Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

După ce mi-am strâmbat FD-ul și am decis să-l înlocuiesc, am descoperit că diferența de preț între un Shimano similar (Acera gen) și un XT era de doar 6€, moment în care am zis că n-are nici un rost să mă zgârcesc la tărâțe. Iar manetele XT îmi place cum schimbă de precis și cum vin la mână - și uite cum m-am făcut cu un set complet XT până la urmă. Dar impresiile despre componente sunt extrem de subiective; specificațiile sunt doar praf în ochi în argumentații care de fapt se sumarizează prin „ăsta îmi place mie”.
 
Pentru mine diferentele exista.In plus xt schimba la apasare, deore la release.In ceea ce priveste ce stoc am, shimano si sram au sute de componente, discutam cu catalogul in fata si vedem.
Triton, am auzit si am vazut cadre rusesti, dar pareri foarte impartite.Am la mine la maagzin un litespeed sienna 54 la 6000.lei, deci jumatate de pret daca esti pre dispus la titan.Suna ma maine si stabilim sa ne vedem ca sa avem timp sa povestim.De miercuri sper sa fie nebunie...Puterfixer, fd e bine sa til iei paralelogram ala vechi si clasic, cel de tipul nou nu prea are putere...
 
Revin cu impresii dupa o saptamana de concediu.
Wirespot, 29 nu are tourney, are alivio si nu incurca sh combinat cu nou cumparat.
Daca nu cumva am scos eu afirmatia ta din context, Scott Aspect 29 pe care l-am luat eu e echipat cu Acera. Asa scrie mare pe drailleur-ul spate. Nu stiu unde sa ma uit la celelalte componente.

In ultima saptamana am petrecut vreo 10 ore pe agregat:
- are comportament decent, merge ok pentru trekking, pana acum am incercat doar niste damburi prin parc la coborari/urcari.
- nu am ajuns inca sa gasesc limitarile echiparii entry-level, asa cum se discuta mai sus. Imi dau seamna ca la banii astia nu poate sa rupa gura targului, dar pana acum e suficienta.
- cauciucurile groase penalizeaza deplasarea pe asfalt, dar recupereaza pe drumurile cu pamant/iarba/pietris.
- pedalele sunt criminale daca te lovesc peste picioare - am o gramada de vanatai. Grip ok, dar parca sunt prea ascutite
- suspensia fata e zgomotoasa. Pe setarea mai moale troncane ca o caruta, daca vreau sa fie silentioasa trebuie sa o setez foarte rigida.
- ambele biciclete au uneori probleme la schimbarea de pe foaia mica pe cea intermediara. Trebuie trecut pe foaia mare si apoi revenit pe 2. Banuiesc ca e o problema de reglaj.
- m-am pricopsit cu o pana si, pentru ca nu aveam nici pompa nici petic, a trebuit sa imping bicicleta vreo 12km. Fucking fantastic way to spend your Easter Day!
- am decimat roiuri intregi de tantari/gaze pe A2 cu biclele pe masina. Am frecat la ghidoane si la furci de mi-au iesit ochii sa curat insectele storcite.

Partea buna e ca m-am mai obisnuit cu saua si nu ma mai doare fundul aproape deloc. Micile bucurii ale vietii.
 
- nu am ajuns inca sa gasesc limitarile echiparii entry-level, asa cum se discuta mai sus. Imi dau seamna ca la banii astia nu poate sa rupa gura targului, dar pana acum e suficienta.
Limitele le vezi cand schimbi vitezele in mers, pe urcare si eventual cate 2-3 odata, si nu schimba sau rupi ceva (un coleg avea mai multi dinti de la pinioane si foi rupti), cand cobori cu 40-50km/h pe forestier si bicicleta nu are nici un fel de control si ghidonul iti sare din maini (furca), cand dupa o coborare de 10 km ramai fara frane (fading la hidraulice pe disc) sau in primul noroi serios ramai fara frane (v-brake), cand roata face opturi dupa 100km si/sau ai spite sau janta rupta, cand agati cu deraiorul o crenguta si rupi urechea de prindere sau deraiorul cu totul etc. Daca nu faci chestii mai dure cu ea nu o sa dai de limite.
- pedalele sunt criminale daca te lovesc peste picioare - am o gramada de vanatai. Grip ok, dar parca sunt prea ascutite
E un compromis - ori ai grip ori ai pedale pentru piele sensibila :biggrin: Incearca SPD cu semi-platforma, vei avea tot ce vrei cand vrei.
- suspensia fata e zgomotoasa. Pe setarea mai moale troncane ca o caruta, daca vreau sa fie silentioasa trebuie sa o setez foarte rigida.
O furca buna costa cat bicicleta aia :biggrin:
- ambele biciclete au uneori probleme la schimbarea de pe foaia mica pe cea intermediara. Trebuie trecut pe foaia mare si apoi revenit pe 2. Banuiesc ca e o problema de reglaj.
Da, e din reglaj, Acera e un schimbator aproape decent, totusi. Nu va schimba niciodata ca un ceas elvetian, pentru aia exista linii gen SLX sau XT (deja XTR e nebunie), dar reglata corect schimba bine. E treaba de 30 de secunde, in principiu.
- m-am pricopsit cu o pana si, pentru ca nu aveam nici pompa nici petic, a trebuit sa imping bicicleta vreo 12km. Fucking fantastic way to spend your Easter Day!
Pai trebuia Sorin sa te oblige sa iei si o pompa, un set de leviere, 2 camere de rezerva (una de 26 si una de 29) si un kit pentru pana, ca te stie si uneori binele cu forta e justificat :tongue:
 
La proxima vizita o sa ii bat obrazul. :lol: Dupa cum ma cunosc, chiar daca le aveam la mine, din comoditate le-as fi lasat in masina. Deci tot bagam impins viteza. Acum m-am invatat minte si nu le mai las de langa bicla.

Spray-urile alea cu spuma anti-pana sunt bune de ceva? Sau tot peticele la rece sunt baza?
 
Nu faptul ca-s anvelopele groase te limitează pe asfalt ci profilul lor. Dar aici nu prea ai ce face, anvelope bune la toate nu exista si daca optimizezi pentru un tip de teren pierzi pe altele.

De care pedale ai, tip fierastrau sau platforma cu tepi?
 
Numai io mă distrez fără probleme pe o bicicletă de 120 lire? :biggrin: Întreb pentru că văd investiții de mii de RON pe-aici și șaua tot model supozitor este. Just saying. Singurele chestii care le-am luat pentru bicla mea au fost ceva scule, pompă, mânuși, iluminare (nu folosesc lol), cască (mi-e silă s-o pun pe cap că io nu-s betmen să merg cu 40km/h) și altă șa, în total vreo 180 lire cu tot cu bicicletă. A, și-un strop de WD40 pe lanț și pinioane să fie acolo că umiditatea pe-aici este groaznică de obicei.

Am schimbat vitezele și pe urcare și nu s-a rupt nimic, frânele n-au probleme, era să mă-ncolăcesc pe-un stâlp dar aia a fost din lipsa vizibilității :biggrin:

Nu vreau să exagerez dar mi se pare exagerat să dai 2000 RON pe o furcă. Face și clătite?
 
De care pedale ai, tip fierastrau sau platforma cu tepi?
Nu se pun pedale de downhill pe biciclete XC decat aftermarket :smile:

Numai io mă distrez fără probleme pe o bicicletă de 120 lire? :biggrin: Întreb pentru că văd investiții de mii de RON pe-aici și șaua tot model supozitor este.

Nu vreau să exagerez dar mi se pare exagerat să dai 2000 RON pe o furcă. Face și clătite?
Am si eu prin garaj niste biciclete de 100 de lire si fac treaba excelent, dar nu iesi cu ele de pe asfalt decat daca e perfect uscat, la o plimbare scurta (sub 5 km) si lejera. Cu una a fost cumnatul fratelui meu la concursul de la Comana, 19km de padure, a facut cu aproape 30 de minute mai mult decat noi; furca e aproape fixa (maxim 2 cm travel static, 1 dinamic), bicicleta are vreo 16-17kg (cadru de otel), schimbatoare Tourney, traseul ala il faci in 90 de minute in regim de plimbare si 45 de minute pentru locul 1 - asta e diferenta de performanta.

Si mie mi se pare exagerat sa dai 2000 pe o furca, dar daca ai hard-tail si furca e singurul element de suspensie si toate furcile pana in 6-700 de lei sunt bune de aruncat direct la gunoi daca mergi offroad mai serios, atunci nu prea ai de ales. Avem doua furci Manitou, ceva mai ieftine, si tot au fost cam 1200 de lei; sunt perfecte pentru utilizarea noastra, dar nu sunt cele mai bune furci pe care le poti cumpara.

Btw, un procesor de 1000$ face clatite? E doar un centimetru patrat de nisip cristalizat si cu niste urme metalice pe el :biggrin: Sau un tampon de motor de Audi care e 500 de lei? Sau un far 1500 de lei?
 
Neo, câteva FYI.

Casca e cea mai eficientă la accidentările prin cădere laterală stând pe loc; pentru viteză, oricare ar fi aia, nu știu să existe studii privind eficiența căștii. Unii o poartă doar fiindcă, în caz de accident, să nu li se poată imputa că n-au avut-o, deși nu e nici obligatorie și nici nu prea e panaceul universal pentru orice accident, da' în mintea unora „n-ai cască” = „ți-o meriți”.

WD40 NU E ULEI. E solvent degripant. Poate că-l simți uleios la atingere, dar se evaporă rapid; în schimb, spală uleiul și vaselina. Dacă până acum ai tratat bicla ta cu WD40 mi-e groază să mă gândesc cum arată lanțul ăla și ce mai e prin lagăre. Există spray cu ulei, există ulei pentru lanț (chiar foarte bun, rezistent la ploaie și zăpadă), nu mai fă mecanică după ureche :biggrin:

Furcă poți găsi și ieftină, da' cu două arcuri care țopăie tot timpul și scârțâie. Acuma nuș' cât și cum te dai tu, da' mie la o tură de 100km nu-mi vine să consum din energie degeaba ca să flexez arcurile alea la fiecare pedală, ci aș vrea să o pot bloca atunci când trebuie și debloca atunci când e nevoie. Iar o furcă de-asta entry-level e vreo 100€. Dacă vrei și una care să aibă aer în loc de arcuri, atunci e vreo 170€. Dacă vrei să fie și ceva mai ușurică, mai rapidă pe offroad serios, atunci pui una decentă pe la 250-300€. Și cu asta încă nici nu m-am apropiat de furci competition-grade alde Sid sau Fox, care o iau bine de tot înspre 4 cifre la preț.

Dar meh, dacă tu te limitezi la 40km recreaționali pe lună, nici n-o să simți vreodată diferențele subtile dintre astea, mai ales când vorbim de regim preponderent urban vs. regim cross-country.
 
Am si eu prin garaj niste biciclete de 100 de lire si fac treaba excelent, dar nu iesi cu ele de pe asfalt decat daca e perfect uscat, la o plimbare scurta (sub 5 km) si lejera. Cu una a fost cumnatul fratelui meu la concursul de la Comana, 19km de padure, a facut cu aproape 30 de minute mai mult decat noi; furca e aproape fixa (maxim 2 cm travel static, 1 dinamic), bicicleta are vreo 16-17kg (cadru de otel), schimbatoare Tourney, traseul ala il faci in 90 de minute in regim de plimbare si 45 de minute pentru locul 1 - asta e diferenta de performanta.

Si mie mi se pare exagerat sa dai 2000 pe o furca, dar daca ai hard-tail si furca e singurul element de suspensie si toate furcile pana in 6-700 de lei sunt bune de aruncat direct la gunoi daca mergi offroad mai serios, atunci nu prea ai de ales. Avem doua furci Manitou, ceva mai ieftine, si tot au fost cam 1200 de lei; sunt perfecte pentru utilizarea noastra, dar nu sunt cele mai bune furci pe care le poti cumpara.

Btw, un procesor de 1000$ face clatite? E doar un centimetru patrat de nisip cristalizat si cu niste urme metalice pe el :biggrin: Sau un tampon de motor de Audi care e 500 de lei? Sau un far 1500 de lei?

Ca idee, nu merg decât pe asfalt, nu mă pasionează offroadul, deci multe chestii la mine nu se aplică. Cadrul semicursierei mele este complet rigid, este ușor (lol 17kg) și nu-i găsesc probleme până acum.

Nu am procesor de 1000$ și nici n-o să cumpăr unul prea curând :smile: La piesele auto știi prea bine că producătorul fixează prețul, alegi o anumită marcă de rahat, plătești pe nas, problema ta :smile:


Neo, câteva FYI.

Casca e cea mai eficientă la accidentările prin cădere laterală stând pe loc; pentru viteză, oricare ar fi aia, nu știu să existe studii privind eficiența căștii. Unii o poartă doar fiindcă, în caz de accident, să nu li se poată imputa că n-au avut-o, deși nu e nici obligatorie și nici nu prea e panaceul universal pentru orice accident, da' în mintea unora „n-ai cască” = „ți-o meriți”.
vOv singura utilizare pe care o văd la cască este suport pentru GoPro :smile:

WD40 NU E ULEI. E solvent degripant. Poate că-l simți uleios la atingere, dar se evaporă rapid; în schimb, spală uleiul și vaselina. Dacă până acum ai tratat bicla ta cu WD40 mi-e groază să mă gândesc cum arată lanțul ăla și ce mai e prin lagăre. Există spray cu ulei, există ulei pentru lanț (chiar foarte bun, rezistent la ploaie și zăpadă), nu mai fă mecanică după ureche :biggrin:

Nu știu cine a spus de ulei. Ciudat, aici scrie că-i lubrifiant și îndepărtează apa. Ca idee, asta scrie și pe cutie. Mă îndoiesc că ar scrie că-i lubrifiant dacă n-ar fi :smile:

Și, ca idee, solventul se evaporă rapid.
The long-term active ingredient is a non-volatile, viscous oil which remains on the surface, providing lubrication and protection from moisture.


Dar meh, dacă tu te limitezi la 40km recreaționali pe lună, nici n-o să simți vreodată diferențele subtile dintre astea, mai ales când vorbim de regim preponderent urban vs. regim cross-country.
Fac destui kilometri pe lună, dar îi fac pe asfalt. Nu duc lipsa suspensiilor și o spun cu mâna pe inimă, dar ymmv logic. Dar tot mi se par exagerate prețurile, oricum ar fi.

Ce mă fascinează pe mine este altceva, cum dumneseu faci sute de kilometri pe bicicletă și nu dai jos burta? :biggrin: (/me hides)
 
:biggrin: O conserv cu mare grijă pentru oportunitatea vreunei donații :biggrin:

WD40 lasă în urmă foarte, foarte puțin ulei din ăla de care zic ei; e insuficient pentru lanț. Au încercat mulți și s-au peștit, take my word for it. Adi recomandă uleiul pentru lanț moto, că e foarte rezistent; mie-mi place mai mult unul pentru biclă, am cel mai mic flacon și încă nu s-a terminat în vreo 2 ani de uns lanțul za cu za după fiecare spălare în motorină o dată la 150-200km.

Tocmai circulă pe hotnews un articol cu doi bicicliști accidentați în zile succesive în București, și unul din comentatori mugea că cică bicicliștii n-au ce căuta pe-afară fără cască, vestă reflectorizantă, cotiere și genunchere. Deci facepalm. I-a răspuns unul că nu-i chiar ok să-și dea cu părerea despre lucruri în care n-are experiență, că așa poate și un pieton să pretindă ca șoferii să poarte parașută, poate vreodată zboară prin parbriz...
 
M-am apucat sa fac calculele pentru o bicicleta noua dupa ce am trecut pe la Sorin si am vazut ca in segmentul medium nu are pe stoc prea multe biciclete de marimea care ma intereseaza pe mine. Mi-a dat cu zecimale, o bicicleta completa din magazin e 15-2000 de lei, o linie Deore cu un set de roti si frane e 2000 de lei, iar un cadru de la 500 de lei in sus si o furca slaba alti 500. Sa zicem ca o tija, sea, pipa si ghidon nu sunt o avere, desi ajung la vreo 200 de lei. Asta inseamna vreo 3200 de lei pentru o bicicleta cu echipare medie, ceea ce e urias - poate fi gasita in magazin pe la 2000. Preturile in bransa asta includ niste adaosuri uriase la componente :frown:
 
Măi, nu știu cum să-ți spun, dar dacă mergi pe carosabil noaptea, perfect de acord cu cască și vestă reflectorizante. Eventual și lumini. Cotiere/genunchiere... o\

WD40 eu am dat pentru "stocarea" peste iarnă în principal, pentru că bicicleta stă pe balcon de obicei. Încă n-am dat ture serioase, dar o să caut ulei de care spuneți voi că-i bun, întrebarea este cum se unge fără să stau za cu za, că io mi-s mai nerăbdător de gen :biggrin:
 
Nu se da za cu za decat daca ai timp si multa pasiune, altfel intorci bicicleta cu rotile in sus, invarti cu o mana angrenajul si cu cealalta pulverizezy (din spray) ulei. Poti folosi orice ulei vrei, de la cel din Decathlon (negru si scump) la cele moto (sunt si normale si ieftine si mai scumpe care adera mai bine la lant si nu se spala la ploaie). Eu am uns cu de toate, nu am observat diferente de performanta, doar de pret si de rezistenta la ploi sau spalat cu compresorul. Si evident la culoare, cu cel de Decathlon zici ca bicicleta aia nu a fost intretinuta vreodata.

Noaptea eu sunt brad de craciun: vesta, stop pe spate cu led (adica nu reflectorizant pasiv), stop mare cu 5 leduri agatat de rucsac, vreo 2 leduri mici si rosii pe bascula si vreo 2 albe pe ghidor, far cu dinam (adica nu ramane fara baterii in miezul noptii). Ca sa nu ma vezi trebuie sa fii orb sau sa te uiti in alta directie si chiar si asa prefer sa o iau pe trotuare pentru ca sunt libere si nu incurc masinile (si micsorez riscurile). Ziua, in schimb, in afara de casca si manusi nu am nici un echipament pe mine si merg doar pe strada.
 
@puterfixer: acel spray care curata lantul moto este mult mai indicat decit motorina. Si te va scuti de multa munca.
Desigur, parere persoanala, testeaza sa vezi daca-ti place.
 
La ce mizerii scot din lanțurile celor 4 bicle la care fac întreținere, trebuie să le dau jos oricum. Au zale PowerLink, nu necesită vreun efort. Le pun la îmbibat și le spăl în 2-3 „ape”. Se simte fantastic cum își reiau flexibilitatea laterală după o operațiune din asta, mult mai bine decât am reușit vreodată să curăț lanțul doar chimic, aplicând diverse soluții pe el montat pe biclă. Motorina o refolosesc, am luat niște filtre pentru cafetieră :biggrin: care să rețină mizeriile.

Cineva mi-a spus că motorina totuși nu e cea mai recomandată, fiindcă tensiunea superficială face spumă relativ ușor și atunci nu curăță chiar peste tot, pe când benzina e mult mai bună, mai „fină”. I dunno, oi trece pe benzină când termin recipientul de 5 litri de motorină. Va dura ceva :biggrin:

Ungerea lanțului za cu za mi se pare cel mai bine investit „efort” de 2 minute în întreținerea biclei, după multe metode încercate și apoi urmărite pe trasee mai mult sau mai puțin dificile. Uleiul ăsta care-l am acum trebuie agitat înainte că are tot felul de aditivi, apoi la fiecare za pun mai puțin de o picătură (prin contact direct), și apoi aștept câteva ore ca să intre peste tot. Spray-ul nu m-a coafat, pe lanț nu ajunge destul cât să intre și pe sub role, da' pe jos fac o megapată. Apoi, din cauza unghiului, invariabil dau pe jantă sau cauciuc sau chiar pe disc, și nu-i bine.

Mă rog, ungerea și curățarea lanțului am aflat că-i unul din cele mai fierbinți subiecte ale bicicliștilor, fiecare-și găsește rețeta și jură pe ea, și se bălăcăresc ani de zile pe net pe tema asta :biggrin: Nu este o singură versiune a adevărului.
 
@puterfixer: acel spray care curata lantul moto este mult mai indicat decit motorina. Si te va scuti de multa munca.
Desigur, parere persoanala, testeaza sa vezi daca-ti place.

Acel spray e fantastic, dar se consuma infiorator de repede si e de vreo 10 ori mai scump ca motorina. Cu un litru de motorina de 6 lei speli vreo 10 lanturi, cu un spray de 25 de lei de 400ml speli vreo 3-4. Eu le pastrez pentru moto :smile:

Cineva mi-a spus că motorina totuși nu e cea mai recomandată, fiindcă tensiunea superficială face spumă relativ ușor și atunci nu curăță chiar peste tot, pe când benzina e mult mai bună, mai „fină”. I dunno, oi trece pe benzină când termin recipientul de 5 litri de motorină. Va dura ceva :biggrin:
Benzina aparent spala mai bine, dar cu unele probleme: afecteaza cauciucul de la lanturile cu O-ring sau X-ring (adica orice moto non-enduro) si a ramas cu un renume prost pentru asta, desi nu afecteaza orice cauciuc si testele au aratat doar ca umfla un pic cauciucul, daca il lasi sa se usuce isi revine. Oricum bicicletele nu au cauciuc la lant, dar renumele a ramas.

Apoi benzina e mult mai inflamabila si se evapora mult mai repede, ceea ce o face mai periculoasa in utilizare, si in ultimul rand benzina dizolva unele recipiente gen pahare de plastic si alte chestii pe care iti trece prin cap sa le folosesti in procesul de spalare.
 
Cu WD40 am reușit să curăț doar superficial, niciodată în profunzime mâzga din interiorul zalelor. Lanțul îl agit energic în motorină, cu totul altfel se spală; mizeria rămâne în motorină sau se depune pe fundul recipientului, nu trebuie să-l dau jos cu vreo cârpă sau perie. Dar repet, probabil diferența e la cât de mult se încarcă lanțul meu sau al tău, în condiții diferite de utilizare.
 
Inca o tura azi, ~40km prin Bucuresti si imprejurimi. Cand am plecat de acasa am vazut ca si roata spate avea pana - 2 perforari, am gasit si un ghimpe in cauciuc, nu stiu cum naiba l-am agatat. Am rupt unul din levierele de plastic incercand sa scot cauciucul, noroca ca unul dintre amicii mei mai avea un set. Deci lista de cumparaturi trebuie sa mai includa o camera de rezerva, chiar doua, un set de reparatie si niste protectii de lant pentru cadru, vad ca deja s-a zgariat putin.

A, si durerea in fund parca nu mai e asa de deranjanta. :biggrin:
 
Back
Top