Mic ghid cu componente de bicicleta
Partea 1. Elementele componente ale unei biciclete (dictionar de denumiri) - in principal pentru mountain bike (MTB)
O bicicleta uzuala are in medie vreo 20 de tipuri diferite de componente, unele intr-un exemplar, unele in 2 si unele in 48, 64 sau 72.
1. Cadrul.
2. Furca este acea piesa pe care se fixeaza in partea de jos axul rotii din fata, iar in partea de sus pipa si ghidonul.
3. Pipa este componenta ce leaga furca de ghidon.
4. Cuvetii sunt ansamblul de saibe-rulmenti-conuri care fac ca furca sa se roteasca in cadru
5. Roata e o componenta cunoscuta, formata din janta, spite, butuc, cauciuc, camera (toate sunt piese ce se pot comanda individual din orice magazin uzual)
6. Ghidonul este un element cunoscut
7. Mansoanele sau gripurile, montate pe capetele ghidonului
8. Monoblocul este axul cu rulmenti sau bile ce intra in BB si la capetele caruia se monteaza bratele pedalelor.
9. Bratele pedalelor se monteaza pe monobloc, cel din dreapta integreaza uzual si prinderea pentru foi, unele integreaza direct si foile
10. Pedalele se prind pe capetele bratelor pedaliere
11. Deraiorul fata sau schimbatorul fata este dispozitivul ce ajuta la trecerea lantului de pe o foaie pe alta
12. Pinioanele spate sunt de obicei un grup de piese (uneori individuale) ce se monteaza pe ajul rotii din spate
13. Deraiorul spate este dispozitivul ce ajuta la trecerea lantului de pe un pinion pe altul si in acelasi timp are si un intinzator de lant ce acumuleaza surplusul de lant in urma utilizarii unei foi mai mici sau a unui pinion mai mic
14. Schimbatoarele sunt montate uzual pe ghidon (exista si alte tipuri) si comanda deraioarele prin intermediul unui cablu
15. Manetele de frana montate pe ghidon actioneaza franele prin cablu sau hidraulic
16. Franele fata si spate, cu franare cu saboti pe janta (cel mai des intalnite sunt cele v-brake) sau cu placute de frana pe discuri de frana
17. Discurile de frana sunt montate pe roata, de obicei pe butuc
18. Tija seii este tija telescopica ce sustine seaua
19. Seaua
Furci
Exista furci rigide (fixe) si furci cu suspensie, de obicei cele de sosea sau de oras sunt rigide iar cele MTB cu suspensie. Parametrii unei furci sunt destul de multi:
- materialul din care este construita: carbon (foarte usoare si scumpe), otel, aluminiu, titan (rare si scumpe)
- modul de fixare pe cadru: exista furci pe filet (model vechi) sau furci cu gatul lisa (gatul este teava de sus care iese prin gatul cadrului in sus)
- diametrul gatului: 1" (vechi si rar), 1 si 1/8" (cel mai raspandit), 1.5" (downhill, furci solide si grele pentru drumuri extreme)
- fixarea axului rotii: uzual pe 9 mm dar exista si cu 15 sau chiar 20 mm
- lungimea cursei la cele cu amortizare, intre 60 mm si ~ 200mm. Din acest punct de vedere furcile se clasifica (nu foarte strict) pentru utilizari, precum:
= XC, 60-100 mm
= all mountain, 120-150mm
= downhill - peste 140mm
- greutatea, intre ~1400 de grame si aproape 3 kg la cele uzuale (aluminiu si otel)
- modul de amortizare, arc sau perna de aer cu unul sau doua brate active
- tipul de frana suportata si modul de prindere: v-brake, disc IS, disc PM (detalii la frane)
- grosimea bratelor, nu este standardizata dar influenteaza greutatea si rezistenta
Furca are o parte inferioara numita "lowers" care uneori la furcile din materiale traditionale (otel, aluminiu) poate fi dintr-un aliaj cu magneziu (mai usor) si o tija superioara numita gat. O furca noua are uzual gatul mai lung decat este necesar si se taie dupa nevoi la lungimea dorita.
Furca are si prinderi pentru frana: frana cu saboti pe janta (v-brake), disc sau ambele monturi. Furcile MTB ieftine au de obicei doar montura v-brake, cele din gama medie au ambele optiuni, cele bune au doar pentru disc.
Calitatea unei furci e un factor subiectiv, dar o furca este cu atat mai buna cu cat este mai usoara si are suspensie mai buna: pe aer e in general mai buna decat pe arc, iar furcile mai scumpe au sistem de suspensie pe aer pe fiecare brat, cele mai ieftine au pe un singur brat.
Monturile pentru frana pe disc sunt de doua tipuri: IS (International Standard) si Postmount. Unii producatori mari prefera PM pe cand cei din Taiwan pe cele IS, diferenta importanta intre ele este ca IS permit discuri de 160mm pe cand cele PM permit (in functie de furca) si discuri mai mari, de 180 sau 203mm.
Cadrul.
In general exista 2 mari variante: hardtail si full suspension. Diferenta consta in amortizarea pe roata din spate, cele full suspension au o bascula mobila si un amortizor, cele hardtail au bascula rigida (bascula este triunghiul din spate pe care se fixeaza axul rotii).
- bottom bracket sau BB (termen utilizat si de multi romani) este acel tub in partea de jos in care intra axul pedalier
- iar gatul cadrului este acel tub in care se fixeaza cuvetii si furca.
- dimensiunea cea mai des luata in considerare la un cadru este de la BB la capatul tevii in care intra tija seii si cel mai des e masurat in inches.
-cadrele pot fi construite din carbon (mai ales pentru cursiere), aluminiu (usoare, dar foarte rigide) sau otel (grele si destul de flexibile).
- greutatea uzuala a unui cadru de aluminiu MTB este de 1.8-2.5 kg, cele din otel pot depasi 3-4 kg
- pe cadru pot exista prinderi pentru 1-2 suporti de bidoane, uzual unul in partea din fata a tevii aproape verticale in care intra tija seii si unul sub sau deasupra tevii ce leaga BB de gatul furcii
- tot pe cadru mai exista diverse urechi de fixare pentru cablurile deraioarelor si al franei pe spate