Curent, gaze, apa

Calculatorul neamțului funcționează doar pentru adrese din Germania, enjoy :smile:. Pentru restul lumii vezi https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html, dar nu calculează amortizarea acumulatorilor în detaliu, mai mult partea de producție.

Costurile instalației complete sunt foarte diferite de costurile unui kit găsit la magazin. Costul instalării și pieselor de instalare (prinderi/bare/conectori/cabluri), mai ales cu panouri pe acoperiș înclinat, pot să coste mai mult decât panourile efectiv. Pe acolo poți să scazi destul de mult, dar probabil ai prefera și să fie cu piese de calitate, ca să nu le ia vântul, plouă în casă etc. Altă parte faină e că la dosarul de prosumator trebuie să pui procesul verbal de recepție pentru instalație, de la un instalator autorizat, nu merge cu "l-am pus eu în week-end".

La partea de acumulatori diy am niște mari rezerve. Măcar nenea folosește LiFePo4, mai urmăream câte o chestie de-asta, dar majoritatea erau de tipul: "ah, mi-am făcut powerwall singur, din LiIon" iar după juma de an era "ah, mi-am făcut alt powerwall singur, iată de ce ăla vechi s-a dus naibii, nu mi-a ars casa încă". Plus probleme cu fakes "am luat 10 acumulatori de la un chinez simpatic, erau excelenți, am mai luat 10 de la același chinez simpatic și arată la fel, dar au capacitatea la jumătate și s-au cam umflat" :frown:.
 
Mi-a prins interesul cu ultimele clipuri în care arată cum și-a făcut panouri solare, pe lângă un istoric de clipuri despre cum și-a făcut niște baterii din celule.
Sunt curios dacă-ți prinde interesul și când pune video cu "cum mi-a ars casa că-mi fac baterii din celule chinezești pe genunchi și asiguratorul nu vrea să mă despăgubească".

Iar asta cu făcut panouri solare acasă... bruh. Eficiența panourilor solare pe care le găsești în comerț a tot crescut de-a lungul timpului și tehnologiile folosite în producerea lor la fel; vin cu certificate de calitate și conformitate și cu anumite garanții de la producător; în afara situației în care omul este RL Tony Stark care construiește fusion reactors in a cave with a box of scraps eu aș avea rezerve majore în a lua de bun tot ce-i acolo.
 
Io la făcut baterii DIY nu mă bag fix din motivele astea. Dar dacă aș putea să-mi pun panouri și astfel să reduc drastic din nevoile energetice din rețea în timpul zilei, ar fi minunat. Dacă o lucrare DIY e permisă aici pentru a băga curentul nefolosit în rețea, cu atât mai bine. Și în perspectiva unei posibile cumpărări de casă și renovare, e bine de știut în avans și ce întrebări trebuie să pun la arhitect pentru ca să prevăd montarea unor panouri pe acoperiș - greutate, prinderi care să nu facă punte energetică prin izolație, pe unde trag cablurile și unde amplasez invertorul, etc.

[edit] Era vorba că și-a „făcut” panouri din componente în sensul de cumpărat panel separat de ramă separat de prindere/distanțor separat de cablu separat de invertor blabla și asamblat toate în loc să cumpere setul complet din magazin la de 5-25 ori prețul subansamblelor, nu că s-a apucat el să întindă cu pensula nitratul pe sticlă.
 
Am înțeles acum. Totuși, setul complet costă de 5-25 de ori prețul subansamblelor cu motive cred eu întemeiate - din nou, garanție, potriveală, etc. Nu este ca și cum asamblezi un PC (deși și acolo pot apărea probleme, incompatibilități, voodoo), mie mi se pare mai degrabă echivalentul asamblării unei mașini în garaj pentru că Mercedes are scoruri de 5-25x prețul componentelor :smile:
 
Eu adug doar atat: in vestul Europei sunt reguli stricte care nu se discuta.
Apoi, joaca cu energia din bateriile cu litiu este exact joaca cu focul. Mai distractiv de atat, incediul provocat de ele nu se poate stinge cu apa.
Intamplarea a facut ca azi sa vad cum a ars o casa de lemn complet. La inceput iesea fum pe ferestre, dar apoi pompierii au decis sa o lase sa arda (ei stiu de ce) si in 2h a ramas doar cosul de fum al semineului si multa cenusa.
 
Eu adug doar atat: in vestul Europei sunt reguli exagerate, uneori tembele care nu se discuta.
Corectat.
Apoi, joaca cu energia din bateriile cu litiu este exact joaca cu focul. Mai distractiv de atat, incediul provocat de ele nu se poate stinge cu apa.
Fix asa ziceau si acum 120 de ani cand se vorbea de electrificarea caselor. Curentul ala e ochiul dracului, maica! Nici incendiile in instalatia electrtica nu se sting cu apa.
Intamplarea a facut ca azi sa vad cum a ars o casa de lemn complet. La inceput iesea fum pe ferestre, dar apoi pompierii au decis sa o lase sa arda (ei stiu de ce) si in 2h a ramas doar cosul de fum al semineului si multa cenusa.
Anectodical evidence is just that.

Nu zic ca e o idee buna sa te joci cu chestii periculoase daca nu stii ce faci, dar nici sa umbli cu casca integrala pe cap prin casa ca sa nu te lovesti de tocurile usilor.

PS. Casca integrala e pe cap sau capul e in casca?
 
Acuma dacă-ți construiești niște power banks din baterii sau doar le cumperi de-a gata, important e să faci un sizing potrivit pentru ele. Sunt scumpe și consumabile, și probabil nu vrei să dai o gârlă de bani pe ele ca să nu le folosești la modul optim. Altfel, mai sunt pe aici unii care au folosit acumulatori auto cu plumb pentru UPS-uri sau bank-uri de celule 18650 pentru trotinetă electrică și asta nu i-a speriat.
 
Fix asa ziceau si acum 120 de ani cand se vorbea de electrificarea caselor. Curentul ala e ochiul dracului, maica! Nici incendiile in instalatia electrtica nu se sting cu apa.
Bruh wtf adică până și chestii "de-a gata" cu baterii pe litiu iau foc spontan (e.g. Tesla Model S) și tu ne explici că este ok să-ți faci banks acasă din ele?
:jump:
 
Tocmai ti-a explicat puterfixer ca esti o contradictie umana in ceea ce priveste subiectul prebuilt vs dyi :biggrin2:

Da, e ok sa faci chestii daca te pricepi si nu e ok sa faci chestii la care nu te pricepi, de la baterii LiFePO4 (densitate energetica mai joasa si pericol de combustie incomparabil mai mic) la sex, politica, fotbal sau condus masini.
 
Prebuilt VS DIY are sens atunci când nu există prebuilt pentru ce-ți trebuie personal, atâta timp cât există power banks pentru acasă și asigurarea te despăgubește în caz de incendiu nu are absolut niciun rost să te apuci tu să lucrezi cu celule care au în compoziție litiu. În primul rând pentru că sudarea lor este foarte dificilă, ai nevoie de aparatură specială, în al doilea rând pentru că dacă ia foc casa cu tot în ea de la ele te pupi adio asigurare și succes să le explici că "ăăă păi mă pricep". Eu îmi construiesc tastaturi, nu butelii, uneori există chestii unde nu ai nevoie de responsabilitatea unui astfel de lucru - chiar dacă te pricepi. Un alt exemplu - nu te apuci să-ți faci tu mașină de la zero cu kit motor + caroserie pentru că autoritățile (și pe bună dreptate) nu-ți dau voie - da, există țări unde ai voie și uite cam ce se poate întâmpla (omul ăla chiar știe ce face):


Chiar nu poți compara asamblarea unor chestii care efectiv îți pot arde casa din temelii cu sexul, asamblatul tastaturilor sau condusul unei mașini. La politică și fotbal nu mă bag, că nu mă pricep :biggrin:
 
Pot sa compar foarte bine chestii care iti pot distruge viata, de la baterii care produc incendii la chestii foarte nasoale care se intampla in sex sau condus masini. Vezi statistica de decese in Romania, mor mai multi oameni in accidente de masina decat in incendii.

Si DYI are foarte mult sens in cel putin 2 cazuri aplicabile in discutia curenta:
1. pretul. Daca DYI e de 5-25 de ori mai ieftin (cifrele de mai sus, nu-s ale mele), .... Mai ales daca pretul de baza nu e 5 lei, astfel incat 25x5 sa nu fie o avere. Eu tot caut un pachet la cheie si cel mai mic pret gasit pana acum e 18,000 euro, daca as putea face singur cu 5,000 as lua in considerare optiunea.
2. nevoi speciale. Cand prebuilt iti e la fel de bun ca un costum de comanda care sta pe tine ca pe gard, un croitor bun e solutia; daca te pricepi, poti sa iti ajustezi singur costumul sau, daca esti foarte bun, ti-l faci singur de la zero. De pilda ofertele pe care le am nu rezolva nevoile mele.
 
Unde tragi linia între DIY și cumpărat de-a gata, indiferent de motive (mă simt sigur pe mine, e mai ieftin, am nevoi mai speciale etc.) e o chestie destul de personală, cât timp nu e ceva reglementat legal.

Să sudezi celule 18650 necesită o sculă specială, da' e doar vreo 100€ și nu e mare dificultate să o folosești în siguranță. Unii vor să se lege la cap, alții nu.

Unii își fac power banks din acumulatori auto în pivniță pentru un UPS pentru toată casa. Alții își fac power banks pentru celule solare, sau schimbă acumulatorii la șurubelnița electrică. Alții preferă să plătească o firmă specializată care să facă asta, cu garanție și tot dichisu'; chiar dacă tehnologic e literalmente aceeași chestie împachetată frumos și prestată de un dorel care poate e bun profesionist sau poate e o putoare, nu contează, unii dorm mai bine știind că au apelat la o firmă specializată să facă asta pentru ei, chiar dacă a costat mai mult.

Io o să iau metraj de pânză plastifiată pentru a o înlocui pe cea coaptă de la marchiza extensibilă. E alegerea mea, chit că știu că o să mă chinui un pic să montez pânza de 5 metri pe ansamblul mecanic montat la 2m înălțime, cu riscul să cad pe-acolo, sau să dau jos de pe perete toată măgăoaia. Altcineva poate ar prefera să cumpere cu totul o altă marchiză cu montaj inclus.

YMMV și, cât timp nu e ilegal, orice alegere personală e la fel de valabilă, cu riscurile și consecințele aferente.

PS: îmi voi schimba plăcuțele și discurile de frână la Mazda. Kitul de discuri + plăcuțe pentru față e 150€ și montajul pe youtube a durat 14 minute la o roată fiindcă s-a lălăit ca să explice ce și cum. Reprezentanța a cerut 1000€ - o parte pentru quality management, da' o parte și pentru taxa de prost. Da, va trebui să îmi iau o presă pentru etrier, și să fac rodajul frânei înainte să ies cu mașina în trafic, dar cu o pregătire destul de temeinică e o operațiune de înlocuire a unor consumabile pe care pot să o fac legal singur evitând riscul că fac accident dup-aia.
 
Last edited:
Sincer dacă te uiți la legislația de la noi e exact la fel, doar un electrician autorizat are dreptul să umble la instalații (o bună parte de legislație e acum dată de standardele europene). Pentru că cineva trebuie să și răspundă de eventualele probleme. Doar că nu verifică nimeni nimic, iar viața e ieftină. Adică 99% din instalații nu sunt conforme, dar e ok, că nu arde chiar tot.

La fel și schimbatul discuri/plăcuțe, legea zice că se fac doar în service-uri care sunt prevăzute cu instalație de testare frâne (ultima dată când am cercetat asta, nu zicea și că service-ul trebuie să testeze frânele, doar să aibă instalație :biggrin:).
 
Nici mie nu mi-a dat vreodată reprezentanța Mazda un raport cum că au testat frânele când au schimbat plăcuțele în anii trecuți, doar că au schimbat plăcuțele punct. Nu primesc vreo adeverință de testare nici de la vreun alt atelier/service ca să dovedesc cuiva ceva, la vreun control sau ITP/TÜV sau altundeva.

Acuma au găsit că discurile ar cam trebui schimbate în vreo 14.000km, adică cât fac în 2 ani în condițiile actuale. Păi pana mea, deja le-am plătit anul ăsta 450€ că au schimbat niște filtre de aer și uleiul, au dat cu spray antimucegai prin tuburile de ventilație și mi-au spus că îmi expiră lichidul antipană din portbagaj (și desigur mi-au oferit să-mi vândă o sticlă de schimb la numai 70€, mersi, am și eu amazon prime). Chiar așa să arunc cu banii în stânga și dreapta fără motiv...
 
Pufi flexing his Mazda Furai aici cu scorurile alea la plăcuțe de frână :biggrin:

Ca idee, când am fost eu prost și am stat cu plăcuțele de frână la Mondeo până au mâncat din discuri m-a costat 450 GBP pentru all around fix (discuri, plăcuțe, testare, taxă de prost). Deci nu știu ce este acolo la 1000 EUR, dar e nasol rău. Eu nu mi-aș face frânele acasă în cazul ăsta. Aș cere un raport detaliat pe ce dai atâția bănuți, defalcat exact pe ce cât costă. Nu-i lăsa să te jupoaie dar nici nu-ți pune viața ta și a familiei în mâinile unui youtuber.
 
Unde tragi linia între DIY și cumpărat de-a gata, indiferent de motive (mă simt sigur pe mine, e mai ieftin, am nevoi mai speciale etc.) e o chestie destul de personală, cât timp nu e ceva reglementat legal.
Păi despre asta era vorba, că este reglementat legal cine are voie să umble la instalații electrice. Nu că ar ajuta cumva de exemplu în România unde-s făcute cu picioarele și juma' de neuron, dar ăia sunt liable dacă ceva face poc/ia foc.

Să sudezi celule 18650 necesită o sculă specială, da' e doar vreo 100€ și nu e mare dificultate să o folosești în siguranță. Unii vor să se lege la cap, alții nu.
Da, desigur, doar că vezi tu, au încercat și alții și au pocnit nenumărate celule. Iar powerwall nu-ți faci din 18650, de exemplu.

Unii își fac power banks din acumulatori auto în pivniță pentru un UPS pentru toată casa. Alții își fac power banks pentru celule solare, sau schimbă acumulatorii la șurubelnița electrică. Alții preferă să plătească o firmă specializată care să facă asta, cu garanție și tot dichisu'; chiar dacă tehnologic e literalmente aceeași chestie împachetată frumos și prestată de un dorel care poate e bun profesionist sau poate e o putoare, nu contează, unii dorm mai bine știind că au apelat la o firmă specializată să facă asta pentru ei, chiar dacă a costat mai mult.
"Powerbank" din acumulatori auto este total altceva, de exemplu ai mei au la casă un UPS de 3500W care are nevoie de 6-8 baterii VRLA conectate într-un anume mod (2 câte 2 în serie, apoi în paralel pentru că lol12v). Otoh alea nu fac bum pentru că UPSul le încarcă, are detecție cât încarcă, nu supraîncarcă și o puzderie de alte checks and balances. Un powerwall din celule care conțin Li este total altceva, este ca și cum ai compara bandajarea unei papercut cu excizia chirurgicală a unui abces.

Io o să iau metraj de pânză plastifiată pentru a o înlocui pe cea coaptă de la marchiza extensibilă. E alegerea mea, chit că știu că o să mă chinui un pic să montez pânza de 5 metri pe ansamblul mecanic montat la 2m înălțime, cu riscul să cad pe-acolo, sau să dau jos de pe perete toată măgăoaia. Altcineva poate ar prefera să cumpere cu totul o altă marchiză cu montaj inclus.
Tu aici înțelegi că de fapt îți riști doar tu pielea pe când asamblând în regim DIY un powerwall riști tot blocul/cartierul practic? (În funcție de cât de lipite sunt casele :biggrin:)

YMMV și, cât timp nu e ilegal, orice alegere personală e la fel de valabilă, cu riscurile și consecințele aferente.
Corect, vezi ce s-a mai scris mai sus referitor la legislație.

PS: îmi voi schimba plăcuțele și discurile de frână la Mazda. Kitul de discuri + plăcuțe pentru față e 150€ și montajul pe youtube a durat 14 minute la o roată fiindcă s-a lălăit ca să explice ce și cum. Reprezentanța a cerut 1000€ - o parte pentru quality management, da' o parte și pentru taxa de prost. Da, va trebui să îmi iau o presă pentru etrier, și să fac rodajul frânei înainte să ies cu mașina în trafic, dar cu o pregătire destul de temeinică e o operațiune de înlocuire a unor consumabile pe care pot să o fac legal singur evitând riscul că fac accident dup-aia.
Am scris despre asta mai sus, din nou, dacă reprezentanța a cerut 1000 EUR sigur există un service bun care o face pe 500. Discutăm despre frâne, nu adăugat un LED la scrumieră ffs.
 
Unde tragi linia între DIY și cumpărat de-a gata, indiferent de motive (mă simt sigur pe mine, e mai ieftin, am nevoi mai speciale etc.) e o chestie destul de personală, cât timp nu e ceva reglementat legal.

PS: îmi voi schimba plăcuțele și discurile de frână la Mazda. Kitul de discuri + plăcuțe pentru față e 150€ și montajul pe youtube a durat 14 minute la o roată fiindcă s-a lălăit ca să explice ce și cum. Reprezentanța a cerut 1000€
Corect, pentru fiecare e cat se pricepe. Eu nu as suda vreodata 18650 (mi se pare ineficient, nu ca nu as putea), dar m-as vedea legand celule de 3.7V/100Ah in serie si paralel ca sa imi creez un banc de baterii. Asta e intr-un loc unde nu exista nici un material combustibil in jur, pereti de beton armat, risc minim de incendiu si risc minim de a face ceva gresit, ca celulele alea se prind in suruburi cu conectori solizi; da, exista riscul de a face un scurt, dar e rezonabil. Probabil nu o sa fac nici macar asta pentru ca au inceput sa apara acumulatori de 12V si chiar 48V si tot ce trebuie sa faci e sa ii legi la MPPT sau intre ei, dar inca nu am solutia tehnica pentru asa ceva.

Aia cu revizia e cam urata; la ultima motocicleta (Honda) manualul utilizatorului specifica foarte clar ca recomanda operatiunile de service la dealer daca nu ai scule si priceperea, ceea ce inseamna ca poti sa le faci singur daca ai scule si pricepere. Cred ca e legat de right to repair care face valuri de ceva vreme, am manualele in 7 limbi si textul e cam acelasi in limbile pe care le inteleg, mai putin o mica diferenta in cel in limba romana. Operatiile de mentenanta sunt clasificate dupa dificultate, dar nu exista interdictia de a le face acasa. Singura problema e ca garantia extinsa e conditionata de mentenanta facuta la dealer, garantia normala nu are asemenea conditii. Eu am facut acum vreo 2 saptamani prima revizie la dealer, 300 de lei manopera (fara TVA) pentru 10 minute petrecute in service de cand m-am dat jos de pe motocicleta si pana am iesit dupa ce am platit - au schimbat uleiul si filtrul, facturate separat. Cred ca renunt la garantia extinsa (e Honda, nu BMW, KTM sau Ducati) si imi fac restul acasa, daca un schimb de ulei e 300 de lei imi imaginez ca un filtru de aer e inca 200 si o verificare de pastile de supape e vreo 1000 de lei, doar manopera.

La toate masinile si motocicletele, intotdeauna, am schimbat placutele de frana singur, acasa, e prea simplu. Discuri nu am schimbat des si am facut-o doar in service din intamplare, era si ieftin si le si procurasem prin service, iar la una din motociclete chiar aveam o problema cu roata si cei din service au rezolvat mai bine decat as fi reusit eu. A mai fost o masina (Dacia Supernova, acum 15 ani) la care am schimbat discurile in service pentru ca se sudasera suruburile si era de munca, m-am dus la service la un fost angajat al tatalui meu si s-a ocupat el.Dar nu as avea ezitari in a face operatiunea acasa daca as avea discurile si nu ar fi complicatii. Numai ca asta e in cazul in care prin vara lui '89 am refacut primul motor (Dacia 1300), prin anii '90 de mai multe ori (tot Dacii), am avut o Honda din '94 care necesita multa intretinere (aveam manualul de service detaliat, 300 de pagini) si am cam toate sculele de care am nevoie. Si mai recent ma plimb prin paduri cu motocicleta in zone fara semnal GSM si cu orice se intampla trebuie sa ma descurc sa vin acasa, chiar daca asta inseamna un cauciuc legat cu multi soricei de plastic (valva rupta, rulat la presiune foarte mica), cu benzina curgand pe galeria incinsa (doar iese mult fum, nu si flacara) sau fara una din frane (spatele, din fericire, a crapat pompa).
 
AdrianB1 bateriile cu litiu sunt foarte imprevizibile, este foarte usor sa gresesti si sa ia foc. Pericole exista si la cele cu plumb-acid, dar consecintele nu sunt asa de grave in medie statistica. Sigur, poti sa ai noroc sa fiarba si sa iasa acidul din ele daca folosesti un anumit tip, dar rar in zilele noastre.
Ah, bateriile cu plumb-acid sunt mult mai tolerante cu greselile de incarcare decat orice fel de baterie cu litiu. Chiar si mai durabile in timp.
In general vorbind, pregatirea necesara pentru a te juca cu energii mari ar trebui reglementata in opinia mea. Pentru ca legea vrea sa evite majoritatea accidentelor, cine vrea sa faca o exceptie poate sa o faca pe propriul risc.
 
Back
Top