Detector radar. De care?

Nici eu nu cred că e treabă de cuplu maxim. La mine cuplul maxim e pe la 3000 rpm, cu o curbă destul de dreaptă între 2200 și 3900 rpm, și totuși computerul de bord insistă foarte apăsat să mă țină sub 1500rpm (eu merg de obicei cu cu a 4-a până pe la 100km/h și el deja de pe la 70 recomandă a 6-a). Ce am mai observat e că Torque arată cu totul alte valori de consum decât computerul de bord (tind să cred computerul de bord, că Torque trebuie să calculeze din alte măsurători).

Mutăm discuția asta în celălalt thread de mașini?
 
Consumul minim depinde de multi factori. Computerul de bord ia in calcul destui factori.
Adica nu vad de ce nu ar merge la 1500rpm cand esti intr-o coborare usoara. Consumul va fi foarte mic (turatie mai mica=mai putin combustibil) si nu sunt urmari nefaste.
 
nu vad de ce nu ar merge la 1500rpm cand esti intr-o coborare usoara
Ideea e că el vrea 1500rpm când sunt în urcare de pantă nasoală. Și poate să urce, că încă mai are ~200Nm în zona aia, dar e dubios să urci pante nasoale cu viteza a cincea.
 
Am vazut asta si la alte masini, DSG-ul de la VW facea fix la fel. Daca treceai in sport mode mergea normal totusi.
 
Eu la 80mph în a 6-a unde sunt fix pe rpm de cuplu maxim am consum mai prost decât la 55mph în a 6a unde am rpm logic mai mic.
Rezistența aerului la 80mph(130km/h) e mai mare decât la 55mph (89km/h). Probabil consum minim absolut obții la 60km/h la 1000-1100rpm, dar mori de inimă rea.

Ideea e că el vrea 1500rpm când sunt în urcare de pantă nasoală. Și poate să urce, că încă mai are ~200Nm în zona aia, dar e dubios să urci pante nasoale cu viteza a cincea.
Indicatorul de schimbare a vitezelor urmărește consumul minim, nu are legătură cu condițiile de drum sau confortul șoferului.
 
Mda, si nu are cum sa intuiasca ce urmeaza.
Consumul cel mai bun la majoritatea masinilor este intre 90 si 100km/h din cate am testat.
 
Indicatorul de schimbare a vitezelor urmărește consumul minim

Da, asta zic și eu, și contrazice discuția de mai sus legată de cuplu maxim. Cum vrea el să schimb (pe la 2300 rpm) încă e în creștere cuplul. Ăsta e graficul.

Mazda_CX_5__22d_small.png

O teorie mai bună zice că pentru consum minim trebuie să ții turația la minimul necesar cât să păstrezi viteza (adică astfel încât să ai minimul de putere necesar). Ceea ce sună ok, consumul fiind legat de turație prin raportul aer/combustibil care se încearcă să fie constant - cu cât ai turație mai mare, cu atât trebuie să circule mai mult aer => mai mult combustibil.
 
Da, cam asta intuiesc si eu: turatie mica, consum mic de combustibil. Pentru masinile moderne turatia prea mica n-ar trebui sa dauneze.
 
Pentru consum minim trebuie ca să deschizi cât mai puțin clapeta de accelerație. Poți să ai turație mică, dar clapeta deschisă la maxim (motor subturat cu accelerația la podea) și consumul nu e deloc mic. Cu sistemele electronice de control ale motorului și accelerație electronică e mai ușor de optimizat funcționarea motorului la turații mici și de aceea motoarele pot mege bine mersi la 1200-1400rpm în sarcină uniformă.

Am condus un Fiat 500 (motor 1.2, benzină, aspirat) și la drum întins mergea foarte relaxat la 1400rpm în treapta a 5-a cu un consum foarte bun. Evident că în depășiri sau pante lungi era nevoie de retrogradare.
 
Lava field în stânga, lava field în dreapta, unde-i graba? :biggrin: Căscam gura la peisaj mai mult. Și nici nu incomodam pe nimeni.
 
Se pare că sunt două discuţii aici: una despre consumul economic şi mersul decent, alta despre consumul minimum minimorum şi mersul după ochiul mortului. Eu sunt calat pe prima.
Fiecare îşi conduce maşina cum vrea. Teorii sunt destule, cam câţi conducători de maşini, că şi condusul ăsta e tot un sport, ca fotbalul sau spartul de seminţe. Dar subturarea (mai ales pe termen lung) are efectele ei negative bine ştiute. Desigur, dacă ţii maşina un an-doi, apoi o schimbi, îţi poţi permite s-o conduci subturat. Dar unde-i logica, ai bani de altă maşină, da' n-ai de benzină să mergi decent...
Apoi e chestie de ergonomie, să găseşti turaţia de consum economic (nu cel mai mic consum instant), astfel încât să conduci pe drumurile publice fără să ţi se umple frigiderul cu carne.
 
Uzual, consumul minim se obține la turația de cuplu maxim (motor exploatat cum se cuvine), vezi diagramele cuplu-putere ale motoarelor. Viteza economică derivă din asta în funcție de treapta din cutia de viteze în care te afli. Fizică, monșer! :smile:
Adicătelea, pentru fiecare treaptă de viteză vei avea câte o viteză economică. Apoi, depinde de fiecare pe care o consideră optimă și convenabilă pentru deplasare dpdv al consumului. Că degeaba îți consumă 2 litri % dacă ești într-a doua și mergi cu 35 kmph.

As zice ca mai degraba la cuplu maxim atingi maximul de eficienta si nicidecum de consum. Cuplul ala nu se face doar din aer care e free. E cam ca la sursele de calculator, care au acel mighty 80+goldplatinumhauhau (sau care mai e normativul acum) pe o plaja de utilizare iar in afara ei (in capete) eficienta scade.

Apropo de subturat vs. turat, eu am consum optim la 1200-1500 RPM. Nu sunt nicidecum subturat (cutie automata si ralanti la 730).
 
As zice ca mai degraba la cuplu maxim atingi maximul de eficienta...
Exact. Mergi şi ca omu', exploatezi şi corect motorul. QED. :wink:
Dacă eşti pe diesel, poate. Nu mă bag. Dar la benzină, sub 2000 rpm eşti subturat. Merg şi eu uneori prin oraş cu frigiderul cu 1700-1800 rpm într-a patra, ca taximetriştii, pentru 4 l %, dar doar de chichi.
 
Da, cam asta intuiesc si eu: turatie mica, consum mic de combustibil. Pentru masinile moderne turatia prea mica n-ar trebui sa dauneze.
Dăunează dacă-i diesel și ai ceva ce se numește DPF, care se înfundă cu succes la mers prin oraș cu turații mici și "la consum". N-am pățit-o până acum pentru că în general în oraș merg foarte "alert" de obicei - mă rog, la mine în oraș am dual carriage way (limitele de viteză sunt cele de pe autostradă) în general deci vitezele sunt destul de mari și accelerațiile destul de sprințare :smile:

La diesel, 1500-2000RPM nu este "subturat", dar poate înfunda filtrul de particule dacă în procesul de a ajunge acolo mergi ca după mort.

Apropos de cutiile automate, perfect de acord cu ipman, mereu încearcă să te ducă spre un RPM minim (deci consum minim după neuronii ăia electronici), iar la motoarele moderne relativ ok (~80-100CP/l) nu se prea simte când încearcă să urce pantă urâtă cu 1500RPM (mai ales dacă-i diesel). Din fericire, aceleași motoare au de obicei și un mod S la cutiile respective unde modul de condus se apropie de cel clasic la cutia manuală (retrogradezi dacă ești într-o rampă nasoală, depășire, etc). De fapt din câte am înțeles modul S nu folosește decât power/torque delivery diferite, altfel face oricum kickdown când o calci la fund.

Apropos, condus cu cutie automată mi se pare (încă) absolut înfiorător, dacă nu știi ce să-i faci reușești să obții un consum oribil VS manuală și nu scrie nicăieri că poți s-o faci să schimbe la turații mai mici în anumite situații luând piciorul de pe accelerație (similar cu ce faci când schimbi vitezele la manuală) șamd. Dar este mult mai comod în trafic nasol, nu mai stai să faci crampe la piciorul stâng :smile:

Discuția subturat vs. turat, în altă parte. :wink:
Este cutie automată, iar la Diesel nu este deloc subturat la turația de cuplu maxim.
 

Attachments

  • superchips mondeo.png
    superchips mondeo.png
    110.8 KB · Views: 15
Vă aberați sinistru. Modul cel mai economicos de a folosi mașina, din punct de vedere al consumului, e să o ții parcată sau să o împingi. Orice metru parcurs cu motorul pornit înseamnă consum, și modul în care faci asta e fix alegerea personală. Unii pleacă cu scârț la semafor, alții preferă să accelereze de la 60 la 90 într-un sfert de oră ca să fie cât mai gradat, mai era unul pe softpedia parcă de se lăuda că el conduce șerpuit și atunci e mai eficient când e să ia o curbă că deja a început mișcarea față de direcția dreaptă, de-astea.

Ce vreau să zic este că ți-ai asumat cheltuiala fără de sfârșit încă din clipa când ți-ai cumpărat mașină, și consumul de carburant de fiecare dată când te-ai urcat în ea să conduci undeva. Mașina e o mâncătoare de bani de la un capăt la altul, și nimic din teoria turației motorului nu va schimba semnificativ chestia asta. Am foarte mari îndoieli că toate aceste analize (desigur, în afară de dezvățarea de obiceiuri complet abuzive de condus) aduc vreun beneficiu mai mare de 5% pe an. Așa că, sincer, mă cam depășește valoarea adăugată a despicării acestei probleme în patrușnouă, mai ceva decât gagicile care, ca să nu se îngrașe, dezbat dacă să mănânce salata cu sucul de lămâie pe ea sau mai bine sucul de lămâie să fie în apa plată băută la o juma' de oră după. :smile:

Cu mașina nu conduci într-un scenariu post-apocaliptic unde mergi singur pe drum pustiu, ai rezerve limitate de carburant, și atunci primul tău obiectiv e consumul minim. Ești în trafic, mergi cu traficul. Te ia la radar că aveai 37 la oră într-o zonă limitată la 30, ce faci, îi zici la polițist „dom'le, eu salvez planeta și circul la maximă eficiență, așa că am doar trei viteze de deplasare, 37 la oră în a treia, 62 la oră în a patra și 108 la oră în a cincea, că acolo e cuplul și consumul și raportul de la cutia asta de viteze și temperatura la catalizator și piticul stângaci care amestecă în ulei”?
 
Dar la benzină, sub 2000 rpm eşti subturat. Merg şi eu uneori prin oraş cu frigiderul cu 1700-1800 rpm într-a patra...
Mersul subturat are legătură cu sarcina mai mult decât turația efectivă a motorului. Poți să mergi subturat și la 3000rpm dacă mașina e încărcată la capacitate maximă.
 
Mersul subturat are legătură cu sarcina mai mult decât turația efectivă a motorului. Poți să mergi subturat și la 3000rpm dacă mașina e încărcată la capacitate maximă.
Poate dacă urci pante de 10% într-a cincea. :wink: Şi-apoi, de ce mai au maşinile cutii de viteze? Când eşti full corelezi sarcina cu viteza, înclinarea drumului etc. etc.
 
Back
Top