Întrebări pe care ni le punem de mult

Nu-i ala motivul. CertLE mi-a salvat fisierul cu niste aberatii in el. Apare o linie noua extra intre certificatele 2 si 3 si la final mai apare si un caracter de control.
 
Acum vreo 15 ani am montat un senzor de nivel de apa intr-un tanc, ce declanseaza printr-un contactor o pompa de apa cand nivelul e la limita inferioara in tanc si o opreste cand ajunge la limita superioara. Am avut o schema de la cineva si am implementat-o intr-o seara fara sa ma intereseze ce face si de ce.

Acum am de schimbat cablul catre pompa (un idiot l-a betonat partial prin gradina) si m-am uitat un pic la montaj si cum functioneaza. Ala de a facut schema e idiot:
- de cand ai nevoie de un contactor trifazic + 1NO (normally open) pentru o pompa monofazica? E legat nulul pe 1 faza (l1), faza pe a doua faza (L2), L3 e nefolosita si impamantarea pe 1NO. Se putea pune impamantarea si pe L3, functiona fix la fel.
- intrebarea reala: e voie sa treci impamantarea prin contactor? E pus pe 1NO si se deschide si inchide o data cu restul circuitului. Din cate stiam e interzis sa intrerupi impamantarea si e recomandat sa nu intrerupi nici macar nulul daca nu trece printr-un diferential
- daca pun un contactor monofazic, sa las nulul prin contactor (prin NO) sau nu? Diferential nu am loc sa pun in tablou, ocupa 2 module si nu am spatiu decat pentru unul, ii pun un MCB. As pune o bara de nul, dar astia de la ENEL sau cine o fi facut legatura la BMPT nu au facut tratarea nulului in tabloul de la intrare; teoretic e in regula pentru ca un contactor se inchide daca pierde nulul sau faza, deci riscul de electrocutare e zero chiar daca nulul nu e intrerupt, dar as mai vrea o opinie in plus. Sau refac tot tabloul si pun un diferential, bara de nul si nu mai am nelamuriri despre nul
 
E stupid să întrerupi împământarea. Pe de altă parte, e o idee bună să întrerupi faza și null-ul simultan, că s-au mai văzut intervenții ale ENEL în care le-au inversat (mă rog, pe alimentare monofazică) și mna, dacă tot poți și ai împământare bună separată, de ce nu. Io aș pune un contactor monofazic pentru fază și nul.

Diferențialul are sens doar în locuri unde e risc de electrocutare când atingi electrocasnice, risc sporit de umiditate. Dar pentru o pompă undeva la cucurigu, nu-i văd rostul. Ba mai mult, dacă ai pe undeva cumva vreo pierdere cât de mică de curent (s-a ciupit un pic izolația la cablul din pământ și când plouă mai scapă niște miliamperi pe-acolo), diferențialul îți oprește instalația tam-nesam, na ia curtea la lopată să găsești unde-i înțepătura.
 
Am tras cablu nou, nu imi fac griji de pierderi pe traseu. Tabloul unde as pune diferentialul e in beci in camera tehnica, cu hidroforul si centralele termice. Diferentialul se pune de obicei in amonte de sigurante, pe toate circuitele sau pe un grup de circuite, nu in aval. Se mai pune si sub forma de RCBO la nivel de circuit individual, dar costul e de vreo 10 ori mai mare fata de un MCB.

Da, partea cu inversarea pe circuit monofazic e buna de tinut minte, eu fiind pe trifazat nu am avut vreodata grija asta. O sa caut un contactor mono cu comanda la 12V si o sa inlocuiesc ce am acum, dar numai daca e pe 18mm latime, nu pe 36 ca asta. Simt ca ma ia o lene ...
 
Intrerupe doar faza. Nulul e legat la pamant in BMP, nu are nici un rost sa-l intrerupi. AFAIK exista diferentiale care nu-ti intrerup nulul, nu stiu daca nu toate sunt de tipul acesta.
 
Nulul pare ca nu e legat la pamant in BMP. O sa mai verific inca o data maine, pe lumina, dar asa tin minte.

Diferentialele pe care le-am vazut intrerup nulul, atat modelul european continental cat si cele de UK, care sunt mai ciudate (foarte lungi si cu fir de nul incorporat). Or fi existand si din alea care nu intrerup nulul, dar nu am intalnit inca.
 
Pe scurt: nu intrerupe impamantarea. Foarte probabil deja ai un diferential general care va face treaba oricum, daca mai pune unul nu strica dar nici nu ajuta cine stie ce.
 
Ma intreb de ceva vreme urmatoarea chestie:

Ma aflu intr-un tren si tin un mar in mana. Trenul merge orizontal in linie dreapta cu o viteza constanta (v). Daca ar disparea brusc gravitatia din tren si eu as da drumul marului, ce se va intampla? Marul va pluti in aer ca si cum nimic nu i-as fi dat drumul? Va avansa catre fata trenului (prin vagon) sau se va duce catre capatul trenului?
 
Gravitatia dispare doar in tren sau si in jurul trenului?
Daca dispare doar in tren, va pluti. Ventilatia in vagon inca functioneaza? Daca da, va fi luat de vant.
Daca dispare si in jurul trenului, initial va cadea, in timp ce arcurile vagonului va arunca vagonul in sus, apoi va avansa catre locomotiva fiindca aerul inca opune rezistenta, apoi in directii aleatorii in timp ce trenul "se pliaza" si/sau se rasuceste in jurul locomotivei, fiindca locomotiva are cea mai mare masa. Apoi, dupa ce dispare atmosfera, in final se va opri undeva intr-un capat de vagon, fiindca starea finala va fi un tren aliniat care se roteste in spatiu in jurul centrului de masa.
 
Haide doar in vagon sa dispara gravitatia in etapa aceasta. Iar ventilatie, e tren romanesc, geamuri inchise, nu tu ventilatie, deci nu sunt curenti de aer.
 
Ma intreb de ceva vreme urmatoarea chestie:

Ma aflu intr-un tren si tin un mar in mana. Trenul merge orizontal in linie dreapta cu o viteza constanta (v). Daca ar disparea brusc gravitatia din tren si eu as da drumul marului, ce se va intampla? Marul va pluti in aer ca si cum nimic nu i-as fi dat drumul? Va avansa catre fata trenului (prin vagon) sau se va duce catre capatul trenului?

Dacă trenul se deplasează cu o viteză constantă mărul rămâne unde îi dai drumul. Think ISS. Se deplasează cu 7.66 km/s, nu are gravitație în interior dar faptul că este în orbită o supune gravitației terestre. Dacă dai drumul unui măr în ISS, va pluti în punct fix :smile:
 
Problema mea apare ca viteza constanta e doar aparenta si anume nu e ca si cum ar avea acceleratie zero ci de fapt are acceleratie de la motor cat sa invinga celelalte acceleratii. Fiind un pseudo viteza constanta in felul acesta, ma intreb daca nu cumva asta influenteaza situatia marului care in interior nu are frecari, nu are nimic el chiar are acceleratie zero oriunde.
 
Încurci chestii. Viteză constantă chiar asta înseamnă - accelerație 0 față de punctul de referință. Că trenul consumă energie ca să păstreze viteza constantă nu are relevanță în problemă, pentru că te concentrezi ce se întâmplă în interior și nu afară. Gravitație 0 înseamnă accelerație 0 față de punctul de referință gravitațional, să zicem cel mai mare din zonă (Pământ). Problema ta e că nu definești clar punctul de referință și pe urmă te apuci să le încurci. Cât timp ții mărul în mână are aceeași viteză cu tine sau trenul, iar dacă tot ce dispare e accelerația gravitațională în tren, își va păstra "mișcarea rectilinie și uniformă" (viteză zero) față de tren, deci va sta pe loc. Of course, când îi dai drumul din mână mărului e aproape imposibil să nu îi transferi un pic de energie, și atunci se va mișca/roti/etc așa cum zice Neo, ca în ISS - dacă te uiți bine la filmele lor, e foarte greu să dea drumul unui obiect și ăla să stea fix unde l-au pus.

Of course, ai pierdut mărul imediat ce trenul nu mai are o mișcare uniformă în orice direcție (curbe etc).
 
Of course, când îi dai drumul din mână mărului e aproape imposibil să nu îi transferi un pic de energie, și atunci se va mișca/roti/etc așa cum zice Neo, ca în ISS - dacă te uiți bine la filmele lor, e foarte greu să dea drumul unui obiect și ăla să stea fix unde l-au pus.

Păi presupuneam chestii relativ ideale, într-adevăr când dai drumul din mână la ceva este aproape imposibil să nu-i transferi energie :smile:
 
de fapt are acceleratie de la motor cat sa invinga celelalte acceleratii.
Nu ai nici o acceleratie de la motor, ci ai o forta care e egala si de sens opus cu celelalte forte. Acceleratia e zero. Daca nu ai aer si frecari, trebuie sa opresti si motorul trenului ca sa ai viteza constanta, altfel trenul accelereaza, marul ramane pe loc si va lovi cu sete partea din spate a vagonului.
 
Pe scurt: nu intrerupe impamantarea. Foarte probabil deja ai un diferential general care va face treaba oricum, daca mai pune unul nu strica dar nici nu ajuta cine stie ce.
Am refacut sambata o parte din circuit si l-am documentat, am pus bara de impamantare in tablou si nu se mai intrerupe niciodata.

Diferential general nu se pune aproape niciodata. Exista cele de 300mA in alt scop, dar diferentialul de 30mA se pune in tablou la inceputul circuitului, nu cu mult in amonte ca o sa tai curentul degeaba la prea multe circuite. Imagineaza-ti o casa tipica cu BMTP la strada (ENEL nu pune diferential), tablou general in camera tehnica (daca exista) sau undeva la intrarea in casa, apoi tablou pe fiecare etaj. Daca pui diferential de 30mA la intrarea in casa tai curentul peste tot la orice problema cat de mica, nu e o idee buna deloc. Poti sa il pui pe etaj, dar doar pe prize, sau separat pe anumite circuite de prize, nu vrei sa iti tai lumina din cauza unui singur circuit si sa umbli noaptea pe intuneric incercand sa repari ceva ca sa ai lumina.

Eu pana acum am doar vreo 6 diferentiale montate si mai am de pus vreo 2:
- prizele din dormitoare, diferential trifazic pe tot etajul
- circuitul din foisor
- circuitul din atelierul mecanic
- prizele din bucatarie
- prizele de la cuptorul electric + microunde
- priza de baie (pentru aparat de ras)

O sa mai pun la hidrofor & centrala termica si la o alta baie. Toate sunt de 30mA si sunt foarte aproape de prize, pe cat se poate, pentru a evita pierderi accidentale. Cand cautam niste Wago ca sa leg pompa de apa am descoperit ca mai aveam un diferential in dulap, dar era sambata seara dupa 4 ore de munca si nu l-am mai pus. Mai am de inlocuit un cablu in tabloul ala de la senzorul de nivel al apei in rezervor, cand fac asta pun si diferentialul.
 
Din cate stiu eu cand am plecat din tara devenise obligatoriu 30mA care era langa siguranta generala instalata de Enel intr-o cutie exterioara casei. Se aplica la instalatiile noi.
 
Am citit normele, sunt foarte ambigue: e obligatorie pentru anumite circuite gen spa/hidromasaj. Enel nu pune nici la instalatiile noi decat sub forma de exceptie (daca te certi cu ei cu normele in mana), iar normele au sub 10 ani, 99% din casele din Romania si toate blocurile nu au asa ceva.

Si daca ar pune in BMPT ar fi de 300, altfel sare intr-una.
 
Singura chestie mai specială la diferențiale e că multe nu au și funcție de siguranță la supracurent (relativ simplu de văzut, dacă au sau nu au litera de curbă B/C înainte de amperaj), trebuie avut grijă să fie RCBO (RCD+MCB) sau să fie puse în combinație cu o siguranță normală.
 
Back
Top