Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
De ținut minte doo chesti:
  1. Dacă ai MTB cu furcă cu suspensie cu aer: aia are și niște ulei pe-acolo pe post de amortizare, și uleiul ăla ar trebui să nu iasă din piston. Pentru asta trebuie să ții bicla cu roțile în jos sau măcar cu roata față în jos, nu să o suspenzi cu roata față în sus. Altfel, intră aer în amortizor și trebuie să-ți amintești să fâțâi furca aia mai serios înainte să te dai la vale cu ea. Mai e un risc mic de la ținutul răsturnat de a pierde ulei din furcă pe la inelele de cauciuc dintre uppere și lowere.
  2. Dacă ai MTB cu frâne hidraulice: manetele au rezervor și orificiu pentru aerisire în punctul cel mai înalt (pe ghidon), în mod normal instalația e deschisă când maneta e lăsată liberă. Dacă întorci bicla încât rezervorul și aerisirea să nu fie în cel mai înalt punct, poate intra aer în instalație și atunci s-a dus naibii frânarea. Bicla o întorci sau o suspenzi doar cu manetele de frână ținute un pic strânse de ghidon cu un gumilastic. Și când faci o pană sau servisezi bicla și vrei să o răstorni, operațiunea corectă e să scoți roata cu bicla în poziție normală, să bagi un ic din plastic în etrier în locul discului, să fixezi maneta în poziție strânsă, și abia apoi să o răstorni.
 

Fred

Membru Senior
Joined
Jan 4, 2019
Am si eu o curiozitate ciclistica: a pus cineva de pe-aici lichid anti-pana la bicicleta? Am primit cadou un bidonas cu o chestie numita Stan's notube tire sealant si il tin in dulap de ceva vreme, nu stiu daca e chiar atat de eficient pe cat spune fabricantul si nici ce termen de valabilitate are solutia.

PS. Functioneaza si la masini? Am vreo 2 cauciucuri care pierd presiune incetisor, incetisor, suficient de putin incat sa nu se vada bule cand sunt scufundate in lichid dar cat sa aibe nevoie de umflat cel putin saptamanal.
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Stan's face treburi mișto, dar ăla nu este exact lichid anti-pană. Este sealant, și este necesar pentru cei ce folosesc roți tubeless (fără cameră) adică jante special adaptate pentru asta și cauciucuri montate direct pe jantă. La mașini, janta are o buză pe care cauciucul sare prin presiune și stă acolo strâns, prin asta realizându-se și închiderea ermetică (unele vulcanizări chiar dau cu o mâzgă pe-acolo, ca să ajute cauciucul să alunece pe jantă în poziția corectă și apoi să astupe orice por rămas); la biciclete nu există așa ceva, deci e neapărată nevoie de un fel de lipici lichid care să astupe orice por în zona de contact relativ nesigur dintre cauciuc și jantă. De-aia e sealant. Da, în caz de înțepătură minoră sau ciupitură mică, lichidul umple și găurica aia și e posibil să țină binișor până la proxima ocazie de a schimba cauciucul - de-asta e preferat de cicliștii de competiție, că nu-i lasă-n drum. Dar penele mari, tăieturile, exploziile nu sunt rezolvabile, ba chiar dacă suferi așa ceva ai toate șansele să te împroaște niște mâzgă de-aia lipicioasă peste tot, e o fericire maximă. La fel de mizerabilă e și schimbarea efectivă a unui cauciuc, zeama aia trebuie curățată și e o chestie mai înfiorătoare decât schimbat niște scutece foarte pline la bebeluși. Și, evident, nu se folosește de către cei ce au roți cu camere schimbabile montate în interiorul cauciucului roții.

Pentru mașini n-am idee dacă funcționează, probabil nici producătorul nu garantează. Poți să încerci, da' mă gândesc că s-ar putea să existe produse dedicate auto pentru așa ceva, unele care să și garanteze că ține la rulaj normal încă 10.000km (nu doar pe post de avarie încă 30-50km), însă posibil ca angajatul de la vulcanizarea unde schimbi cauciucurile vară-iarnă să-ți umple frigiderul când te prezinți cu așa ceva.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Location
Unreal Estate, Ankh-Morpork, Discworld
Sealant-ul acționează în orice por. Nu doar printre cauciuc și jantă iese aer, ci peste tot. Cauciucurile "moderne" tubeless-ready (cum e snake skin de la Schwalbe) sunt pline de micropori, sealant-ul nu e ceva opțional, e must have. Apoi dacă ai luat-o în direcția asta (vezi cons în ce zice puterfixer, e complicat de lucrat cu un cauciuc cu sealant) va trebui și schimbat din când în când, altfel nu va mai avea efect la fel de bun (la Mavic de ex. scrie pe sticlă timpul de utilizare de ~2-3 luni). Nu știu dacă funcționează cu camere - camera e mult mai elastică și aerul iese mult mai repede din ea decât dintr-un cauciuc fără cameră, iar mâzga aia se bazează pe faptul că nu iese toată dintr-o dată și apucă să se înțepenească în gaură. Pe de altă parte, dacă vrei să mergi tubeless trebuie să ai tot sistemul ready (jantă + cauciuc tubeless ready). Unele jante se pot face tubeless cu rim tape special, care să izoleze toate găurile de la spițe. Tubeless e fain pentru că ai mai puține probleme cu înțepăturile și pentru că îți permite un interval mai mare de presiuni în cauciuc.

Stan's e unul din cele mai apreciate prin review-uri, dar NU pe jante Shimano - le-a făcut praf, pusesem niște poze de la un coleg pe-aici.

Unii producători de mașini dau kit-uri de pană cu ceva asemănător, dar din câte știu e considerat ceva temporar și nu știu dacă se mai curăță sau se înlocuiește tot (clar lichidul ăla o să fie "interesant" la echilibrare).
 

Thor

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Dec 6, 2004
Location
/dev/null
Păi se curăță când se repară pana din cauciuc. La mașini se folosește doar dacă faci pană, temporar. Nu e o soluție permanentă. Bagi smecleul ăla, unfli roata și mergi până la vulcanizare.
 

Fred

Membru Senior
Joined
Jan 4, 2019
Din ce zice fabricantul (https://www.notubes.com/faqs) se poate folosi si la roti cu camere; in acest caz banuiesc ca e pentru efectul anti-pana, ca nu are ce sa etanseze precum la tubeless.

Nu ma intereseaza conversia la tubeless pentru ca nu am nici jante si nici cauciucuri, iar o janta (sau roata cu totul) costa suficient de mult incat sa nu ma intereseze. Am doar sticla aia in dulap, nedesfacuta, si ma intrebam ce sa fac cu ea. Fabricantul nu spune nimic de facut mizerie sau de stricat jante :|

Cred ca o sa incerc la masina, totul e atat de vechi incat nu poate fi mai rau. Daca ma scapa de problema presiunii pierdute saptamanal atunci merita incercarea.
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Probabil depinde și de camere, unele sunt mai poroase și scapă în timp (așa am renunțat la camere Schwalbe și am făcut provizii de camere Continental, că primele pierdeau aer încât trebuiau reumflate săptămânal).

Dacă n-ai ce face cu sticla, vinde-o. Io nu mi-aș băga mâzgă de-aia în roți la mașini, mai degrabă aș încerca reașezarea cauciucurilor pe jante sau schimb de cauciucuri.
 

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Location
The Emerald Dream
Sub nicio formă nu băga prostia aia în cauciucurile de la mașină. Cel mai probabil trebuie schimbate cauciucurile (sau reașezate pe jante dacă-s noi, dar preferabil la altă vulcanizare).
 

Fred

Membru Senior
Joined
Jan 4, 2019
Am avut 5 cauciucuri noi (Michelin Alpin 5), unul s-a taiat lateral intr-o tabla pe sosea, unul a facut o galma, unul pierdea aer in draci. Am pus in loc 2 Michelin Alpin 4 cu uzura sub 50% (arata impecabil, dar au rulat vreo 15,000 km pe masina fratelui) si unul din astea pierde aer. Am avut 4 Alpin 4, dar vreo 2 pierdeau aer in draci. Pe aceleasi jante, schimband la aceeasi vulcanizare de ani de zile, am avut Michelin de vara cu zero pierderi, iar valvele au fost schimbate toate acum 1 an, peste vara nu au fost probleme cu cauciucurile celelalte, deci banuiesc cauciucurile si nu altceva. Dar cred ca vand masina la primavara si las noului proprietar problema sa o rezolve, mai exact ii dau cauciucurile de vara cu ea si alea 2 Alpin 5 bune. La urmatoarea masina, cand o fi, pun Cross Climate.
 

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Location
The Emerald Dream
Aruncă un ochi la Continental Sport Contact 5, a apărut 6 de curând și poate prinzi reduceri bune la ele.

Nu aș pune cauciucuri all seasons pe mașină în România, sunt veri foarte călduroase și ierni foarte reci, cu tot felul de pericole pe drumuri. Cross Climate or fi bune în alte țări, cu veri și ierni blânde. Altfel pierzi la siguranță și cauciucurile all seasons se vor deteriora și ele mai accelerat decât cele specializate de vară/iarnă.
 

jarod

Super Moderator
Sugar daddy
Joined
Nov 27, 2003
Location
Arad
Am all season pe mașină de vreo 4 ani. Ce-i drept, circul relativ puțin (< 10k km pe an), cam 95% în oraș, iar afară din oraș doar pe autostradă. N-am simțit diferențe față de cum era înainte, dar nici nu mă pricep și nu știu la ce să fiu atent.
 

radul

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Sep 8, 2004
Location
Iasi
Am pus in loc 2 Michelin Alpin 4 cu uzura sub 50% (arata impecabil, dar au rulat vreo 15,000 km pe masina fratelui) si unul din astea pierde aer. Am avut 4 Alpin 4, dar vreo 2 pierdeau aer in draci. Pe aceleasi jante, schimband la aceeasi vulcanizare de ani de zile, am avut Michelin de vara cu zero pierderi, iar valvele au fost schimbate toate acum 1 an, peste vara nu au fost probleme cu cauciucurile celelalte, deci banuiesc cauciucurile si nu altceva.
Aceleasi probleme le-am avut si eu cu Alpin 4. Nu erau cauciucurile, ci lenea celor de la vulcanizare care se bazau mult prea mult pe maglavaisul ala cu care dau cauciucul si janta inainte de montaj. Cum dadea un pic frigul gaseam masina pe janta. Banuiesc ca minunea aia se contracta si pe acolo se pierdea aer. Se intampla doar la scaderi semnificative de temperatura.
Din momentul in care am stat langa ei si le-am atras atentia sa curete bine janta inainte de a monta cauciucul, zero probleme!
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Location
Stockholm
Am eu Michelin CrossClimate. Nu e absolut nici o problema, nici chiar in clima suedeza. Masinile de azi au traction control foarte bun, compenseaza multe greseli.
 

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Location
The Emerald Dream
Am eu Michelin CrossClimate. Nu e absolut nici o problema, nici chiar in clima suedeza. Masinile de azi au traction control foarte bun, compenseaza multe greseli.
Desigur, toată lumea care merge cu vară/iarnă este dusă cu pluta când pot cumpăra astfel de anvelope care se apropie de performanțe de domeniul SFului.

De obicei sunt de acord cu tine, dar nu pune experiența ta cu mii (probabil zeci/sute de mii) de km cu Subi 4x4 în balanță cu viața omului. Mi-ar conveni să merg cu all-seasons din astea superbe, dar prefer să merg aici doar cu cauciucuri de vară - alegere personală, pe aici nu prea scad temperaturile sub 7*C și nici zăpadă/polei nu prea sunt. Dar în România (sau Suedia :biggrin:) aș merge doar cu vară vara și iarnă iarna. Sunt prea tânăr pentru altceva :smile:
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Și dacă am putea să ne întoarcem la discuții despre biciclete, that would be great. :smile:
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Location
Stockholm
Chiar asa, si pe bicicleta am cauciucuri all season. De la CST. Foarte bune de altfel, potrivite climei de aici.
 
Top Bottom