Bun.
Transferurile prin Transfond - transferuri in lei.
Exista trei tipuri de transferuri ale clientilor: transferuri de mica valoare normale, transferuri de mica valoare urgente si transferuri de mare valoare (peste 5.000 RON).
Pentru transferurile de mica valoare normale:
Clientul se prezinta la ghiseul bancii (real sau virtual) si ordona plata.
Zilnic, exista trei "sedinte" de decontare interbancara organizate de Transfond. La inceperea fiecarei sedinte de decontare, fiecare banca comerciala trimite un fisier .xml securizat, care contine detaliile platilor ordonate de clientii sai. Suma totala a platilor ordonate de o banca trebuie sa se incadreze in soldul disponibil la acea ora in contul curent deschis la BNR pentru a putea fi decontate.
Dupa decontarea platilor din sedinta respectiva, fiecare banca gestioneaza intern incasarile primite in acea sedinta. E posibil ca banii sa intre aproximativ instant in contul clientilor (cca 5-10min la mine la banca) sau sa mai dureze ceva timp in functie de sistemul intern de procesare al fiecarei banci. Pentru sumele destinate alimentarilor de carduri exista oricum un delay, pana la transmiterea datelor catre procesatorul care asigura gestionarea cardurilor.
Pentru transferurile de mica valoare urgente si cele de mare valoare se utilizeaza mesajele SWIFT.
In momentul in care, in urma primirii mesajului SWIFT de catre agentul de decontare (Transfond), contul deschis la BNR este debitat, se poate considera ca banii sunt in contul clientului, si in acest caz existand diverse delay-uri in functie de modul de procesare interna al fiecarei banci.
Pentru transferurile in lei este posibil ca in perioada urmatoare sa existe ceva schimbari, in urma ultimelor reglementari date de BNR, care permit bancilor comerciale sa-si deschida conturi de corespondent in lei la alte banci, adica, in cazul in care considera oportun, sa elimine agentul de decontare (Transfond) si sa-si realizeze transferurile bilateral.
Pentru sumele in valuta, in mod normal, se foloseste sistemul de mesaje SWIFT.
In cazul unui transfer de la un client al bancii A la un client al bancii B, exista mai multe variante:
1. Banca A are cont deschis la banca B:
Banca A autorizeaza printr-un mesaj SWIFT banca B sa-i debiteze contul si sa crediteze contul clientului bancii B.
2. Banca B are cont deschis la Banca A:
Banca A informeaza printr-un mesaj SWIFT Banca B ca i-a creditat contul cu o suma in favoarea clientului Bancii B.
3. Banca A are cont de corespondent la Banca C la care are si Banca B cont de corespondent.
Banca A ordona Bancii C printr-un mesaj SWIFT sa transfere din contul sau banii in contul Bancii B (in favoarea clientului acesteia).
4. Bancile A si B nu au conturi de corespondent la o terta banca (comuna).
Banca A ia legatura cu Banca B pentru a vedea care ar fi traseul de banci de corespondent cel mai scurt pentru realizarea transferului. Dupa ce se pun de acord, Banca A ordona bancii sale de corespondent (C) sa transfere banii bancii de corespondent a Bancii B (D). In momentul in care prin schimbul de mesaje se confirma ca banii au fost transferati, ei sunt procesati intern de catre B catre contul clientului sau. Intre C si D pot exista si alte banci de corespondent, in cazul in care se descopera ca C si D nu au conturi deschise una la cealalta.
In mod normal, pentru platile in valuta de valori mici se practica 1-2 zile de "delay", decontarea sumelor facandu-se la Data valutei (data la care ambele banci implicate in transfer sunt de acord ca transferul poate fi efectuat prin tot lantul de banci de corespondent).
Daca e prea incalcit, scuzele de rigoare.