Da' ce, suntem în urmă cu 20 de ani încât granițele României să mai fie o limitare? În primul rând suntem în UE, așa că dacă faci RMA direct la producător (care e de fapt cel care se obligă să asigure garanția, direct sau printr-o rețea desemnată de puncte de service), îți dă ăla etichetă pentru expediat coletul pe gratis până unde zice el că trebuie dus produsul. Și nu e problema ta dacă expedierea se face la tine-n urbe sau 5 țări mai încolo.
Adică ce e mai avantajos pentru consumator:
A: să îți cari produsul pe cheltuiala ta înapoi la magazinul de unde l-ai luat, pentru care activitatea asta e o obligație legală dar altfel o corvoadă din care nu îi iese nimic, și care va invoca n chestii ca să evite preluarea. Că de ce n-ai ambalajul original, că de ce n-ai toate accesoriile, că de ce aparatul pare a fi lovit sau utilizat necorespunzător. Orice le tună prin cap. Și dacă la urma urmei îl preiau, aia tot nu înseamnă nimic pentru tine - tu ai dat produsul la un intermediar, din punctul de vedere al producătorului și al obligației acestuia de a onora o garanție, defectul încă nici măcar nu e înregistrat, trebuie să aștepți după magazin să facă înregistrarea pentru RMA, și cum ziceam magazinul n-are nici o motivație să facă asta cu prioritate. Dup-aia produsul să fie expediat, posibil ca producătorul să aibă alt gen de relație cu retailerii și să zică "păi nu e eficient să transportăm fiecare produs separat, mai bine stăm 2-4 săptămâni și organizăm un singur transport pentru tot ce se adună" - remember, la acest punct tu consumatorul încă nu ai interacționat deloc cu producătorul, ci la magazin vei face scandal pentru întârzieri, ori la producător i se cam rupe de chestia asta. Apoi produsul reparat tot nu vine la tine direct ci merge înapoi la magazin, care vezi cât de mult se va grăbi să te sune să te mai duci o dată să-l iei, să ți-l probeze, să semnezi de preluare and shit.
Sau B: "dragă producător, în cutia produsului mi-ai dat o broșurică pe care scrie WORLDWIDE WARRANTY, deci ai acum o reparație de făcut la produsul tău iiiiiiiindiferent în ce țară se află și de la cine a fost cumpărat. Așa că de la momentul ăsta în care te anunț direct de defect, timpul curge pentru ca să mi-l repari conform promisiunii de garanție între tine ca producător și mine ca consumator." Elegant, direct, gratuit, comod. Vine curierul acasă să ia coletul, producătorul zice adeseori "nu include nici un accesoriu inutil, numa' împachetează-l bine în ceva", ai status tracking direct la cel responsabil să facă reparația, produsul vine înapoi acasă la tine.
Sau poate ești genul care preferă metoda mai complicată? Oh wait