Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

Cam toți pun 27,5" pe S și XS, de la M încolo e 29". Dar dacă ești S sau XS nu-ți iei nici Hummer ca să stai pe trei perne și să apeși accelerația cu umbrela, nu? :smile:
 
Nu e preconcepție. E adevărat că ambele cadre (pe 26" și 29") sunt pe mărimi, iar ele la rându-le sunt în funcție de dimensiunile antropometrice ale călărețului, dar e vorba de masivitatea totală/globală a bicicletei, care într-un fel îi "stă" unuia de 1,60 m și în alt fel unuia de 1,90 m. De exemplu, n-aș fi luat 26" pentru nimic în lume la ai mei 1,88 m. Parcă aveam bicicletă de furat. :wink:
 
Din nou, preconcepție greșită. Știu destui cicliști amatori care sunt mereu în top 10 la concursuri internaționale care, în funcție de profilul traseului, folosesc cadre L cu roți de 29" unde e de „alergat” pe pământ, cadre M cu roți de 26" unde e single trail prin pădure pe după copaci, sau ciclocross unde e mai rapid să iei bicla pe umăr și s-o rupi la fugă decât să încerci să pedalezi prin noroaie.
 
Adică 27.5" nu e un experiment dubios
27,5" îmbină avantajele (și dezavantajele) :hihi: celor două extreme. La vremea când am luat eu Cannondale-ul erau foarte rare (și mai scumpe), probabil ar fi fost o opțiune.
 
Acu 2 ani mi-am luat bicicleta cu roti de 26" și pedalam ca hamsterul sa ma țin după restul amicilor. Săptămâna trecuta mi-am luat una cu roti de 29" și experienta e cu totul alta.
 
MTB-ul nu e pentru viteză. Dar hint, hint, angrenajul se poate schimba, pui un LX sau SLX cu foaia mare de 48 în loc de 42 pentru ca, la o tură completă de pedală, roata de 26" să parcurgă aceeași distanță ca și o roată de 29" cu un angrenaj mai mic. Cu niște cauciucuri slick și o furcă blocată e aproape ca un ciclocros mai greu :biggrin:
 
Acu 2 ani mi-am luat bicicleta cu roti de 26" și pedalam ca hamsterul sa ma țin după restul amicilor. Săptămâna trecuta mi-am luat una cu roti de 29" și experienta e cu totul alta.
Am tot auzit baliverna asta. puterfixer zice o parte din adevar, cealalta parte e ca mai toate biclele moderne au trecut pe angrenaj cu o singura placa in loc de 3 iar aia fiind foarte mica. Blocul de pinioane chiar si de 12 tot nu permite un pinion atat de mic cat sa te duca cu mare spor in fata la asfalt. Poate prietenii tai au upgradat si ei biclele lor si de fapt viteza medie a scazut raportat la grup :tongue:

Mai este o parte de adevar, acela in care prietenii erau poate doar putin mai antrenati sau putin mai atenti la dinamica grupului, mereu fiind in fata si conducand, tu avand mereu de ales sa ii urmaresti si implicit sa ai mereu senzatia ca esti in urma.

Inca o parte de adevar tine de roti, de greutatea lor, de rulmenti, de anvelope si de presiune. Daca dai o pompa din cand in cand ca ti se pare ok la mana, ai anvelopa plina de crampoane dubioase si materialul anvelopei prost pentru alergat, roata grea si butucul mai slab, vei da de inebunesti in pedale pe rapoarte de catarari ca sa compensezi necesarul de forta, deci vei avea cadenta mare si avans din parti.

Dovada este ca am dat rusine multora cu 29" pe cand aveam 26" cat si faptul ca abia ma tin dupa a mea iubita cu fosta mea bicla de 26", eu acum avand un 29".
 
Acuma dacă-ți iei biclă cu angrenaj 1x12 și lanț super îngust fiindcă așa au decis producătorii că e feșăn acum, problema ta. :smile:

Oricum la un angrenaj de MTB de 3 foi și 9 pinioane nu înseamnă că ai 27 de viteze, fiindcă o dată nu poți și nu ar trebui să faci toate combinațiile care forțează lanțul între extreme, în al doilea rând mai multe combinații foaie-pinion sunt de fapt foarte apropiate ca raport, deci tu oricum doar vreo 12 rapoarte de viteză între pedală și butucul pedalier ai. Dar măcar poți să pui foi mai mici dacă vrei ușurință în cățărare sau foi mai mari dacă vrei viteză. Sau foaia mică foarte mică și foaia mare foarte mare ca să acoperi un range de 300% nu doar 200% de la cea mai mică la cea mai mare combinație, cu singura limitare fiind dată de lungimea întinzătorului de lanț de la deraior și câte zale încap în buffer, pe care să le folosești ca diferență de dinți la foi și pinioane fără să riști că blochezi mecanismele.

Ideea e că știu gagici care, după ce-și iau bicla, nici măcar nu reglează pe înălțime șaua la poziția corectă fiindcă „așa a venit”. O biclă o iei să-ți fie cât mai aproape de nevoi și dimensiuni, însă tot ar fi nevoie să-i mai schimbi una-alta pentru ca să ți se potrivească mai bine. De exemplu, dacă vine cu o pipă de 8cm și ghidon flat bar, poate ți-e mai bine cu o pipă de 6cm și un ghidon ușor curbat și cu un rise mic. Cam la fel și angrenajul. Uite, același model de casetă poate să vină cu pinioane cu 11-12-14-16-... dinți, sau 11-13-15-17-... dinți. Și dacă ți se pare că o ai pe prima și nu te potrivești la cadența de pedalat cu vitezele, adică pe un pinion parcă dai cam prea repede din pedale și pe următorul cam forțezi genunchii, poți schimba caseta cu cealaltă variantă și, ca să vezi, parcă te vei potrivi mai bine cu rapoartele și ritmul tău de a pedala.

Doar dimensiunea roților și a cadrului sunt cam legate între ele, deci alea le alegi în funcție de ce vrei să faci cu bicla în general. 29" e pentru rulaj mai ușor, 26 pentru agilitate, 27,5 a rămas pentru cine nu poate lua 29 că e scurt de picioare (dar altfel n-ai motiv să iei 27,5 când ți s-ar potrivi un 29). Cadrul poate fi pentru geometrie de city/trekking, de cățărare, de single trail, de all mountain, de downhill, etc. - poziția picioarelor, fundului și mâinilor poate diferi, producând o postură, senzație și control diferite. Dar orice altceva poate fi ajustat fără mari bătăi de cap și cu foarte bun motiv.

Uite, bicla de oraș a nevestei e o Gazelle cu multe componente non-standard, de la butucul pedalier de dimensiuni atipice și presat în cadru (n-are filet) la furca cu suspensie în gâtul furcii, nu în brațe. Și are o foaie de 34 dinți cred, și un pinion de 18 dinți, pe un butuc Shimano Nexus cu 7 viteze încorporate, cu o plajă de 245% între raportul cel mai mic și cel mai mare (modelele noi sunt Alfine cu 8 viteze care ar avea 307% și cel de 11 viteze cu 408%). Problema e că ajunge cam repede în vitezele superioare și alea inferioare le folosește foarte rar. Plecarea de pe loc e în viteza 3, și n-avem dealuri în care să fie justificată viteza 1. Așa că i-am comandat un pinion de 16 dinți, care îi va da un boost de 12,5%, deci toată plaja de viteze o să sară cam cu o viteză în sus. Raportul vechi dintre pedală și roată în viteza 1, aia inutilă, nu va mai exista, raportul obținut anterior cu viteza 2 acum îl va obține cu 1, și tot așa.
 
27.5", să moară Cici :biggrin:. Comparând cu 29" chiar mi se pare că e mai bine pentru mine dpdv al manevrabilității, dar eu 29" am apucat doar L, așa că oricum mă cam întindeam. Până ieri (când a venit) am zis că primul lucru pe care-l fac e să schimb cauciucurile cu unele mai de oraș, dar am abandonat, astea-s extraordinar de comfortabile (umflate la 2atm), chiar dacă fac ca tancul, iar performanța noii biciclete cu cauciucurile astea e mai bună decât a celei vechi cu cauciucuri de asfalt (și umflate la 3 atm). Iar cu astea nu prea simți diferența între offroad și asfalt.

2018-05-14 17.33.25.jpg
 
Merci! Specificațiile sunt aici, eu doar ziceam că îmi place 27.5".

Și tot la nivelul comparații, schimbătoarele XT vechi (seria 770) sunt mai faine decât astea noi din seria 8000 - aveau feedback ceva mai bun.
 
Last edited:
Și din cauză că v-ați supărat pe mine că mi-am luat roți de 27.5... roata din față (Mavic XA, firmă ok, făcute în România) s-a apucat să clănțăne. Se pare că la îmbinarea jantei, acolo unde e sudată, se pun un fel de distanțiere în interior, ca să distribuie mai bine forțele. Ei, rumânu' care trebuia să fixeze alea cum trebuie avea alte treburi în ziua aia, și n-a făcut-o, așa că s-au desprins și se mișcau prin interiorul jantei.

Rezultatul final e că îmi trimite Canyon altă roată, cu mențiunea să o păstrez p-asta pentru piese :smile:.
 
Update la 1000km cu Grand Canyon SLX 9.0.

Între timp a venit roata nouă, am montat-o, și dacă tot am umblat pe-acolo am trecut la tubeless pe ambele roți (și în combinație cu enervarea pe un snakebite). Cauciucurile Schwalbe, chiar dacă-s "tubeless ready", sunt subțiate pe lateral ca să fie mai ușoare, și ieșea soluția de tubeless pe-acolo de ziceai că-i arteziană, dar până la urmă s-au umplut. Acum am o pană de vreo 3 săptămâni pe roata spate, dar dacă o umflu din când în când mai iese niște zeamă și se închide. E fun.

Tot for fun am montat un dropper seatpost de la Crankbrothers. Am tot citit și lumea zicea că are probleme cu ele, dar momentan e ok (seria 2018 pare mai reușită). Foarte util la stat comod la semafoare :biggrin:.

IMG_6288.jpg
 
Ai montat de fun un dropper post care costa cat un sfert de bicicleta??? Ca sa stai la semafor??? Duuuude... :bravo:
Intrebarea serioasa ar fi: de ce Grand Canyon si nu Exceed-ul echivalent ca bani?
 
Back
Top