Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

Bravo, buna tura. Intreb din nou: cursiera sau MTB? Distanta e de cursiera, viteza e de MTB, caloriile sunt SciFi :tongue:

Cea mai lunga tura facuta de mine a fost de 120 km intr-o zi, pe MTB, dar nu a fost nici pe departe cea mai grea. Cea mai grea a fost de ~ 55 km pe MTB, traversat o parte din Carpati, inclusiv urcat rape cu bicicleta pe umar. De-aia intreb de drum, nu am facut niciodata unul atat de lung pentru ca nu am cursiera si nu as incerca cu MTB-ul.
 
Foloseste cineva Strava cu abonament? Daca da, ce are in plus fata de varianta gratuita?

Singura chestie care imi lipseste e o comparatie mai buna pe tronsoane, vad ca azi imi spune "15 achievements", dar nu stiu daca alea 4 PR sunt cu o secunda mai bune sau cu 20. Nu ma pasioneaza achievements, ci doar sa imi dau seama unde am mers prost, poate din cauza ca am coborat pe la Gradina Botanica cu 30km/h in spatele unui troleibuz care avea aceeasi viteza, poate am urcat la Casa Poporului (PR-2) cu 5 secunde mai lent ca PR sau cu doar una, etc. Scopul e sa merg constant bine, nu sa fac PR pe 2-3 bucati si sa fiu lesinat pe restul, dau la pedale doar din 2 motive: sa ard calorii si sa imi mentin cat de cat sanatatea. Nici una din astea nu prea merge intr-o ora cu 10 km/h, dar la 25-30 km/h viteza pe tronsoane trebuie sa dozez efortul ca sa nu urc la Mariott impingand bicicleta (da, exagerez in exemple).

Banuiesc ca acel calcul de calorii e foarte prost estimat, ca nu are de unde sa stie daca merg cu cursiera sau cu MTB cu cauciucuri cramponate (nu Nobby Nick, totusi). Exista vreo varianta simpla de a ajuta Strava sa fie mai precis?
 
Eu mă încăpățânez să nu iau abonament tocmai pentru că îngrădesc din ce în ce mai mult varianta free. Acum câțiva ani puteai vedea mult mai multe lucruri, acum e complet dumbed down și prefer să mă uit în Garmin Connect, chiar dacă nu are chestiile din Strava.

Caloriile se calculează de obicei din heart rate + viteză + diferențe de altitudine + calculele altora pe același traseu, dar pot fi destul de random în unele cazuri. Eu am luat/adaptat un crankarm cu power meter și de-atunci sunt mult mai stabile. Tot apar chestii interesante prin comparație, gen 35km cu bicicleta prin pădure, aceleași calorii cu mers 6km pe jos (pe de altă parte Garmin îmi zice recovery time 40 de ore la una și 8 ore la cealaltă).
 
Strava free a ajuns sa arate aproape nimic mai nou iar mie unul imi pare cam scump sa si platesc. Imi pare scump din moment ce Garmin Connect face aproape acelasi lucru pe parte de antrenament si guidance (ori cahiar mai bine avand in vedere ca am si deviceul sincronizat si nu trebuie sa folosesc telefon).
Partea de PR e putin frustranta si in functie de mobile/web version vezi chestii diferite. Am senzatia ca pe mobile poti afla mai multe date cand intri pe detaliile tronsonului si chiar daca unele sunt semi-mascate, iti faci o idee (de ex pe tronson te duci pe istoric si din grafic iti faci ideea).
Strava stiu ca era destul de apropiat la calcul de putere medie daca erai sincer cu tine cand iti setai greutatea, tipul de bicla, greutatea ei, etc. Am comparat cu ture asemanatoare dupa ce am luat powermeter. Imi inchipui ca si la calorii poate fi destul de bun la estimari.
Daca vrei totusi sa te antrenezi mai serios, ai nevoie de un plan si in general un mediu mai controlabil, nu un oras cu autobuze si intersectii si idioti. Apoi primul pas, pe ieftineala, ar fi un senzor de puls si sa incerci sa te tii acolo cumva cu pulsul in diverse zone in functie de planul de antrenament structurat. Discutiile sunt multe cum ca pulsul nu e deloc exact pentru antrenamente serioase, dar daca vrei deja competitii, investesti si intr-un powermeter ca sa stii exact pe unde iti este efortul depus caci pulsul poate varia in functie de factori externi si nu reprezinta efortul chiar cu exactitate (odihna, cafeina, hidratare, temperatura, etc. pot aduce variatii la puls in timp ce efortul depus in realitate poate fi acelasi).
 
Strava free a ajuns sa arate aproape nimic mai nou
E o strategie de marketing, numită „smântânirea pieței”. Dai o chestie faină pe mai nimic la lume, o adoptă toți fericiți, și treptat începi să tai din chestiile gratis ca să-i faci să plătească. Și oamenii o vor plăti, fiindcă deja s-au obișnuit cu ceea ce le-ai dat și e mai simplu să plătească decât să renunțe complet. Așa a făcut Connex cu tariful ăla cent; l-au ținut până s-a obișnuit lumea cu telefonul în buzunar, apoi l-au retras de tot. O parte au renunțat, dar majoritatea au acceptat să plătească mai mult.
 
hulubei , crezi ca ma antrenez acum pentru vreo competitie? Acum 12 ani era inca ok, acum e mult prea tarziu. Ma intereseaza sa fac miscare si sa tin caloriile sub control, dar sa nu fie prea haotic si surprinzator cand fac o tura buna (subiectiv) cu zero achievements si apoi una mediocra cu 15.

Traseul nu e o alegere prea flexibila. Am ceva offroad la dispozitie in imprejurimi, functioneaza cand nu ploua, dar zona in care mergeam inainte, spre malul Argesului (padure, dig) e un pic blocata din cauza lucrarilor la DN Centura Bucuresti si la autostrada A0 care e in faza de transee la toate traversarile.
 
Heh, până termină ăia autostrada mai e mult. Prin zona pe unde mă plimb eu de obicei (Runcu) cam ăsta e stadiul, o să mai dureze niște ani...

20220409_143005.jpg
 
miahi nu stiu despre ce autostrada vorbesti tu, dar pe A0 sud se lucreaza. Daca e acel Runcu de langa Dimieni, santierul inca nu are nici autorizatie de constructie, se fac lucrari care nu necesita AC gen decopertari. Pe A0 sud au inceput acum 2 ani si termina in 2023 pe 2 tronsoane din 3, la Jilava e un mare nod cu toate grinzile sus si vreo jumatate de milion de tone de balast pus in opera.

dreamer , de la Mihailesti poti merge pe dig (offroad foarte lejer) pana la Teghes. Acolo poti merge prin padure si traversa calea ferata, daca vrei, spre Zorile-Gradinari-Tantava si inainte un pic de intrarea in Tantava faci dreapta pe alt forestier si iesi aproape de Darvari. Am incercat sa fac o harta pietonala pe Google Maps, dar e prea limitat cand da de camp gol sau padure.

Alte 2 trasee pe care le mai faceam:
1. iesit din Bucuresti spre Domnesti, facut stanga pe Putul Olteni, dreapta pe 401A pana la intersectia mare, dreapta spre Bucuresti. Asta nu are treaba cu autostrada in constructie, dar e doar sosea. Pe Putul Olteni e lejer, fara trafic, dar in zona centurii Bucuresti e haos total. 17km de acasa pana inapoi acasa.
2. iesit din Bucuresti spre Domnesti, dreapta la intersectia mare cu 401A, stanga imediat pe Curtea Domneasca pana la Arges, stanga pana la Ordoreanu, stanga spre Clinceni (paralel cu pista aerodromului), stanga pana la Putul Olteni si apoi dreapta pe asta pana in Bucuresti. Asta e traseul mai frumos, pe langa Arges si pe campurile de la Ordoreanu, mai treceam si prin aerodrom cand tineam avionul in Clinceni. Din pacate pe Curtea Domneasca pe la jumatate trece autostrada si intre Ordoreanu si Clinceni, aproape de stadionul Clinceni, a doua oara. Vreo 23-25 km, nu mai stiu, nu am mers de vreo 3 ani din motive de ligamente si acum din cauza lucrarilor. O sa aibe 2 pasaje peste autostrada, peste vreo 2-3 ani ca lucreaza niste greci idioti care sunt deja cu vreo 2 ani in urma.
 
Last edited:
Da, acel Runcu, una din părțile A0 nord. Cam tot ce e pe OSM ca track road/potecă/șanț etc e pus de mine în zona asta.

Au făcut multe săpături în unele zone, posibil pentru probe de sol or whatever, că acum le-au astupat (50m*10m*3m adâncime în mai multe zone); au băgat și niște țevi prin pământ, posibil vreo organizare de șantier. Ei zic că în 2024 e gata :biggrin:.

1654013518021.png
 
Dacă e vorba de Umbrărescu, da, lucrează non-stop și lasă și bine ce face.
Unul din puținii cu care ne lăudăm și noi prin Bacău. :smile:
 
hulubei , crezi ca ma antrenez acum pentru vreo competitie? Acum 12 ani era inca ok, acum e mult prea tarziu. Ma intereseaza sa fac miscare si sa tin caloriile sub control, dar sa nu fie prea haotic si surprinzator cand fac o tura buna (subiectiv) cu zero achievements si apoi una mediocra cu 15.

Traseul nu e o alegere prea flexibila. Am ceva offroad la dispozitie in imprejurimi, functioneaza cand nu ploua, dar zona in care mergeam inainte, spre malul Argesului (padure, dig) e un pic blocata din cauza lucrarilor la DN Centura Bucuresti si la autostrada A0 care e in faza de transee la toate traversarile.
In cazul acesta chiar nu conteaza. Nu ai de ce sa tii o evidenta si iar, cel mai bun mod de a face ceva totusi sustinut de putina stiinta e sa te uiti dupa BPM care repet, pot fi influentate de multe. Am o gasca de incercam sa mai daramam cate un KoM al vreunui temerar sau chiar intre noi pe segmentele noastre si ne e clar, pot fi zile si zile. La mine un exemplu stupid e cand am turnat betoane la gard o zi cu taica-miu, am bagat gogosi de casa si tuleo cu bicla acasa si chiar si pana in ziua de azi pe acel segment am best, fiind cu MTB. Nici pana azi nu am reusit pe cursiera sa ma intrec pe mine. Si m-am antrenat bine de atunci. Asa cum am un KoM pe un segment intr-o zi in care nu am tras cat puteam de tare si niciunii din aia buni din gasca nu reusesc sa-l ia si sunt convins ca imi va lua ceva vreme chiar si mie sa ma bat singur.
Asa ca cel mai bine, iei pe totul ca intreg, nu pe segmentul cutare, daca vrei sa-ti vezi evolutia cumva.
 
Din cauza de semafoare si Strava foarte limitat in a intelege asta, timpul total e irelevant. Sunt zile cand merg 5 km fara nici un semafor pe rosu si sunt zile in care ma strecor printre masini la semafor cu 5 km/h. Strava raporteaza chiar si moving time incluzand bucatile astea foarte lente sau opririle de pana in 5 secunde.

Daca as merge in afara orasului ar fi mai bine, dar asa cum merg acum conteaza segmentele. Chiar daca reusesc sa imi expediez bicicleta la Vatra Dornei si sa ma mut acolo vreo 2 luni (in plan, sanse 50%) tot va fi dificil, e plin de pante cu care nu sunt obisnuit si nici nu o sa fac des acelasi traseu pentru ca sunt prea multe trasee frumoase de facut, deci nu am cu ce sa compar.
 
Da, s-au făcut foarte multe recorduri în orașe în timpul lockdown-ului, că nu era nimeni.

AdrianB1, ce vrei tu e FTP/power to weight, dar ai nevoie de senzori pentru asta.
 
Ca om care a cochetat cu ideea de a-și măsura într-un fel "performanțele", momentan nu există suficienți senzori și suficientă programare bună.

Un om solid cu picioare cu care n-a dat skip la leg day va consuma mai multe calorii pe același traseu comparativ cu cineva mai schilod pentru că este o diferență notabilă de musculatură și masă chiar dacă bicicletele sunt identice și timpii per segment sunt apropiați. Un program ar trebui să ia în considerație rata cardiacă dar și procentul de grăsime, înălțimea, greutatea, masa musculară, construcția bicicletei, înclinarea terenului, altitudinea (la altitudine mare ai mai puțin oxigen, mergi spre metabolism anaerob), precum și hematocrit, electroliți, hidratare și o puzderie de alte variabile.

Poți lucra cu un model "ideal", dar nimeni nu are corpul ideal (altfel am mânca doar ecleruri și am freca menta în loc de exercițiu fizic).

Un exemplu interesant sunt aplicațiile gen fitbit care încearcă să estimeze cumva tipul de exercițiu...
smart watch running.jpg
 
Back
Top