Ai şanse bune să te încadrezi în buget. Un scuter, un naked vechi, dar în stare bună sau un mic chopper, la alegere. Chopperul e mai comod, dar mai puţin manevrabil, nu prea mergi cu el printre coloane de maşini şi în trafic urban va avea fluenţa şi viteza coloanei de maşini, deci nu vei scurta nici un drum cu el.
Recapitulare
Cea mai bună manevrabilitate în oraş o are un naked, off-road un enduro, cele mai comode sunt chopper şi naked (nu enduro, sunt foarte înalte şi au şeaua foarte îngustă). Ca idee:
- dacă vrei să mergi în afara oraşului la drumuri scurte (max 250 km) poţi alege aproape orice, deşi enduro e lent şi incomod la un asemenea drum
- interurban, distanţă medie (200-500 km) un chopper sau un allrounder carenat (mini-parbriz sau carenă completă), gen Honda CB 500/S, Suzuki GS500F, Honda CBF 600/S, Yahaha Fazer 600. CBF 600S şi Fazer sunt mai bune pentru avansaţi, dar mai scumpe (CBF e minim 4000 EUR).
- drumuri lungi: touring (Honda Pan European, Goldwing sau Deauville (scumpe), Yamaha FJR 1300), sport-touring (Honda CBR 600 F, nu RR; Honda XX 1100), allrounder de 600cc (CBF 600S sau Fazer), enduro-touring (Honda Transalp, Africa Twin, BMW Dakkar). Merge şi cu alte genuri, dar e mai greu: cu CB 500 au făcut înconjurul lumii, dar e mai comod un tourer.
- mers la munte şi ieşit pe drumuri forestiere: enduro gen BMW F650, Honda Transalp sau Dominator, cam orice KTM. Se poate şi cu altă clasă de motocicletă, merge OK cu un naked dar chinuit cu orice altceva.
- mers în oraş: naked, supermoto (enduro cu roţi de stradă), enduro. Avantajul la enduro e că nu simte gropile (au cursă foarte lungă la amortizoare) şi urcă orice bordură, dar au garda la sol foarte mare şi sunt înalte, la semafor dacă eşti mai scund nu ajungi cu picioarele pe pământ şi îţi va fi foarte greu.
Motocicletele supersport (gen CBR 600 RR, Fireblade, Gixxerele, Yamaha R6 sau R1) nu sunt prima opţiune pentru nimic. Exemplele sunt date mai mult cu modele Honda şi Yamaha pentru că îmi sunt mai familiare, există variante şi de la BMW, Kawasaki sau Suzuki. Personal cele mai bune motociclete universale mi se par Honda CBF 600S şi Yamaha FZ6 Fazer, sunt un compromis foarte bun între manevrabilitate (mai grele ca un 500cc), consum (5l/100km extraurban), putere (cam 75 CP), comoditate, protecţie la vânt (urban nu contează, afară da) şi preţ. Din păcate costă peste 3-4000 EUR vechi de minim 3-4 ani şi cam 7500 noi, iar CBF 600 nu se fabrică decât de 4 ani - un Fazer mai vechi se mai găseşte şi preţul e ceva mai mic.