Întrebări pe care ni le punem de mult

Mie mi-a murit bateria pe masina la a doua pornire. Stiam ca e slaba, dimineata a pornit fara probleme, am plecat de acasa si am oprit dupa vreo 5km. Cand am vrut sa pornesc din nou nici becurile din bord nu le aprindea complet. Cum de a murit asa subit nici eu nu stiu, dar se pare ca e posibil.
 
LNT, la tine se explica chestiunea. Bateriile sulfatate se incarca intr-un timp mai lung, deoarece sulfatul non-conductor electric a acoperit placile bateriei, deci nu mai exista o suprafata suficient de mare pentru ca transferul de electroni catre electrolit sa fie foarte rapid. Masina ta a pornit, a consumat o cantitate de energie care nu s-a reintors in baterie, din cauza drumului scurt, timp insuficient de incarcare.
Aceste drumuri scurte sint principala cauza a "mortii" premature a bateriilor auto-moto obisnuite. Exista si baterii mai bune, dar ... costa. Si trebuie sa justifice costurile pina la urma.
 
Si la mine a fost la fel: am plecat de acasa fara probleme, am ajuns la serviciu (15km), cand sa plec inapoi abia se aprindeau becurile de pe bord, dupa cateva secunde s-au stins si alea. Am pornit la bateria unei masini (Romtelecom :smile: ) fara nici o problema, dar cand decuplam bateria aia imi scadea tensiunea si palpaiau toate becurile la mine.
 
Deteriorarea bateriilor plumb-acid tine mai putin de timp, mai mult de felul cum sint folosite si intretinute.
Sulfatarea bateriei incepe odata ce tensiunea scade sub 12.6V. Care e o tensiune relativ mare, nu prea ai cum sa tii o baterie absolut mereu incarcata peste acel prag. Dar daca teoretic ai face-o, atunci 8 ani nu reprezinta nimic.
 
Bateriile plumb-acid de pe submarine tin peste 15 ani, dar au parte de ingrijirie serioasa, nu au nimic special in procesul de fabricatie.
 
Bateriile cu plumb-acid sint foarte mature ca tehnologie, sint tipuri care ajung si la 25 de ani durata de viata, unele chiar garantata.
Dar cele folosite in domeniul auto-moto fac unele compromisuri legate de densitatea de energie relativa la masa, care nu e chiar de neglijat pentru ca trebuie miscata.
 
Am vazut baterii cu litiu pentru domeniul auto/moto la preturi de 3-4 ori mai mari decat cele cu plumb. Se lauda ca sunt mai usoare, mai mici la aceeasi capacitate, dar nicaieri nu scrie curentul de pornire al motorului. Pentru motocicleta mea, am gasit baterii JMC de 10 Ah capacitate, 160 A curent de pornire si Varta 12 Ah capacitate, 190 A curent de pornire. Cele cu Li cat scot?
 
Bateriile cu litiu au diferite specificatii, dar de obicei cam 20-30C. Asta inseamna 200-300A instantaneu.
Singura problema nerezolvata cu aceste baterii este ca ard cu flacara la temperatura mare sau explodeaza. Unele au ceva protectii, dar nu prea e de dorit in apropierea unui rezervor plin cu benzina. A se vedea efectele in diverse filmulete pe youtube.
 
Pana la urma cam care sunt brandurile cat de cat mai ok?
Eu am bateria "originala" pe masina din 2005, deci ar cam trebui sa iau in calcul cumpararea uneia noi. Din cate am inteles o baterie OEM cumparata de la dealer (VW) costa vreo 1000 lei (poate exagerez, nu sunt chiar la zi cu preturile). Acelasi model il gasesti la magazinul de piese Varta originale cu 350 lei. Cum se explica si care ar fi alegerea portivita? Daca stau si fac niste calcule tot cu ieftin si prost ajung mai bine cu diferenta ca voi schimba bateria odata la 3 ani.
 
Bateriile originale de la VW sunt de obicei Bosch. Dacă prețul e mai mare decât la una din magazin nu prea merită luată. Cu mențiunea că garanția unui acumulator din magazin e de obicei condiționată de mersul cu mașina la un service autorizat (de magazin sau producătorul bateriei, nu mai știu) pentru a măsura tensiunea de încărcare.
 
Eu pe masini am pus in ultimii ani doar Rombat. Nu sunt cele mai bune, dar in conditiile in care merg eu sunt cele mai eficiente ca pret/durata de viata: cam 5 ani in medie. E un centru langa Virtutii, le monteaza si le fac proba pe loc si de obicei nu e coada mare.

La moto Yuasa sunt cotate bine, la auto sunt prea multe variante pe piata ca sa poata cineva sa le compare si sa vina cu o parere avizata pentru ca nu se face service la ele, iar garantiile de obicei se acopera separat la fiecare marca, asa ca fiecare stie cate ceva doar despre o marca, nu agregat.
 
La masina conteaza mai mult tehnologia decit producatorul. In masina familiei se afla o baterie originala facuta de o firma turceasca cu un nume greu de pronuntat, dar cu tehnologie AGM (bateria originala). Isi face treaba din 2007 fara repros.
Daca aveti bani sa dati pe una cu AGM, sau chiar si mai bine baterii deep-discharge precum Optima ar fi perfect ... dar asteptati-va la preturi pe masura.
Pe de alta parte, curentii mari pe care-i dau bateriile auto se obtin prin marirea suprafetei placilor printr-o structura de gen burete. Dar asta scade durata de viata, cele mai longevive baterii sint cele cu placi neporoase, precum cele de UPS, dar care nu dau curenti foarte mari instantaneu. Compromisuri, ca de obicei.
 
Si cu toate astea, nici macar bateriile originale APC (pentru UPS, evident) nu prea depasesc 3 ani de functionare. :biggrin: De chinezarii ce sa mai spun...
 
Hmmm...

http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery said:
AGM automobile batteries are typically about twice the price of flooded-cell batteries in a given BCI size group; gel batteries as much as five times greater. Less reliable than flooded lead acid [2]
  • Longer recharge time than flooded lead-acid
  • "Sealed" batteries cannot tolerate overcharging: overcharging leads to premature failure.
  • Shorter useful life.

Perioada de incarcare mai mica ar putea fi o problema in cazul pornirilor dese. Nu cred sa preteaza prea bine la auto/moto folosite in trafic urban.
 
Pe una din mașinile familiei (diesel clasic, 1.6l 55CP :biggrin:) există un Bosch Silver 75Ah care face acum în vară 10 ani. Mașina aia a avut probleme și cu alternatorul, bateria a fost flat out de câteva ori, nu are absolut nicio problemă, merge stas în continuare. Din câte îmi amintesc este sealed, pe calciu stuffs :smile:

Și contează și firma, sincer nu aș plăti premium pe ceva brănduit gigel-de-la-sculărie, poate să pretindă că folosește tehnologia lui pește-prăjit, no thx.
 
Back
Top