Acuma dacă-ți iei biclă cu angrenaj 1x12 și lanț super îngust fiindcă așa au decis producătorii că e
feșăn acum, problema ta.
Oricum la un angrenaj de MTB de 3 foi și 9 pinioane nu înseamnă că ai 27 de viteze, fiindcă o dată nu poți și nu ar trebui să faci toate combinațiile care forțează lanțul între extreme, în al doilea rând mai multe combinații foaie-pinion sunt de fapt foarte apropiate ca raport, deci tu oricum doar vreo 12 rapoarte de viteză între pedală și butucul pedalier ai. Dar măcar poți să pui foi mai mici dacă vrei ușurință în cățărare sau foi mai mari dacă vrei viteză. Sau foaia mică foarte mică și foaia mare foarte mare ca să acoperi un range de 300% nu doar 200% de la cea mai mică la cea mai mare combinație, cu singura limitare fiind dată de lungimea întinzătorului de lanț de la deraior și câte zale încap în buffer, pe care să le folosești ca diferență de dinți la foi și pinioane fără să riști că blochezi mecanismele.
Ideea e că știu gagici care, după ce-și iau bicla, nici măcar nu reglează pe înălțime șaua la poziția corectă fiindcă „așa a venit”. O biclă o iei să-ți fie cât mai aproape de nevoi și dimensiuni, însă tot ar fi nevoie să-i mai schimbi una-alta pentru ca să ți se potrivească mai bine. De exemplu, dacă vine cu o pipă de 8cm și ghidon flat bar, poate ți-e mai bine cu o pipă de 6cm și un ghidon ușor curbat și cu un rise mic. Cam la fel și angrenajul. Uite, același model de casetă poate să vină cu pinioane cu 11-12-14-16-... dinți, sau 11-13-15-17-... dinți. Și dacă ți se pare că o ai pe prima și nu te potrivești la cadența de pedalat cu vitezele, adică pe un pinion parcă dai cam prea repede din pedale și pe următorul cam forțezi genunchii, poți schimba caseta cu cealaltă variantă și, ca să vezi, parcă te vei potrivi mai bine cu rapoartele și ritmul tău de a pedala.
Doar dimensiunea roților și a cadrului sunt cam legate între ele, deci alea le alegi în funcție de ce vrei să faci cu bicla în general. 29" e pentru rulaj mai ușor, 26 pentru agilitate, 27,5 a rămas pentru cine nu poate lua 29 că e scurt de picioare (dar altfel n-ai motiv să iei 27,5 când ți s-ar potrivi un 29). Cadrul poate fi pentru geometrie de city/trekking, de cățărare, de single trail, de all mountain, de downhill, etc. - poziția picioarelor, fundului și mâinilor poate diferi, producând o postură, senzație și control diferite. Dar orice altceva poate fi ajustat fără mari bătăi de cap și cu foarte bun motiv.
Uite, bicla de oraș a nevestei e o Gazelle cu multe componente non-standard, de la butucul pedalier de dimensiuni atipice și presat în cadru (n-are filet) la furca cu suspensie în gâtul furcii, nu în brațe. Și are o foaie de 34 dinți cred, și un pinion de 18 dinți, pe un butuc Shimano Nexus cu 7 viteze încorporate, cu o plajă de 245% între raportul cel mai mic și cel mai mare (modelele noi sunt Alfine cu 8 viteze care ar avea 307% și cel de 11 viteze cu 408%). Problema e că ajunge cam repede în vitezele superioare și alea inferioare le folosește foarte rar. Plecarea de pe loc e în viteza 3, și n-avem dealuri în care să fie justificată viteza 1. Așa că i-am comandat un pinion de 16 dinți, care îi va da un boost de 12,5%, deci toată plaja de viteze o să sară cam cu o viteză în sus. Raportul vechi dintre pedală și roată în viteza 1, aia inutilă, nu va mai exista, raportul obținut anterior cu viteza 2 acum îl va obține cu 1, și tot așa.