Cand zici cheie te referi la scula cu care desfaci sau strangi inapoi pin de conectare intre zale? Daca da, as renunta efectiv la a mai incerca sa le unesc asa ci as folosi o za rapida (quicklink). As folosi scula respectiva doar sa scurtez un lant nou. Cat despre ideea (nu imi e clar daca ai vrut sa zici asta sau nu), de a uni doua lanturi, nu as face-o ever pentru ca au uzuri complet diferite si as avea doar probleme.
Lanturile sunt ieftine si intretinute bine tin extrem de mult, suficient cat sa nu iti para rau ca iei inca unul nou. Nu trebuie sa fie fancy atat timp cat nu concurezi sau tragi KoM-uri si ai evident si sanse la ele.
Un lant se curata des, cu degresant special de preferat si in niciun caz cu motorina sau benzina. Nici macar cu solutie de apa cu sapun sau lichid de vase. Motivul este ca o baie de acest gen spala chiar si ce este in interiorul cartusului zalei a carui functionare se aseamana si cu cea a unei bucse. Se unge cu ulei special, nu cu ulei de masina, nu cu WD40. De preferabil ulei special uscat (dry lube) vara si mai ales cand o ardem offroad unde este si mai mult praf. Rolul sau este sa nu prea lipeasca de el praf care evident, inseamna uzura. Daca ploua sau mergem intr-o perioada ploioasa, dam cu ulei ud (wet lube) a carui rol e sa stea mult mai mult pe piese in ciuda umezelii doar ca si aduna mult mai repede mizeria.
In general ungem lantul pe latura interioara, dupa ce am uns complet cu un strat fin, 20-30 rotatii de angrenaj inapoi rapide ca uleiul sa intre prin centrifugare peste tot. Excesul se sterge (efectiv cu o carpa pe exterior fara a se apasa, in timp ce se mai dau cateva revolutii de pedale inapoi.
Nu trebuie sa fie mare teama de mersul incrucisat. Nu este un mit urban, chiar afecteaza dar asta in proportie mult mai mica decat se credea (scade viata cu pana la 10%, in functie si cat de incrucisat mergi si cat de in forta mergi).
Verifici lantul cu lera, nu astepta sa intre lera prin el, caci apoi te paste si un set de pinioane curand. Altfel ai sanse de fapt sa tragi cateva multe seturi de lanturi pana schimbi pinioanele. S-au dus vremurile cand schimbai lantul si caseta concomitent sau ca aia zgarcitii, o caseta la doua lanturi. Personal am schimbat vreo 4 lanturi in ultimii ani si casetele inca sunt destul de noute.
Ca sa revin de la inceput, 70-120 lei la cativa ani sau niste mii de km, nu mi se pare o investitie mare. Daca faci 2-3-4mii de km in 2 ani, cred ca ai o pasiune si poti investi 70-120 lei in 2 ani in pasiune. Daca nu, inseamna ca in 10-15 ani cat te tine un lant facand respectiva distanta, iar, impartind la ani, ies cativa lei pe luna ca si investitie. In general daca ai lua banutii de pe jos din parcare de la supermarket, in toata aceasta perioada, va determina si cel mai zgarcit om sa aibe banii necesari de un lant nou.
Repet, putin ingrijire a lantului ajuta mult. Nu manie cu spalat, curatat, degresat, uns, pupat la fiecare tura in parc. Dar macar la 100-150-200Km sau macar cand parca devine mai zgomotos ori chiar da semne de scartait, nu insista, curatat, uscat, uns
EDIT: postand miahi in acelasi timp mi-a deschis ochii ca ABUS nu e vreun producator suspect de lanturi de transmisie asa cum banuiam. Totusi las postul aici, in stilul meu de nu intelege nimeni, deci ceva blog criptat, multumesc, v-am pupat