Apropo, ce parere ai de monocilindru vs 2 cilindri?
Eu unul tare mi-as lua un monocilindru, doar datorita faptului ca nu trebuie sa stai sa sincronizezi carburatoare and shit, pe de alta parte daca din 2 cilindri moare unu, celalat de duce acasa!Ce parere ai?
Nu e un criteriu de alegere. Monociclindrul are turație de obicei mai mică, vibrează mai tare, dar un cilindru nu moare pur și simplu - dacă nu se sparge bujia (caz extrem de rar) sau nu se rupe un conector nu are cum să moară decât supraturat. Nu e același lucru cu monomotor/bimotor (la avioane), e același motor cu un piston mai mare și mai greu sau două pistoane mai mici, mai ușoare care se echilibrează parțial între ele. Iar la doi cilindri în V e vorba și de de un cuplu incomparabil mai mare (și ceva vibrații).
Ca și comfort și cuplu motorul în 4 cilindri e de neegalat, apoi cel în 2 și apoi monocilindrul. Ca fiabilitate sunt similare, doar costurile de mentenanță sunt pe dos - la mai mulți cilindri setul motor costă mai mult, sunt supape mai multe, chiulasă mai mare etc., dar la un motor modern (proiectate după 1990) rare sunt cazurile în care la o motocicletă folosită și întreținută corect ai nevoie să umbli la motor vreodată, de obicei se casează înainte de a se strica motorul. La cele mai vechi riscul e foarte mare ca la 50.000 km să ai nevoie de o reparație majoră pe care nu o poți face în casă:
- piesele se găsesc doar de la producător sau importator cu excepția câtorva compatibile (ex. rulmenți de jug Saito luați de Azazel la 50% din prețul de la Honda și de calitate mai bună, confirmat de mecanicii de la Honda care i-au montat)
- la anumite operațiuni se schimbă și anumite garnituri și piese obscure (ex. pastile de reglat supape) pe care 99% din mecanicii de pe piață nu le schimbă, refolosindu-le pe alea vechi, iar apoi te întrebi de ce un motor teoretic refăcut (schimbat set complet) nu ține încă 50.000 km ci doar 15-20.000 până la următoarea reparație similară
- 99% din mecanicii de pe piată nu folosesc chei dinamometrice pentru că mâna lor e reglată mai precis
și ai jocuri și toleranțe prea mici sau prea mari. E nevoie de manual de service ca să afli valorile pentru fiecare șurub în parte, aproape nimeni dintr-un service sau atelier independent nu are așa ceva.
- aproape orice atelier independent îți acordă o garanție pe cuvânt de pionier, chiar dacă pun (sau le duci tu) piese de origine - pentru că nu folosesc manuale de service nu sunt considerate "autorizate"
Până la urmă e alegerea ta dacă vrei să iei o moto veche la care să meșterești sau una mai nouă la care doar să schimbi uleiul. Mie unul după mulți ani de reparații - am început cu o Dacie de vreo 14 ani, apoi am trecut la una de vreo 8, apoi o moto de 12 ani (mare upgrade ca fiabilitate) etc - mi s-a urât, deși am ceva scule și garaj. Vreau să mă plimb și să mă relaxez, nu e avion de vânătoare să am 16 ore de mentenanță pentru fiecare oră de zbor. A fost un efort, dar cum prețurile au tot coborât nu mai e un efort așa mare - dacă îți permiți să cumperi motocicleta și benzina pentru ea poți pune și diferența pentru ceva mai bun.