Faci plângere scrisă la oficiul poștal, cu număr de înregistrare și tot. Nu cred că este legal ca lucrătorii poștali să îți deschidă coletele fără prezența ta, indiferent dacă din colet a dispărut sau nu vreun produs. Poșta este doar transportatorul și trebuie să îți predea coletul așa cum l-a primit. Pe lângă asta, vama e cea care poate decide inspectarea conținutului, însă nu o poate face în absența ta.
Contractul de vânzare e documentul care stabilește valoarea produselor, și asta poate fi o factură fiscală sau un contract de vânzare-cumpărare prin eBay etc. Dacă e donație sau commercial sample etc. sunt căsuțe separate de bifat, dar tot trebue declarată o valoare intrinsecă a produselor.
Declarația vamală o completează expeditorul și pe ea trece valoarea produselor pentru vamă, valoare ce teoretic ar trebui să fie aceeași cu cea din factură. Unii expeditori sunt de acord să subevalueze produsele în declarația vamală pentru a trece fără verificări prin vamă sau cu taxe mai mici.
Însă vama la noi poate să deschidă coletele și să inspecteze conținutul. Dacă dă de o factură, va aplica taxele vamale la valorile din factură. Dacă factura lipsește și valorile de pe declarația vamală li se par dubioase, pot să facă ei o evaluare proprie după catalogul vamal - de cele mai multe ori foarte general și cu sume supradimensionate, la care să se aplice taxele vamale.
Dacă cumperi ceva de la o persoană fizică, recomand să pună ÎN COLET o hârtie care să ateste valoarea produselor tranzacționate. Nu trebuie să fie vreun formular tipizat, iar conceptul de ștampilă nu există în străinătate. În lipsa acestui act, te poți trezi cu o evaluare prin catalogul vamal la niște cifre mult mai mari și taxe cât nu merită. Am întâlnit vameși care ignoră o factură (legitimă) primită prin e-mail și tipărită de mine pentru ridicare, dovada plății de la bancă etc.