eBay, PayPal

La ING se face aproape instant până în ora 16:00, după aia orice tranzacţie electronică apare a doua zi dimineaţa. În week-end nu se procesează tranzacţiile. Poate e vorba de vreun "indian" care dă click-uri, nu ştiu exact...
 
La cele interbancare e posibil ca banca sa astepte (cel putin) o zi lucratoare in care sa procezese comanda.
 
Probabil depinde de bancă. Şi de perioada zilei în care faci transferul. Se poate întâmpla să faci dimineaţa transferul de la A şi seara să ai deja banii în contul de la B.
 
Depinde și ce transferi, dacă-s lei se "duc" mai repede, dacă-s euro, cineva la un ghișeu mi-a zis că durează 2-3 zile pentru că se "rutează" prin alte bănci. Acu' există SWIFT, n-am idee de ce s-ar ruta prin alte părți...
 
Tine de relatiile de corespondent intre banci (SWIFT-ul e utilizat inca din '93-'94 pentru platile interbancare in valuta).
Fiecare banca are conturi curente pe diverse valute, deschise la diverse banci (de corespondent).
Daca un transfer de bani se realizeaza intre doua banci care nu au conturi de corespondent la o banca comuna (nu se pune cacofonia :tongue: ) se va folosi un traseu bancar (cel mai scurt) prin bancile de corespondent.

Am asistat la transfer din Elvetia in Romania care a durat 1h de la telefonul de solicitare a transferului si pana la confirmarea de intrare a banilor si la transferuri care au durat si aproape 1 saptamana, din cauza unui numar mare de banci intermediare prin care s-au plimbat banii.

LE: Daca chiar vreti mai multe detalii legate de sistemele de transfer (atat pe lei cat si pe valuta), spuneti. :wink:
 
Vreau eu. Atât legate de cele interne (care merg prin Transfond), cat şi de cele externe (prin SWIFT). De ex, de ce trebuie să existe un negrişor care face click din când în când (ferestrele de care ziceam mai sus) pentru a aproba transferurile în loc ca acestea să „meargă” automat (cam ca mailul). Negrişorul ăla oricum nu face verificări, iar dacă ordinul de plată nu e introdus corect, este pur şi simplu refuzat (eventual să fie alertat negrişorul că a fost ceva bai).
 
Bun.
Transferurile prin Transfond - transferuri in lei.
Exista trei tipuri de transferuri ale clientilor: transferuri de mica valoare normale, transferuri de mica valoare urgente si transferuri de mare valoare (peste 5.000 RON).

Pentru transferurile de mica valoare normale:
Clientul se prezinta la ghiseul bancii (real sau virtual) si ordona plata.
Zilnic, exista trei "sedinte" de decontare interbancara organizate de Transfond. La inceperea fiecarei sedinte de decontare, fiecare banca comerciala trimite un fisier .xml securizat, care contine detaliile platilor ordonate de clientii sai. Suma totala a platilor ordonate de o banca trebuie sa se incadreze in soldul disponibil la acea ora in contul curent deschis la BNR pentru a putea fi decontate.
Dupa decontarea platilor din sedinta respectiva, fiecare banca gestioneaza intern incasarile primite in acea sedinta. E posibil ca banii sa intre aproximativ instant in contul clientilor (cca 5-10min la mine la banca) sau sa mai dureze ceva timp in functie de sistemul intern de procesare al fiecarei banci. Pentru sumele destinate alimentarilor de carduri exista oricum un delay, pana la transmiterea datelor catre procesatorul care asigura gestionarea cardurilor.

Pentru transferurile de mica valoare urgente si cele de mare valoare se utilizeaza mesajele SWIFT.
In momentul in care, in urma primirii mesajului SWIFT de catre agentul de decontare (Transfond), contul deschis la BNR este debitat, se poate considera ca banii sunt in contul clientului, si in acest caz existand diverse delay-uri in functie de modul de procesare interna al fiecarei banci.

Pentru transferurile in lei este posibil ca in perioada urmatoare sa existe ceva schimbari, in urma ultimelor reglementari date de BNR, care permit bancilor comerciale sa-si deschida conturi de corespondent in lei la alte banci, adica, in cazul in care considera oportun, sa elimine agentul de decontare (Transfond) si sa-si realizeze transferurile bilateral.

Pentru sumele in valuta, in mod normal, se foloseste sistemul de mesaje SWIFT.
In cazul unui transfer de la un client al bancii A la un client al bancii B, exista mai multe variante:

1. Banca A are cont deschis la banca B:
Banca A autorizeaza printr-un mesaj SWIFT banca B sa-i debiteze contul si sa crediteze contul clientului bancii B.

2. Banca B are cont deschis la Banca A:
Banca A informeaza printr-un mesaj SWIFT Banca B ca i-a creditat contul cu o suma in favoarea clientului Bancii B.

3. Banca A are cont de corespondent la Banca C la care are si Banca B cont de corespondent.
Banca A ordona Bancii C printr-un mesaj SWIFT sa transfere din contul sau banii in contul Bancii B (in favoarea clientului acesteia).

4. Bancile A si B nu au conturi de corespondent la o terta banca (comuna).
Banca A ia legatura cu Banca B pentru a vedea care ar fi traseul de banci de corespondent cel mai scurt pentru realizarea transferului. Dupa ce se pun de acord, Banca A ordona bancii sale de corespondent (C) sa transfere banii bancii de corespondent a Bancii B (D). In momentul in care prin schimbul de mesaje se confirma ca banii au fost transferati, ei sunt procesati intern de catre B catre contul clientului sau. Intre C si D pot exista si alte banci de corespondent, in cazul in care se descopera ca C si D nu au conturi deschise una la cealalta.

In mod normal, pentru platile in valuta de valori mici se practica 1-2 zile de "delay", decontarea sumelor facandu-se la Data valutei (data la care ambele banci implicate in transfer sunt de acord ca transferul poate fi efectuat prin tot lantul de banci de corespondent).

Daca e prea incalcit, scuzele de rigoare. :smile:
 
E prea încâlcit :smile:
Acuma serios, eu spre exemplu primesc salariul într-un cont la banca Transilvania. Ei bine, de afară banii ajung la BT via ING. Angajatorul mi-a zis că vor exista întârzieri de până la 48 de ore, ING mi-au zis la fel, BT au zis şi ei asta, totuşi banii intră în cont la 2 ore maxim după ce ajung la alţi colegi, care au card la ING. Mie nu îmi pare rău, întrebarea e de ce vine toată lumea şi îmi zice că or să fie întârzieri... când ele nu există!
A, suma nu e nicidecum mai mare de 5000 RON (aş vrea eu!)
 
N-am explicat de ce mai e nevoie si de ceva negrisori din moment ce transferurile sunt electronice si respecta anumite standarde.

Pentru fiecare plata ordonata de un client si procesata de banca, banca trebuie sa se asigure ca, in momentul in care transmite mai departe ordinul de transfer, are si banii necesari in contul de decontare.

Aici intervine rolul trezoreriei bancii, care se ocupa cu plasarea & atragerea de fonduri pentru a asigura un proces de decontare cat mai lipsit de "galme".
 
war, cand vor exista intarzieri, o sa te plangi ca de ce exista. :tongue:

Probabil in cazul tau tot circuitul e electronic, fara negrisori prea multi pe interval. Exact ce iti spuneam mai devreme. Cat de repede intra banii in contul unui client al unei banci din moment ce banca are banii in contul ei tine doar de sistemul intern.

Ei te-au anuntat (si unii si ceilalti) ca e posibil sa ai intarzieri tocmai datorita faptului ca BT nu poate garanta ca ING ii da banii instant si nici ING nu stie cat mai dureaza pana BT iti baga banii in cont. Deci, prefera sa-si ia o marja de siguranta. :wink:
 
Probabil că pentru sume mici şi regulate transferul se face automat.
 
Nu exista transferuri automate. :wink:
Toate au in spate niste click-uri de negrisori. Chit ca e vorba doar de "click aprobare continuare transfer". :wink:
 
N-am explicat de ce mai e nevoie si de ceva negrisori din moment ce transferurile sunt electronice si respecta anumite standarde.

Pentru fiecare plata ordonata de un client si procesata de banca, banca trebuie sa se asigure ca, in momentul in care transmite mai departe ordinul de transfer, are si banii necesari in contul de decontare.

Aici intervine rolul trezoreriei bancii, care se ocupa cu plasarea & atragerea de fonduri pentru a asigura un proces de decontare cat mai lipsit de "galme".

Toate chestiile astea se pot face automat, nu înțeleg rostul maimuțelor.
 
Pai, mai sunt si maimutele alea mai evoluate, de la trezoreria bancii, care poate ca prind momente prielnice pe piata si lasa contul curent fara fonduri, efectuand anumite plasamente.

In unele sisteme automate, daca nu exista o conventie de acceptare a unor plati chiar si in momente de sold "0" (trecere pe overdraft), platile sunt rejectate. Pentru cazurile in genul, exista maimutele celelalte care se ocupa de managmentul cash flow-ului, de validarea transferurilor, etc.

Daca tu crezi ca cineva in lumea asta lasa la latitudinea unui sistem informatic transferurile care intr-o zi pot ajunge la sume destul de maricele (de la cateva zeci de milioane la cateva sute de milioane echivalent EUR) inseamna ca nu traiesti intr-o lume populata de oameni. :smile:

Pe de alta parte, nici o banca nu-si permite sa tina pe conturile curente disponibilitati uriase pentru a fi capabile sa ofere transferuri automate fara o avizare prealabila. E pierdere curata. :smile:

Managementul lichiditatii e unul din punctele destul de importante care stau la baza functionarii optime a unei banci.

E simplu sa vorbesti din afara sistemului, de unde totul pare ca s-ar rezolva foarte simplu. :smile:
 
Mda, eu credeam că banii se mută direct de la A la B, nu ştiam de faza cu contul „intermediar” de la BNR. Mă gândeam că Transfond oferă doar infrastructura necesară (ca un „switch” în care-s conectate toate băncile :smile: ) ca banii să ajungă de la A la B (un fel de SWIFT local). Acuma, lucrurile-s ceva mai clare. Deşi tot nu înţeleg prea bine rolul contului de la BNR. Ăla îi ca un fel de buffer, de care tre să ai tot timpul grijă să nu se golească, dar nici să fie prea plin (bani imobilizaţi degeaba).
 
Pana de curand, reglementarile BNR nu permiteau ca o banca comerciala din Romania sa aiba conturi curente in lei deschise la alte banci comerciale din Romania. Singurul cont curent in lei era cel de la BNR.

De curand s-a modificat cadrul legislativ si este posibil sa ai si la alte banci.

Contul curent in lei de la BNR e contul in care mentii si rezerva minima obligatorie (18% din totalul surselor atrase de la clienti, din 24 iulie procentul e de 15%).
 
Sa-i spuna cineva colegului bancher ca pe acest forum sunt permise OT-urile. :biggrin: Altfel riscam sa ajungem doctori in finante-banci! :tongue:
 
Back
Top