De unde cumparam? Secrets Revealed

"Că de ce n-ai ambalajul original ..."

(12) Se interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la garanția produsului cumpărat de păstrarea ambalajului.



"Dup-aia produsul să fie expediat, posibil ca producătorul să aibă alt gen de relație cu retailerii și să zică "păi nu e eficient să transportăm fiecare produs separat, mai bine stăm 2-4 săptămâni și organizăm un singur transport pentru tot ce se adună""

(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.@



"... că de ce aparatul pare a fi lovit sau utilizat necorespunzător. Orice le tună prin cap."
Păi dacă l-ai lovit sau utilizat necorespunzător eu n-aș zice că e chiar orice. :smile:
 
Pe de o parte oamenii mai trebuie și apărați de prostie, pe de altă parte, asta e, trebuie și să plătească. Heh, unii și-au luat Tesla (cunoscută pentru probleme), atunci când cel mai apropiat service e în Austria; dar trimiți un minion cu mașina pe platformă până acolo, că e "de lux".
 
Tot n-ai raspuns la intrebarea mea. Ce faci cu magazinele care importa produse pentru care nu exista service disponibil in Romania? Alea pentru care producatorul din Bangladesh, sau unde este el, nu-i obligat de nici o lege sa iti dea garantia aia globala de care tot dai exemplu.

BTW, legea nu te obliga pe tine, consumator, sa returnezi produsul la magazin daca ai o alternativa mai buna. Tocmai pentru ca esti in Romania de multe ori n-ai acces la garantia aia "comoda" de care zici tu si esti fortat de producator (nu de stat/lege) sa te duci cu produsul la magazin.
 
Last edited:
Marius '95: Nu te obligă nimeni, ca magazin, să imporți produsele alea, dacă nu poți oferi service/suport. Dacă vrei neapărat să vinzi alea, iei mai multe și le înlocuiești când se strică, pe banii tăi (adică o să crești prețurile ca să acoperi problema).
 
Ce faci cu magazinele care importa produse pentru care nu exista service disponibil in Romania?
Dar de ce trebuie să facă cineva ceva? Ce, consumatorul n-are o bubă pe gât numită cap, cu care să gândească, să se informeze și, dacă vrea să-și protejeze investiția/cheltuiala, să bage în criteriile de cumpărare și existența unui sistem de service convenabil? Mie unul mi s-a luat de acest suflat în fund al prostiei, să-i protejăm cumva pe ăia care, lăsați de capul lor, și-ar bate cuie-n frunte sau ar semna pentru credite în franci elvețieni ca primarul, fără să citească nimic din contract sau fără se intereseze un pic ce înseamnă „risc ridicat”.

Este fix aceeași dilemă pentru orice achiziție, în care ai produse cu mai multe servicii asociate da' din cauza cărora costă mai mult, sau produse mai ieftine în care îți asumi toate riscurile că, în caz de ceva, e țeapa ta. Gen, telefoane mobile ieftine aduse de o firmă din Satu Mare, din alea destinate piețelor din UAE sau China - arată la fel și logoul e același, da' e cu totul alt animal în cutie, cu software în chineză și care, de fapt, nici nu au fost certificate sau licențiate pentru a fi pornite și conectate la vreun operator european. Ce defect? Aici vorbim de neconformitate de la A la Z. Cine face service? Brandul din RO zice clar că produsul nu e destinat pieței românești/europene deci să te speli cu el pe cap, importatorul zice că ei ți-au dat toate informațiile pe site (ascunse bine) și că ei oferă doar garanție 30 de zile pentru defecte, ori diferența de configurație sau neexistența meniului în limba română ori imposibilitatea de a adăuga serviciile Google nu constituie defect, aparatul funcționează și fără astea, e problema ta că nu știi chineză.

Mi-am luat obiective foto din SUA, la 60% din prețul din RO, și asta după ce am achitat conștiincios TVA și acciză la vamă? Am luat. Am citit că garanția globală limitează totuși fiecare produs să fie servisat în regiunea căreia îi este destinat? Am citit. Mi-am asumat riscul că, dacă am o problemă, plătesc un sfert din valoarea lui doar pe transport înapoi în SUA? Mi-am asumat. Alții de ce nu pot face asta, și de ce să fie îndreptățiți prin lege la lene și a lua decizii în completă ignoranță, punând povara remedierii proastelor decizii ale consumatorilor asupra altcuiva?

Uite, acu' niște ani se importau stații emisie-recepție americane, că acolo erau ieftine. Le-a adus cineva și a văzut că oamenii cumpără, au adus mai mulți apoi, oamenii au cumpărat, s-au găsit pe toate gardurile. Dar stațiile alea funcționau pe frecvențe care, în România, erau clasificate drept militare, cu pedeapsă cu pârnaia dacă emiteai pe ele. Legea pedepsea utilizarea, nu și achiziția, și e treaba cetățeanului să respecte legislația, ceea ce presupune să se informeze. Acuma ce vrei să-mi spui, că de fapt responsabilitatea trebuia să fie la comerciant?
 
Dacă vrei neapărat să vinzi alea, iei mai multe și le înlocuiești când se strică, pe banii tăi (adică o să crești prețurile ca să acoperi problema).
Varianta B: nici nu-ți bați capul cu service sau stocuri de înlocuire; alea stricate le rambursezi cu valoarea actualizată - dacă a costat 300 de lei, durata estimată de viață e de 3 ani, și s-a stricat după 2 ani, mai ai de dat înapoi 100 lei. Da' tu în ăia 2 ani te-ai folosit de cei 300 de lei, dacă ai făcut-o cu pricepere și mark-up-ul a fost bine poziționat, atunci posibil chiar să nu te deranjeze atât să dai înapoi cei 100 lei la 5% din toți cumpărătorii acelui produs.

Varianta C: dacă tot e să faci service/retururi/garanții, să o faci într-un mod profitabil. Îți faci un business case tipic unei firme de asigurări, și te apuci să vinzi servicii de garanție extinsă pe care ți-o asumi. Mulți cumpără, puțini au nevoie de ea, banii vin gârlă și acoperă bine un stoc de buffer pentru înlocuiri pe loc, sau toate celelalte cheltuieli cu un sistem propriu de refurbishing/reparație superficială/RMA la producător cât se poate. Te apuci să vinzi și produse cu defecte, „pentru piese”, sau produse B-ware cu garanție mult mai mică, mai recuperezi din bani, găsești clienți și pentru asta. Iar pentru acei 0,x% din clienți care sunt mereu nemulțumiți și problematici, există departamentul juridic și mediere.
 
Dar de ce trebuie să facă cineva ceva? [...]
Pentru ca eu, ca om normal de pe planta, cand ma duc la orice magazin sa cumpar ceva, ma astept 1) mancarea sa nu ma otravesca 2) frigiderul sa nu-mi incendieze apartamentul 3) bormasina sa nu-mi explodeze in mana 4) carnatii de porc sa nu fie de fapt de caine 5) ibuprofenul de la farmacie sa nu fie placebo 6) sa nu-mi zboare rotile de la masina in mers 7) telefonul mobil sa nu fie de unica folosinta, 8) Coca-Cola sa nu fie PivnitaLu'NeaGica-Cola. Si ma astept la toatea astea in mod implicit, fara sa-mi pun vreodata problema ca magazinul ar putea sa nu fie de incredere. Adica pot sa opresc masina intr-un sat uitat de lume, sa iau o cola de barul din cotul strazii si sa obtin aceeasi cola ca si cea de la SuperMegaMall-ul din Bucuresti. Toate astea se asigura prin garantie. "Warranty" in engleza. @puter face confuzia cu "guarantee", care este total altceva.
Garantia implicita face diferenta intre o societate civilizata unde nivelul bunurilor si serviciilor este asigurat la un nivel rezonabil si uniform, versus societatea anarhica unde cumperi numai de la rude si prieteni cu care ai o relatie buna si de incredere, in rest, daca mergi in alt oras, pui detectorul Geiger pe sticla de apa inainte sa dai banii, iar vanzatorul musca din moneda sa vada daca e intr-adevar de aur/argint sau doar poleiala.
Iti doresti cumva situatia a doua?

Problema diferentei de pret intre o tara si alta este cu totul altceva si n-are nici o legatura cu garantia. Daca producatorul asigura garantie pe teritoriul Romaniei, magazinul nu are nici un motiv sa tina stocuri pentru inlocuit produsele defecte sau sa puna adaos pentru returul nu-stiu-unde al produselor defecte. Tu de ce te plangi? Ca n-ai voie sa renunti la garantie si ca trebuie sa platesti pentru faptul ca producatorul ala nu ofera garantie in Romania? Daca nu poti trai asa, muta-te acolo unde producatorul ala nemaipomenit ofera garantie! De garantie, sub o forma sau alta, tot nu scapi, ca e lege internationala. Poate prin Africa...

Exemplele cu produse inutilizabile tin de faptul ca in 1) Romania nu functioneaza justitia si, in consecinta, nici protectia consumatorului nu merge prea stralucit, si 2) oameni prosti si oameni care profita de prostia lor se vor gasi oricum, oricat de bune ar fi legile. Pana la urma, daca facea chestia cu statiile radio prin tari mai "luminate", nu apuca ala sa vanda mai mult de 2 bucati inainte sa-l caute cineva, asa "legal" cum le vindea.
 
Last edited:
Toate cele 7 exemple pe care le-ai dat sunt foarte pertinente, însă complet pe lângă. Garanția produsului este un serviciu asociat produsului, nu o caracteristică intrinsecă a acestuia, așa cum ar fi componența chimică a unui medicament. Produsul poate funcționa corect și în parametri indiferent dacă producătorul oferă să efectueze reparații gratuite într-un termen de n ani de la achiziție.

Întrebarea de la început ar trebui să fie - ai lucrat în retail ca să știi direct și personal toate aceste considerente? Relații contractuale, terminologie engleză și românească, obligații legale, detaliile stabilirii și certificării unui service autorizat pentru un anumit brand, probleme tipice cu clienții, etc., sau sunt doar impresii, zvonuri, imaginație? Că io am niște ani de retail și service sub centură, să știu cine îmi dă lecții. :smile:
 
Nu am nevoie sa lucrez in retail ca sa inteleg si sa discut rolul unei legi care ma afecteaza direct in pozitia mea de consumator. Sunt convins ca nu-i nevoie sa lucrezi in politie ca sa intelegi si sa discuti rolul codului penal.

Garantia produsului nu este un serviciu! Nu stiu de unde ai scos aberatia asta. Este o obligatie non-contractuala a vanzatorului sa iti vanda un produs conform asteptarilor implicite (alea cu calitatea, fiabilitatea timp de n ani, adecvarea la scop, etc.) si declarate (greutate, continut, alte caracteristici de pe eticheta).
Returul si inlocuirea produselor defecte (adica neconforme garantiei) nu sunt nici astea servicii. Sunt proceduri prin care vanzatorul re-intra in conformitate cu obligatiile garantiei fara sa trebuiasca ca el si clientul sa stea niste (zeci de) ani prin tribunale.
Tocmai pentru ca nu toti producatorii ofera reparatii gratuite, legea nu cere asta. Cere doar ca vanzatorul sa puna la dispozitia clientului un produs care respecta conditiile initiale ale garantiei in situatiile in care produsul vandut initial nu le-a respectat. Sau banii inapoi. Modul in care face asta (reparatie, inlocuire) nu conteaza. E treaba lui ce servicii contracteaza pentru conformitatea cu garantia.
 
Last edited:
d99d4adf5abbd3e79be1c664ef81d98e.gif
 
Tot n-ai raspuns la intrebarea mea. Ce faci cu magazinele care importa produse pentru care nu exista service disponibil in Romania? Alea pentru care producatorul din Bangladesh, sau unde este el, nu-i obligat de nici o lege sa iti dea garantia aia globala de care tot dai exemplu.
Orice firma cat-de-cat serioasa iti asigura garantia daca nu exista service autorizat in tara respectiva. Ce crezi ca se intampla cu orice placa Gigabyte, Asus, MSI, cand e trimisa la garantie? Merge mai departe in service-ul autorizat, care se afla in Olanda sau Polonia in cel mai apropiat caz. In plus mai sunt zeci de branduri mai mult sau mai putin no-name care se vand in Romania si care nu au deloc service in Europa. Acestea, de obicei, iti dau un surplus din acel produs pentru a-l folosi la garantie - de exemplu daca importi de la chinezi 1000 de televizoare o sa primesti 50 in plus, dar mai departe e treaba ta cum te descurci.

Chestiile astea sunt foarte comune. Nu pot sti un procent, dar presimt eu ca cel putin 20-30% din marfa care intra in Romania se rezolva la nivel de de distribuitor/importator, nu service autorizat, mai ales ca romanul prefera de multe ori sa cumpere cat mai ieftin, indiferent cat de chinez e produsul respectiv. Iar rezolvarea asta exista si inaintea legii aia cretine...

Acu' daca vrei sa cumperi din targ de la Obor si sa ai si garantie, conform legii minune, s-ar putea sa nu ai succes nici macar cu legea in fata. :smile:
 
Decât mizerii noi luate la mișto gen șosete și pulovere și alte rahanuri de genul, prefer oricând o carte faină din anticariat sau un set GMK rar sau o TGR Jane V2 :inlove:

Ca pont, dacă sunteți în căutarea de cărți, dar nu vreți să mergeți în multe anticariate fizice, o idee bună pentru comenzi cărți e https://www.targulcartii.ro/

Am comandat și o carte de prin anii 1920 sau 1930 la un preț foarte mic, era o senzație să ai o carte scrisă pe la 1900 și să cumperi cu bani puțini o carte tipărită în preajma acelor timpuri.

Cel mai mare avantaj al site-ului e funcția de căutare - unde poți face asta într-un anticariat clasic? De asemenea, au în general prețuri rezonabile și descriu clar starea cărții, dacă cumperi o carte pe olx.ro uneori nu ai încredere că vei primi chiar ce ai comandat, plus e problema cu livrarea, la TC poți comanda mai multe cărți odată, pe Olx iei o carte de la un vânzător.
 
Tocmai mă uitam; nu prea mai sunt interesante pentru consumer, pentru că au cam trecut la HDD-uri enterprise, care-s mai scumpe și mai greu de găsit de muritori. Mai sunt doar vreo 2-3 HDD-uri consumer acolo, care-s obsolete de mult timp.
 
E interesant că poza e de la unul de 14 TB. Apoi că nu e vândut de emag, ci de o firmă terță cu 2.6 stele, cu doar 40% rating-uri pozitive (caveat emptor).

Mie atât mi-ar ajunge ca să zic Bye.
 
Back
Top