga tare de diafragme si amestecul se imbogateste rapid. In functie de combinatiile de jicloare si dimensiunile difuzoarelor poti face o mica racheta din orice motocicleta de 40-50 de cai. Logic, injectia poate face exact acelasi lucru insa motoarele noi sunt gandite pentru eficienta de combustibil si poluare redusa, ba chiar si riscul sa o scapi de sub tine e mai scazut.

Modul in care dezvolta motoarele puterea mai depinde si de configuratia lor. O sportiva va avea cursa mica si alezajul mare, supape mari, compresie mare, putere multa si cuplu bun de la turatii ridicate, un cocalar experimentat poate face adevarate minuni pe A2 cu ea si ajunge in 90 de minute intr-un club din Mamaia. Un cruiser va avea o cursa mai lunga si un alezaj mai mic, supape mici, nu va putea obtine multi cai putere sau turatii ridicate insa va avea un cuplu bun la turatii joase, bun pentru o motocicleta lenesa, usor si comod de condus de orice maimuta care a imbracat o vesta de piele cu franjuri si capete de mort :smile: .
 
O sportiva va avea cursa mica si alezajul mare, supape mari, compresie mare, putere multa si cuplu bun de la turatii ridicate,
Adica o sportiva are motorul mic din motive de spatiu (impact: aerodinamica si manevrabilitatea) si greutate, drept pentru care pentru a avea putere are nevoie de turatii ridicate si deci de o cursa cat mai scurta pentru ca la o cursa lunga si turatii foarte mari forta centrifuga lanseaza pistoanele prin bloc? Si are supape mari pentru ca la turatii foarte mari nu prea ai timp pe fiecare admisie si evacuare si iti trebuie supape multe si mari?

Un cruiser va avea o cursa mai lunga si un alezaj mai mic, supape mici, nu va putea obtine multi cai putere sau turatii ridicate insa va avea un cuplu bun la turatii joase,
Asta e un eufemism pentru a spune de fapt ca au niste motoare uriase (1.5-1.8 litri) si ineficiente (nici nu ai nevoie de 250CP) care functioneaza la turatii joase pentru ca inginerii de la Harley Davidson nu sunt in stare de mai mult? Yamaha Virago 525 arata ca se poate si altfel, dar daca nu e HD si nu bubuie motoarele nu se pune?

O sportiva are si 180 CP per litru. Un HD are de vreo 5 ori mai putin. Pentru ca inginerie skillz!
 
AdrianB1 cu aceleasi dificultati in exprimare din cate observ :smile: . Au existat si cateva modele de motoare de motocicleta sport/touring cu alezajul mai mic decat cursa tocmai pentru a face motorul mai "subtire". Cursa mare inseamna insa forta mai mare aplicata asupra arborelui cotit plus frecare mai mare cu peretii cilindrului. Nu chiar ceea ce doresti de la un motor sport. In plus, diametrul mai redus al supapelor nu permite o umplere buna a cilindrilor decat daca stau deschise ceva mai mult.

Daca vrei un motor mare si lenes care sa te duca si sa partaie un secol, cursa mare si turatia mica e cheia spre succes. E o copilarie sa crezi ca inginerii de la HD "nu sint in stare" sa faca un motor eficient, chiar daca nu ar fi in stare sa produca unul, ar fi in stare sa cumpere un motor. Ei vand un brand, nu o motocicleta, si stiu sa il vanda bine. Ei pun accentul pe fiabilitate, in reclame, in realitate nici macar asta nu e adevarat, japonezele in general sint mai fiabile si mai dotate la acelasi pret. HD-ul este promovat ca un "mod de viata" iar marketingul face totul, este normal sa vanda, mai ales persoanelor obeze sau celor peste 60 de ani.
 
AdrianB1 cu aceleasi dificultati in exprimare din cate observ :smile:
Nu de exprimare, de intelegere, dar incerc sa invat.
alezajul mai mic decat cursa tocmai pentru a face motorul mai "subtire".
Vorbim de pistoane de 5-6cm diametru, iar motorul la exterior are 25. Ce castigi la un piston mai subtire cu 1 cm?
Cursa mare inseamna insa forta mai mare aplicata asupra arborelui cotit plus frecare mai mare cu peretii cilindrului.
Cum vine asta? Cursa nu are nici o treaba cu forta pe arbore, nici macar cu cea in biela. Frecare mai mare fata de ce, fata de un motor de aceeasi capacitate cu cilindri mai mari si cursa mai mica? Iesi tot pe-acolo pentru ca un cilindru mai mare are segmenti mai mari, suprafata de frecare mai mare etc.

In plus, diametrul mai redus al supapelor nu permite o umplere buna a cilindrilor decat daca stau deschise ceva mai mult.
Pai cine a pomenit de supape mici? Nu eu.

Daca vrei un motor mare si lenes care sa te duca si sa partaie un secol, cursa mare si turatia mica e cheia spre succes.
Cheia spre succes e o turatie mica, la care poti folosi orice combinatie vrei. Fiind turatie mica iti trebuie cilindree mare pentru a avea totusi ceva putere si cuplu.

E o copilarie sa crezi ca inginerii de la HD "nu sint in stare" sa faca un motor eficient, chiar daca nu ar fi in stare sa produca unul, ar fi in stare sa cumpere un motor. ... Ei pun accentul pe fiabilitate, in reclame, in realitate nici macar asta nu e adevarat, japonezele in general sint mai fiabile si mai dotate la acelasi pret.
Vezi povestea problemelor tehnice si a calitatii proaste de-a lungul istoriei HD. Da, nu sunt in stare sa faca un motor eficient si fiabil.
 
"An oversquare engine allows for more and larger valves in the head of the cylinder, lower friction losses (due to the reduced distance travelled during each engine rotation) and lower crank stress (due to the lower peak piston speed relative to engine speed). Due to the increased piston- and head surface area, the heat loss increases as the bore/stroke-ratio is increased excessively. Because these characteristics favor higher engine speeds, oversquare engines are often tuned to develop peak torque at a relatively high speed.

At a given engine speed, a longer stroke increases engine friction (since the piston travels a greater distance per stroke) and increases stress on the crankshaft (due to the higher peak piston speed). The smaller bore also reduces the area available for valves in the cylinder head, requiring them to be smaller or fewer in number. Because these factors favor lower engine speeds, undersquare engines are most often tuned to develop peak torque at relatively low speeds.
An undersquare engine will typically be more compact in the directions perpendicular to piston travel but larger in the direction parallel to piston travel."

Bineinteles, daca vrei neaparat sa spun ca ai dreptate nu-i nici o problema, nu vreau sa te simti nefericit, si asa e atata stres si nedreptate pe aceasta mica si albastra planeta unde avioane nevinovate sunt doborate cu cruzime de pe cerul limpede si bogat in ozon.

Cat despre HD, ei sint in stare sa vanda mai scump un motor de o conceptie veche, mai putin fiabil, produs mai ieftin. Poate ca au stiut sa-si aleaga mai bine targetul format din nostalgici. Asa cum spunea cineva, intalnirile moto acum 15 ani erau cu adevarat placute, cu totii aveau socialiste si se incingeau ateliere de raparatii. Acum se bea bere si se discuta despre uleiuri si filtre sport.
 
Depinde, daca simti nevoia sa vorbesti cu cineva o sa incerc sa te ajut cat pot, dar poate deveni cam plictisitor. Cred ca mai interesant ar fi despre motoare si motociclete.
 
Motocicletele au parte de un efect placebo mai mare decat media: un lant spalat si uns creste puterea considerabil, iar oblinzile sterse imbunatatesc manevrabilitatea.

De fapt un lant murdar reduce puterea la roata si intrucat la turatii mici aceasta e foarte mica (10-20CP) se simte. Iar manevrabilitatea creste uimitor o data cu schibarea cauciucurilor aplatizate cu unele noi. Daca la masina se poate rula pana se tocesc de tot cauciucurile, 40-50.000 km, la motocicleta dupa 5-10.000 km se simte ca sunt aplatizate, iar dupa 20.000 se manevreaza ca un camion fara servo(detoate). Cauciuc plat fata de rotund pe calea de rulare :frown:
 
Salve!
Ce ați alege și de ce între Honda Hornet 2007+, Kawasaki ER-6n 2009+ și Yamaha XJ6 (naked, nu Diversion) pentru mers în oraș și ieșiri ocazionale de - să zicem - cel mult 300 km? Mă interesează aspecte gen poziție, vibrații, fiabilitate, confort la mers pe autostradă, consum etc.
În ceea ce mă privește, momentan ordinea preferințelor e Hornet, XJ6, ER-6n, dar nu am mers decît cu ER-6n și prea puțin ca să îmi fac o părere, deci mă bazez doar pe recenzii și impresii de la distanță. Ce îmi scapă?
 
Comfort la mers pe autostrada cu orice naked: zero. 300km cu 120km/h: nasol.
Ca fiabilitate in general Honda > Yamaha > Kawasaki, dar nu stiu cifre pentru modelele respective. Din experienta personala service Honda >> service Yamaha, am fost intotdeauna multumit de Honda si abia-abia de Yamaha.
Consumul e in functie de cum tragi de motocicleta, altfel e similar. Toate sunt pe injectie, din cate stiu, toate sunt ceva mai puturoase fata de cele pe carburatie si cei 100 de cai de la Hornet se ating din an in paste, la turatii foarte mari, la mersul normal e la fel ca celelalte motociclete cu motor de 600cc.
Pozitia depinde. Am mers pe mai multe motociclete si am fost in situatii in care am facut schimb de motocicleta cu cineva pentru o tura, fiecare statea mult mai comfortabil pe motocicleta celuilalt. Probeaza si vezi cum e.
Vibratii la Honda: nu. La Yamaha: nu prea, dar se intampla. A mea dupa 20.000 km vibra de ma dureau mainile la drum lung, am resincronizat injectia si s-a rezolvat complet. La Kawa: nu stiu.
 
Back
Top