Loc de invatat cate ceva:
http://www.sheldonbrown.com/. Atentie, pentru multi ciclisti acel site e mai mistic decat orice si informatia de acolo constituie un adevar absolut; mie mi se pare un site ok.
Pedala care se desurubeaza: daca are probleme cu filetul atunci e in bratul pedalei, nu in axul pedalier (daca aia o fi "butucul"). Butuc e doar la roata, nu la pedala. Se poate schimba fara probleme daca e pe ax patrat, daca e alt model posibil sa se gaseasca. Cele pe patrat nu sunt cele mai bune, dar sunt de departe cele mai raspandite, aproape 100% din gama low end.
Cumparat bicicleta intreaga versus piese: in distributia pieselor de bicicleta adaosurile sunt mari, considerabil de mari incat orice bicicleta costa mai putin decat suma pieselor de pe ea. Renteaza uneori sa iei o bicicleta cu potential si echipare modesta si sa mai modifici cate ceva la ea decat sa o faci din piese, dar daca vrei o anume configuratie e posibil sa o faci din piese comandate in Germania (bike-components.de sau bike24.com) mai ieftin decat ai cumpara toata bicicleta in Romania.
La piese ai uitat sa mentionezi: tija sea (nu vine cu seaua), pipa (piesa de legatura intre furca si ghidon), angrenaj (axul bratului pedalier), brat pedalier, pedale, caseta de pinioane ("cutia de viteze", doar ca nu e cutie si nu include lant), deraioare, cuveti (headset, rulmentii de prindere a furcii pe cadru), gripuri (mansoane de ghidon). Costul depinde foarte mult de piesele cumparate, gasesti piese de 25-3 de lei de calitate proasta, de 100 de lei de calitate buna sau de 250 de lei foarte bune (ma gandesc la aceeasi piesa, gen monobloc).
Frane pe disc: daca nu mergi prin noroaie sau pe coborari lungi te descurci si fara. In ambele cazuri v-brakes isi arata limitarile.
Suspensia furcii absoarbe din efort la urcari doar daca urci in stil smuls, ca si cum ai alerga pe pedalier. Pentru asta exista furci cu blocare, manuala pe furca sau cu buton pe ghidon. Eu am blocare la furca, dar nu o folosesc niciodata si chiar am demontat cablul de blocare de pe ghidon, dar eu nu sar pe bicicleta cand urc dealuri.
Sistemul quick release pentru sea si roti e aproape universal raspandit, in afara de cadrele de otel (unde sunt mici probleme) sau bicicletele foarte ieftine. Eu prind lantul in parcare prin spitele rotii din fata si cadru cand o leg de suport, eventual mai pui un lant care prinde roata din spate de cadru, altfel e cam greu sa gasesti ax non-quick release pentru roti bune si mai trebuie sa cari si niste chei dupa tine sa poti desface roata in caz ca faci o pana.
Cheltuieli estimate? Nu se poate estima prea usor, depinde ce inseamna la tine "suspensie" - Suntour XCT (sub 200 de lei, calitate proasta), Rock Shox Dart 3 (vreo 4-500 de lei, mediocra) sau peste 800-1000 de lei (Reba, Recon, Tora, altele). Dar nu imi e deloc clar ce echipare are bicicleta ta actuala, ce cadru are si mai ales ce piese sunt in stare buna si pe care vrei sa le schimbi, fara aceste informatii nu cred ca iti poate spune cineva ceva. Site-ul Kenzel.nl nu merge (meniul nu functioneaza) si cu Google nu am gasit informatii precise asupra configuratiei.