Motor de începător

Velkan piticii moto sunt cei responsabili, nu logica.
De fiecare data cand faci greseala sa incerci ceva nou te entuziasmeaza si vrei sa schimbi, e firea umana. Cateodata trece cu varsta si/sau lipsurile financiare.
 
În toamnă se fac trei ani și aproape 20.000 km de Hornet, suficient cât să îmi dau seama unde stă bine și unde nu. Am mers prin oraș, pe lângă oraș, în ture de 4-500 km, cu pasager și fără, pe autostradă și drumuri agricole.

Problema cea mai mare a motocicletei pentru ce o folosesc eu rămâne lipsa protecției la vânt, urmată la distanță mare de instabilitate pe autostradă, capacitate redusă de offroad, lipsa spațiilor pentru bagaje fără modificări inestetice și livrarea puterii la turații mai mari. Cert e că mă orientez treptat spre un înlocuitor din clasa sport tourer și am nevoie de niște păreri.

Criteriile ar fi: dimensiuni rezonabile/ ciclistică care să dea senzația de dimensiuni rezonabile (200-220 kg), să fie utilizabilă în oraș/ pentru lane splitting, șa în jur de 80 cm, protecție la vânt, capacitate de offroad ușor gen criblură/ drum de exploatare/ nimic tehnic, fiabilitate/ disponibilitatea pieselor/ service și probabil undeva până în 6.000 euro SH. Celelalte chestii pe care le-am menționat sunt inerente clasei.

Problema aici e gama largă de opțiuni disponibile, din care aș vrea să ajung la o listă scurtă înainte să mă apuc de căutări și teste. Suspecții sunt ca de obicei Tracer 900, VFR800X, F 800 GS/ R 1200 GS, V-Strom 1000, Versys 650/ 1000 etc.

Deci sugestii, sfaturi, înjurături, ode etc. Mersi.
 
Cu VFR nu m-as baga nici macar pe drum cu gropi. Drum agricol sau "de exploatare"? Cred ca glumesti...
Versys de 650 e de jucarie, n-ai ce sa faci cu ea, o sa ti se para enervant de "mica".
F 800 GS e practic capra s-o pui pe remorca si sa te duci sa te dai cu ea pe dealuri. Pe autostrada / DN o sa fie un chin. In schimb cred ca e f. buna pentru oras. Daca te atrage varianta in care iesi cu ea doar in oras si pe dealuri, si in rest sa-o transporti pe remorca, atunci da, e buna.

Tracer 900 sta prost la capitolul bagaje si pasager. Versys 1000 la fel. Parbrizul e mic la ambele. O sa ai protectie la vant semnificativ mai buna decat pe Hornet, dar in schimb o sa ai muuult zgomot in casca, zgomot de genul bubuit, nu fâșâit cum banuiesc ca ai pe Hornet. Stiu ca exista parbriz mai mare pentru ele, dar crede-ma, nu ajuta decat daca esti f. f. scund si te poti ascunde complet sub el. Rezolvarea este sa le pui parbriz mai mic care sa-ti dea vantul in piept, nu gat/casca.

VStrom 1000 si cu R1200 GS nu sunt sport-tourer. (De fapt, nu stiu cum ar putea un sport-ceva sa intre pe un drum neasfaltat, vreodata. Ai o f. mare incompatibilitate intre cerinte.)

Am mers cateva sute de km pe un R 1200 GS LC 2016 inchiriat. Este f. puternica. Ooooo, daaaa. I-am dat o data gaz intr-o depasire si pasagera s-a expandat in spate peste topcase! E f. comoda la drum lung, inclusiv pentru pasager. Cara cu succes orice bagaje vrei. Am vazut-o des si pe forestiere; cata vreme nu-i noroi si ai muschi s-o tii, poti sa te bagi cu ea oriunde. Minusuri: este foarte lata si f. grea. O sa-ti fie greu in oras. Service gasesti, dar piesele cred ca sunt scumpe. Parbrizul din fabrica e mediocru la capitolul zgomot si motorul ala e f. zgomotos si el, si vibreaza in draci. Calitativ vorbind, mi s-a parut "nefinisata", "din topor", eu fiind obisnuit cu TDM-ul la vremea aia.
VStrom cred ca sta mai bine cu protectia la vant, greutate si latime, dar mai prost la bagaje.

Deci trebuie sa te decizi daca vrei moto de strada (non-touring), sport-touring, touring simplu sau adventure-touring. Sunt mai multe alegeri decat lista ta.
Daca vrei de strada/oras, Tracer, TDM, Deauville (!)
Daca vrei sport-touring, VFR-ul, Busa? Nu prea m-a interesat categoria asta asa ca nu prea stiu sa-ti recomand.
Daca vrei doar touring: FJR, BMW K, orice cruiser cu parbriz
Adventure-touring: GS, VStrom, 'dero, Transalp, SuperTenere, 990
 
Last edited:
Am mers cateva sute de km pe un R 1200 GS LC 2016 inchiriat. Este f. puternica. Ooooo, daaaa. I-am dat o data gaz intr-o depasire si pasagera s-a expandat in spate peste topcase! E f. comoda la drum lung, inclusiv pentru pasager. Cara cu succes orice bagaje vrei. Am vazut-o des si pe forestiere; cata vreme nu-i noroi si ai muschi s-o tii, poti sa te bagi cu ea oriunde. Minusuri: este foarte lata si f. grea. O sa-ti fie greu in oras. Service gasesti, dar piesele cred ca sunt scumpe. Parbrizul din fabrica e mediocru la capitolul zgomot si motorul ala e f. zgomotos si el, si vibreaza in draci. Calitativ vorbind, mi s-a parut "nefinisata", "din topor", eu fiind obisnuit cu TDM-ul la vremea aia.
Am facut 2200km offroad prin Tibet cu R1200GS. Se poate dar nu e pentru cei neexperimentati.
Cat despre puternica ... ma faci sa rad copios. E o janghina extrem de scumpa si care daca o lasi pe cric in stanga inunda cilindrul stang cu ulei si nu mai pleci nicaieri. Offroad nu are cauciucuri, deci e un fel de balena de strada si nici acolo nu exceleaza. Doar arata fioros.
Nici o motocicleta de strada nu e buna offroad. Punct si de la capat. La fel cum nici un avion nu e submarin. Cand vrei performanta te uiti la vechicule specializate. Am un prieten care cauta asta din 2005 si evident ... nu a gasit.
Cerinta cu 200-220kg nu prea e sanatoasa pentru sport tourer cu mai mult de 2 cilindri si racit cu lichid.
La BMW in general o sa plangi cand ajungi la service. Si ajungi des comparativ cu japonezele.
Scriu mai mult cand mai scap.
 
Omu' n-a zis nimic de offroad. A zis de forestiere.
Tura mea a fost de 2 zile si bineinteles ca am lasat-o pe cric. N-am observat nici o problema. Dar sa stii ca am mai auzit si la altii de asta, deci nu exclud sa apara la modele mai vechi sau motoare mai uzate.
Referitor la putere... FJR-ul meu de acum cica are 145 cai, dar mi se pare lesinata comparativ. Pana la 6000 ma rog de ea sa accelereze.
 
Să încerc să clarific mai bine ce caut. Deci avem șosea și off-road.

În primul rând, off-road pentru mine înseamnă mai mult sau mai puțin poza de mai jos (și am intrat cu Hornetul pe drumuri mult mai nașpa, gen Șirnea-Ciocanu). În nici un caz trasee tehnice cu stânci, nisip, bălți, noroi și copaci căzuți.

offroad.jpg


Principala problemă la Hornet pe „off-road” e garda la sol, motiv pentru care orice groapă e amortizată de catalizator. :B Evident că nu o să trec la Africa Twin doar pentru mers pe câmp o dată la două luni, dar am vrut să menționez că e și asta o activitate care ar fi îmbunătățită de un V-Strom, de exemplu.

În al doilea rând, șosea implică vreo 35% urban (8 km/zi) și 65% interurban săptămânal, exceptând turele mai lungi cam o dată la două săptămâni. Sunt conștient că nu poți să ai dimensiuni și manevrabilitate de oraș și stabilitate și confort de autostradă, dar caut un compromis mai spre ce fac eu.

FJR și BMW K sunt mult prea mari pentru oraș. Super Tenere, Transalp și toată categoria aia sunt prea înalte.
 
Principala problemă la Hornet pe „off-road” e garda la sol, motiv pentru care orice groapă e amortizată de catalizator. :goofy: Evident că nu o să trec la Africa Twin doar pentru mers pe câmp o dată la două luni
O să-mi dau și eu cu părerea aici. Nu merge cumva schimbate chestii la a ta pentru a mări garda la sol de exemplu?

O altă motocicletă doar pentru mers pe câmp odată la 2 luni mi se pare puțin exagerat.




Dau câteva exemple:
- când am avut un Ford Escort urcam cu el peste tot pe munte și nu am avut probleme - experiență > 4x4, că și cu 4x4 poți rămâne înglodit;
- când am avut Focus iar la fel mers prin toate hârtoapele posibile atunci când a fost nevoie, dar încet și cu atenție și nu am avut probleme;
- cu Mondeo iar - mașina poate merge prin locuri ridicol de ostile prin care cetățeanul obișnuit nu ar da decât cu Land Rover Defender.

My points:
- nu contează agregatul motorizat cât cum îl conduci;
- dacă vrei să schimbi motorul nu-i bai, înțeleg :D Eu aș lua sincer BMW - reminiscențe de când căutam ceva fain pe care să fiu și în siguranță. Da, au electronică șamd dar ABSul ăla este priceless.
 
- cu Mondeo iar - mașina poate merge prin locuri ridicol de ostile prin care cetățeanul obișnuit nu ar da decât cu Land Rover Defender.
Poate-mi explici si mie cum, Mondeo e foarte joasa iar datorita distantei mare intre roti te pune imediat pe burta daca nimeresti niste namol.
 
Pentru mine offroad inseamna orice nu are asfalt. Dar deh, poate ma insel ...
Cu R1200GS am mers pe Himalaya prin rau. Deci se poate, dar nu recomand, e prea extrem.
Velkan drumul pe care il arati la o ploaie devine un cosmar. Si daca te prinde ploaia acolo ... Nimic nu e mai rau decat un drum alunecos, poate doar condusul prin nisip.
 
  • Like
Reactions: Neo
Buei, terminați-vă cu off-roadul că nu e important. :goofy:
Atunci rămâi cu asta că e bună :B


Poate-mi explici si mie cum, Mondeo e foarte joasa iar datorita distantei mare intre roti te pune imediat pe burta daca nimeresti niste namol.
Din nou, depinde de experiență. Personal nu am pus-o pe burtă nici măcar când era încărcată cu masă totală 2.2 tone și am avut de coborât ditai panta de 15* (nu Celsius) la intrare la ai mei pe stradă (nu mai spun mers pe șoselele României). Trebuie să fii obișnuit cu mașina apoi să aplici asta la drumul din fața ta :)
 
Cred ca poate sa iti explice (si) Burebista diferenta intre Ford Fusion si Ford Focus/Mondeo cind e vorba de mers pe niste drumuri mai altfel ... Oricit de sofer ai fi, sunt cazuri si locuri unde garda la sol chiar face diferenta.
 
Măi oameni buni terminați cu SFurile, atunci când contează garda la sol deja ești unde nu ar trebui să fii :)
 
Întrerup discuția despre garda de sol a lu' Ford Mondeo de pe topicul cu motoare pentru a recomanda să-ți iei un tourer de care-ți place, iar pentru partea offroad îți iei un mountainbike + suport moto și aia e, mai dai un pic și din picioare, transpirația e bună, scade burta, poluezi mai puțin planeta, alea-alea.

2x2-bicycle-rack-for-motorcycles_2.jpg
 
Pe doua roti ai toate sansele sa ocolesti cam oricare gropa. Si daca nu o poti ocoli atunci poti alege traiectoria optima. Dar cu asta vine si numarul mult mai mare de greseli pe care le poti face, ca nimeni nu s-a nascut invatat.
Off-road pe motocicleta nu se invata cu o motocicleta grea. O sa vezi pe pielea ta cat te poate costa orice mica greseala.
 
Back
Top