Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

Eu reiau invitatia pentru maine, doritorilor de o plimbarica de 50-60 km prin Russenski Lom Bulgaria, sosea plus offroad usor. Impreuna cu inca 2 amici giurgiuveni vom pleca la ora 10:00 din parcarea de la Kaufland, asa ca daca aveti cu ce sa carati biclele pana la Giurgiu (Kaufland e exact la intrarea in "oras") si chef de drum sunteti bineveniti. Cei doi amici chiar vor si ei sa intre intr-o forma mai buna pentru "Prima evadare", asa ca e si ca un antrenament daca va pasioneaza concursurile de genul acesta.
 
Mda, aici a plouat suficient incat sa ajung acasa plin de noroi. Partea buna e ca am descoperit o piesa de echipament de ploaie ce pare sa aibe o eficienta mult peste geaca mea: un poncho. Am plecat impreuna cu un coleg care purta asa ceva, avantajul lui a fost ca ii acoperea si rucsacul (al meu a colectat un kil de nisip/noroi) si chiar si seaua (pantalonii mei erau tare maro la spate cand am ajuns acasa).

La picioare inca nu am o idee ce ar putea proteja, incaltarile cu GoreTex protejeaza la apa atata timp cat nu se scurge pe picior direct inauntru :frown: Pantaloni impermeabili am (dar nu ii aveam la mine), cu bluza sau poncho rezolv jumatatea superioara, raman incaltarile si sosetele pentru care nu am solutie. La moto am bocanci care se imbina armonios cu pantalonii de ploaie, pe bicicleta nu merge figura cu bocancii.
 
Eu sunt de parere ca atunci cand mergi pe bicicleta tb. sa fii cat mai lejer imbracat. Ca un comentariu personal, eu cu spinarea mea sensibila, in nici un caz nu ma plimb cu bicla atunci cand ploua. Cine face asta este in prima parte a vietii si vrea experiente noi pt. sanatate.
 
Eu eram la birou si trebuia sa ma intoc acasa. Capul si spatele era perfect uscate cand am ajuns in casa, doar pantalonii, rucsacul si incaltarile erau maro si ude.
 
_~_ - eu cand mergeam cu bicla transpiram abundent. Ploaia o resimti ca o baie rece pe tine, chiar daca este in mijlocul verii. Fiind pe bicla, cu o anumita viteza, te trage curentul la spate. Adi poate sa pedaleze fara sa transpire, mai ales cand ploua si cand este sub poncho. Eu ma incalzesc ca in baia turceasca, din cauza lucrului mecanic efectuat.
 
Eu transpir, ca nu merg cu 15 km/h, dar daca ploua inseamna ca e racoare si nu transpir asa tare, iar cu haina de ploaie pe mine si rucsacul in spate nu simt in nici un fel apa, nu imi ajunge pe spate si nu influenteaza temperatura spatelui.
 
Eo tot caut o explicație mai... științifică la asta cu „te trage curentul”. Și n-am găsit.
 
Daţi-mi şi mie o mînă de ajutor la un brainstorming despre bicicletă.

Folosirea principală: drum zilnic pînă la serviciu şi înapoi, doar 4-5 km. Secundar: ieşit în weekend prin oraş, parcuri, ture în jurul blocului. Ocazional (rar): scos pe drum de ţară, cross-country la munte; dar aş tinde să intensific vara asta acest gen de activitate, nu e mare brînză să sari într-un tren şi să dai o fugă undeva.

Am un Kenzel Brave, cumpărat acum nu ştiu cîţi ani, frîne v-brake, fără suspensii. L-am călărit inclusiv cross-country, n-are nimic. Singura problemă: o pedală se deşurubează în timp ce merg şi trebuie să mă opresc din cînd în cînd s-o strîng din nou. Mi s-a zis la un moment dat că ar fi o problemă cu filetul din butuc şi ar trebui schimbat cu totul(?)

Întrebarea este în ce ar merita o investiţie, că-s mai multe variante. Una ar fi să repar ce trebuie reparat la Kenzel la butuc, adaug o suspensie de un minim de decenţă pe faţă, la revedere. Cheltuieli estimate?

Altă variantă ar fi să nu mai investesc deloc în Kenzel şi să mă orientez spre ceva nou. Hackerul din mine e tentat de ideea să-mi fac ceva din bucăţi. Un motiv ar fi că aş învăţa mai multe despre biciclete. Altul că aş putea începe în primă fază cu chestii mai simple şi face upgrade ulterior dacă e nevoie. Altul că aş putea cumpăra treptat piesele şi n-ar trebui să fac un efort financiar brusc.

Bănuiesc că piesele înseamnă: cadru (hardtail), şa, pedale, roţi, frîne, furcă (probabil cu suspensie, blocabilă), ghidon, schimbătoare şi "cutia de viteze" (include lanţ etc.?) Target estimat total: 1500-2000 de lei.

Pe varianta asta am multe întrebări. Care-s piesele de calitate, ce niveluri de calitate/preţ; dacă diferenţa de mărime o fac doar roţile sau şi cadrul; dacă se poate alterna între sistem de prindere quick-release şi normal (pentru că atunci cînd o las în parcare la serviciu n-am niciun interes să aibă quick-release, sau n-are importanţă?) Apropo de faza cu lăsatul în parcare, am fost întotdeauna paranoic, mi se pare că o bicicletă arătoasă are mai multe şanse să atragă hoţii; la Kenzel m-am calmat pentru că nu arată deloc spectaculos şi nici n-are chestii interesante pe ea, dar una nouă... Poate ar fi o idee să scriu "First Bike" pe ea. :biggrin:

Ce ştiu pînă acum: că pentru frîne pe disc e necesară roată cu sistem de prindere dedicat, ştiu că au avantaje faţă de cele normale, dar şi că nu-s realmente necesare decît pentru coborîri cu frînări dese şi susţinute, deci le-aş zice pas în primă fază (dar n-aş zice nu la roţi cu suport pentru ele). Altă chestie: suspensia absoarbe efortul la urcare deci mi se pare necesar să poată fi blocabilă (sau e valabil doar la suspensia pe spate?)

În rest, mi-am demontat şi re-montat Kenzelul de cîteva ori şi cam atît. De unde învăţ mai multe? :smile: Link-uri la forumuri, magazine etc.?
 
Loc de invatat cate ceva: http://www.sheldonbrown.com/. Atentie, pentru multi ciclisti acel site e mai mistic decat orice si informatia de acolo constituie un adevar absolut; mie mi se pare un site ok.

Pedala care se desurubeaza: daca are probleme cu filetul atunci e in bratul pedalei, nu in axul pedalier (daca aia o fi "butucul"). Butuc e doar la roata, nu la pedala. Se poate schimba fara probleme daca e pe ax patrat, daca e alt model posibil sa se gaseasca. Cele pe patrat nu sunt cele mai bune, dar sunt de departe cele mai raspandite, aproape 100% din gama low end.

Cumparat bicicleta intreaga versus piese: in distributia pieselor de bicicleta adaosurile sunt mari, considerabil de mari incat orice bicicleta costa mai putin decat suma pieselor de pe ea. Renteaza uneori sa iei o bicicleta cu potential si echipare modesta si sa mai modifici cate ceva la ea decat sa o faci din piese, dar daca vrei o anume configuratie e posibil sa o faci din piese comandate in Germania (bike-components.de sau bike24.com) mai ieftin decat ai cumpara toata bicicleta in Romania.

La piese ai uitat sa mentionezi: tija sea (nu vine cu seaua), pipa (piesa de legatura intre furca si ghidon), angrenaj (axul bratului pedalier), brat pedalier, pedale, caseta de pinioane ("cutia de viteze", doar ca nu e cutie si nu include lant), deraioare, cuveti (headset, rulmentii de prindere a furcii pe cadru), gripuri (mansoane de ghidon). Costul depinde foarte mult de piesele cumparate, gasesti piese de 25-3 de lei de calitate proasta, de 100 de lei de calitate buna sau de 250 de lei foarte bune (ma gandesc la aceeasi piesa, gen monobloc).

Frane pe disc: daca nu mergi prin noroaie sau pe coborari lungi te descurci si fara. In ambele cazuri v-brakes isi arata limitarile.

Suspensia furcii absoarbe din efort la urcari doar daca urci in stil smuls, ca si cum ai alerga pe pedalier. Pentru asta exista furci cu blocare, manuala pe furca sau cu buton pe ghidon. Eu am blocare la furca, dar nu o folosesc niciodata si chiar am demontat cablul de blocare de pe ghidon, dar eu nu sar pe bicicleta cand urc dealuri.

Sistemul quick release pentru sea si roti e aproape universal raspandit, in afara de cadrele de otel (unde sunt mici probleme) sau bicicletele foarte ieftine. Eu prind lantul in parcare prin spitele rotii din fata si cadru cand o leg de suport, eventual mai pui un lant care prinde roata din spate de cadru, altfel e cam greu sa gasesti ax non-quick release pentru roti bune si mai trebuie sa cari si niste chei dupa tine sa poti desface roata in caz ca faci o pana.

Cheltuieli estimate? Nu se poate estima prea usor, depinde ce inseamna la tine "suspensie" - Suntour XCT (sub 200 de lei, calitate proasta), Rock Shox Dart 3 (vreo 4-500 de lei, mediocra) sau peste 800-1000 de lei (Reba, Recon, Tora, altele). Dar nu imi e deloc clar ce echipare are bicicleta ta actuala, ce cadru are si mai ales ce piese sunt in stare buna si pe care vrei sa le schimbi, fara aceste informatii nu cred ca iti poate spune cineva ceva. Site-ul Kenzel.nl nu merge (meniul nu functioneaza) si cu Google nu am gasit informatii precise asupra configuratiei.
 
Folosirea principală: drum zilnic pînă la serviciu şi înapoi, doar 4-5 km. Secundar: ieşit în weekend prin oraş, parcuri, ture în jurul blocului. Ocazional (rar): scos pe drum de ţară, cross-country la munte; dar aş tinde să intensific vara asta acest gen de activitate, nu e mare brînză să sari într-un tren şi să dai o fugă undeva.

Cu 1,500 -2,000 de lei obții o bicicletă care probabil e cam ca media bicicletelor de la un maraton de MTB, deci face mult mai mult de atât.

Am un Kenzel Brave, cumpărat acum nu ştiu cîţi ani, frîne v-brake, fără suspensii. L-am călărit inclusiv cross-country, n-are nimic. Singura problemă: o pedală se deşurubează în timp ce merg şi trebuie să mă opresc din cînd în cînd s-o strîng din nou. Mi s-a zis la un moment dat că ar fi o problemă cu filetul din butuc şi ar trebui schimbat cu totul(?)

Probabil se referă că pinioanele și furca sunt pe filet? Dacă da, nu prea ai prea multe opțiuni de upgrade (la furcă cel puțin). E bine că nu are suspensii.

Întrebarea este în ce ar merita o investiţie, că-s mai multe variante. Una ar fi să repar ce trebuie reparat la Kenzel la butuc, adaug o suspensie de un minim de decenţă pe faţă, la revedere. Cheltuieli estimate?

Probabil ar trebui să schimbi butucii, să refaci roțile și să schimbi caseta de pinioane care nu se mai potrivește. Furca dacă e pe filet nu prea ai ce să-i faci. Also, suspensie decentă fără 850 de lei IMHO nu există. Decât suspensie proasta mai bine fără. Mult mai bine.

Altă variantă ar fi să nu mai investesc deloc în Kenzel şi să mă orientez spre ceva nou. Hackerul din mine e tentat de ideea să-mi fac ceva din bucăţi. Un motiv ar fi că aş învăţa mai multe despre biciclete. Altul că aş putea începe în primă fază cu chestii mai simple şi face upgrade ulterior dacă e nevoie. Altul că aş putea cumpăra treptat piesele şi n-ar trebui să fac un efort financiar brusc.

E fain să faci singur dar din păcate e sensibil mai scump (de vreo 2 ori cred) și ai nevoie și de scule.

dacă diferenţa de mărime o fac doar roţile sau şi cadrul

Diferența de mărime o face doar cadrul. MTB-urile și derivate au roți de 26'' iar cursierele și bicicletele de trecking au roți de 29'' (well, 28 de fapt, dar popular se spune 29).


dacă se poate alterna între sistem de prindere quick-release şi normal (pentru că atunci cînd o las în parcare la serviciu n-am niciun interes să aibă quick-release, sau n-are importanţă?)

Toate bicicletele care nu-s luate de la supermarket au quick release, ba chiar și unele din alea au. Nu e niciun motiv să nu vrei quick release.

Apropo de faza cu lăsatul în parcare, am fost întotdeauna paranoic, mi se pare că o bicicletă arătoasă are mai multe şanse să atragă hoţii; la Kenzel m-am calmat pentru că nu arată deloc spectaculos şi nici n-are chestii interesante pe ea, dar una nouă... Poate ar fi o idee să scriu "First Bike" pe ea. :biggrin:

Bicicletele se fură. Sper că parcarea aia e păzită. Dacă nu, e doar o chestiune de timp.

Ce ştiu pînă acum: că pentru frîne pe disc e necesară roată cu sistem de prindere dedicat, ştiu că au avantaje faţă de cele normale, dar şi că nu-s realmente necesare decît pentru coborîri cu frînări dese şi susţinute, deci le-aş zice pas în primă fază (dar n-aş zice nu la roţi cu suport pentru ele).

Vorbești de butuci, nu roți, și de asemenea mai depinde și de furcă și chiar și de cadru. Furca aia "decentă" de care vorbeai mai sus probabil nu are prindere pentru vbrake de exemplu (și asta de acum invers). Avantajul principal e că merg pe ploaie și noroi. Personal eu n-aș merge niciodată pe o bicicletă fără frână pe disc din motive de siguranță. Alții fac exact invers din motive de greutate.

Altă chestie: suspensia absoarbe efortul la urcare deci mi se pare necesar să poată fi blocabilă (sau e valabil doar la suspensia pe spate?)

Da, e esențial să fie blocabilă. Din păcate suspensia bună costă. Suspensia nu e atât de importantă pe cât crezi. Eu deblochez suspensia doar în coborâri offroad, sau pe offroad adevărat pe plat. în rest tot timpul e blocată. Suspensia nu ajută la confort, ci ca să rămână roțile pe pământ să nu pierzi controlul.

ciclism.ro, dacă tolerezi IQ mediu mic și toanele moderatorilor care mai știu despre biciclete dar nu și despre oameni.
 
Hmm... deci aşa cu costurile la "pe piese".

Kenzel a mea arată foarte similar cu asta minus suspensia. Acum că stau să mă gîndesc are quick release la şa, dar în rest şuruburi. Chiar, văd că încă mai trăiesc Kenzel ăştia (kenzel.sk şi kenzel.ro, dar nu prea seamănă produsele de pe cele două site-uri).

Mai mult de-atît nu ştiu să-ţi zic. A fost un low-end deci bănuiesc că poate avea cadru de oţel, pe piese scrie Shimano dar trebuie să mă uit mai atent, oricum n-or fi cine ştie ce. Fără suspensii, fără nimic extraordinar. De asta tind să cred că ar fi mai simplu s-o donez vreunui membru al familiei şi s-o iau de la zero.

[Paranteză: pentru verificat treaba cu butucul unde găsesc un service de bicle deschis sîmbăta în Bucureşti?]

OK, deci concluzia e (1) să fiu sigur că vreau să mă dau pe munte, altfel pentru oraş n-are rost niciun upgrade şi (2) cel mai simplu e să iau una completă din prima. Din ce-am mai citit pe aici am înţeles că ar trebui să-mi doresc piese Shimano Deore; fără suspensie (dar îmi dă cineva fără?); cadru din aluminiu (că din carbon presupun că nu pup la bugetul meu); opţional frînă pe disc (mecanică?); posibilităţi de upgrade ulterior. E plauzibil în 1500-2000 de lei sau aberez?

La faza cu frîne vs furcă vs roţi înţeleg că-s nişte interdependenţe, ex. furci cu suspensie care n-au suport de v-brake şi trebuie musai pe disc, roţi care n-au suport de frînă pe disc etc.

Am început să mă uit pe magazine online date aici în thread şi caut, nu atîrn la voi, dar dacă aţi ochit deja ceva, sau să-mi ziceţi dacă e imposibil ce vreau să nu caut degeaba...
 
Furca din poza e pe filet, nu prea gasesti alta furca pentru acel cadru - daca e ca cea din poza, dar daca ai un aparat foto poti sa pui o poza reala.

Pentru munte:
- da, iti trebuie suspensie si suspensia ajuta si la comfort (e un mit des intalnit ca nu are treaba cu comfortul, nu il cred in nici un fel). Cu o bicicleta cu furca rigida pe forestier la vale nu poti tine ghidonul in maini.
- Da, vrei cadru din aluminiu, desi unul bun din otel (rar) e aproape la fel de bun si mai ... comfortabil (cel de aluminiu e extrem de rigid).
- da, vrei frane pe disc; hidraulice nu intra in buget, dar sunt mai bune; ca sa poti monta frane pe disc iti trebuie montant pentru etrier (pe furca si cadru), unele furci au doar pentru disc (cele scumpe), unele au ambii montanti (disc si v-brake) si alea proaste de tot au doar pentru v-brake; aproape toate cadrele au prinderi ISO pentru etrier; apoi iti mai trebuie prindere de disc pe butucul rotilor, aici rareori dai de roti cu janta compatibila v-brake si butuc cu prindere pentru disc, au ori una ori alta


Daca intri in 1500 de lei? Sh sigur intri, un coleg tocmai si-a luat Cube Acid sh cu 1000 si cu restul de bani te uiti la frane disc. Altfel nu ai nici o sansa sa te atingi de frane pe disc, iar la 2000 de lei am vazut biciclete cu frane disc, dar furci praf si echipare no-series. Sa zicem ca echiparea o rezolvi in timp, ca nu e obligatoriu sa pui totul intr-o zi, dar furca e o cheltuiala serioasa. Deci, sh la 2000 de lei gasesti ceea ce doresti, o bicicleta noua in magazin in Ro trece de 3000.
 
Anul trecut la tura lungă la Geiger (unul dintre cele mai grele concursuri MTB din țară, ~100km, 3,500m diferență de nivel) a terminat un tip cu un trecking de fier de maxim 700 de lei, furcă fixă, echipare non-series. La tura aia nu se merge pe forestier, se merge prin munți și se coboară pe pârtia de ski :smile:. Dacă ăla a putut cu bicicleta aia, nu cred că nu poți ține ghidonul în mâini la vale pe forestier. Da, nu mai cobori cu 50km/h, cobori cu 20km/h, încet, dar sigur :smile:.

Suspensia ajută clar și la confort, ceea ce voiam să evidențiez este că nu acesta e scopul ei principal iar avantajul indiscutabil ce-l are pe offroad este mult mai mic pe asfalt.

Mie îmi plac foarte mult cadrele de oțel, dar din păcate cadre de oțel nu mai găsești decât la jafuri ieftine (și acolo tot mai rar) sau la biciclete high end scumpe. Păcat.

E discutabil dacă frânele hidraulice sau mecanice sunt mai bune, depinde din ce punct de vedere. Frânele mecanice nu au fading și e mai probabil să le poți repara pe traseu decât cele hidraulice. Oricum ar fi, e clar că orice frână pe disc, hidraulică sau mecanică e mai bună decât vbrake (poate cu excepția la ce frâne pe disc folosește DHS :biggrin:).

Părerea mea e că mai bine iei o bicicletă SH trainică și-i pui o furcă bună decât să iei una noua cu furca proastă. Din păcate în Romania nu prea se vând biciclete echilibrate. Se vând biciclete cu Deore XT și furcă de 200 de lei. Prefer oricând Alivio cu o furcă bună. Un upgrade la XT pe spate nici măcar nu e scump dacă simți nevoia.
 
Anul trecut la tura lungă la Geiger [...]a terminat un tip cu un trecking de fier de maxim 700 de lei, furcă fixă, echipare non-series. [...]Dacă ăla a putut cu bicicleta aia, nu cred că nu poți ține ghidonul în mâini la vale pe forestier. Da, nu mai cobori cu 50km/h, cobori cu 20km/h, încet, dar sigur :smile:.
Pai ai spus-o singur: daca vrei sa mergi incet, cu 10-15 km/h o poti face cu orice bicicleta, dar sunt cazuri in care vrei sa mergi mai tare, gen 50 km/h (cu hardtail eu nu pot) si nu doar sa termini tura lunga. Am mers si eu la un concurs la care singurul obiectiv era sa il termin (era primul), dar am facut un timp dublu fata de primul clasat; acum vreau sa ies in prima jumatate a clasamentului, nu imi permit sa merg cu 20 unde se poate merge cu 40.

Mie îmi plac foarte mult cadrele de oțel, dar din păcate cadre de oțel nu mai găsești decât la jafuri ieftine (și acolo tot mai rar) sau la biciclete high end scumpe. Păcat.
Si mie imi plac, de-aia am si mentionat mai sus. Asta e.

Părerea mea e că mai bine iei o bicicletă SH trainică și-i pui o furcă bună decât să iei una noua cu furca proastă. Din păcate în Romania nu prea se vând biciclete echilibrate. Se vând biciclete cu Deore XT și furcă de 200 de lei. Prefer oricând Alivio cu o furcă bună. Un upgrade la XT pe spate nici măcar nu e scump dacă simți nevoia.
Pure truth in every sentence, desi e scris ca un paragraf fiecare propozitie face cat un paragraf in sine si vreo 2 pot fi puse in "cele 10 sfaturi pentru un biciclist".
 
No atunci mai bine pun bani deoparte şi iau un Canyon Yellowstone 3.0 de la mama lui. Şi între timp mă descurc cu asta a mea. Dacă a ţinut atîţia ani (m-am dat şi pe drumuri de munte cu ea) o mai ţine niţel.

Revin cu întrebarea, service/magazin care lucrează sîmbăta, să poată diagnostica cineva butucul minune?
 
DK BIKE, Ion, Crîngași, strada Petre Popovăț parcă, pe linia lui 601. Eu acolo am fost și omul e de treabă.
 
Lucreaza sambata pana pe la 2, duminica daca are chef sau clienti cu care a vorbit dinainte. Am fost pe la el de vreo 2 ori sambata si era inchis, asa ca e mai sigur sa mergi mai devreme.

Nu e unul din cei mai buni meseriasi din Bucuresti, dar macar e amabil.
 
Back
Top