Interesant articolul, din perspectiva tratarii unor subiecte la moda. De citit si link-urile din articol, articolele lui Alin Fumurescu si cele privind costurile statului. Liberalul din mine e de acord cam cu tot ce se expune acolo, mai putin cu excluderea statului din absolut toate domeniile enuntate. Ca ar trebui sa fie minimal e ok, dar sa il scoti cu totul din economie nu cred ca e o solutie. Dar n-am dovezi pentru asta.
Atitudinea libertarienilor oarecum radicala vizavi de problemele societatii de astazi, si solutiile lor la aceste probleme determina o schimbare totala de mentalitate asupra tuturor pilonilor societatii actuale: religie, stat, educatie, viata, etica, morala etc... Ori lucrul asta nu e vazut foarte bine. Chiar si unele pareri filosofice descrise nu par foarte bine fundamentate. Interesante, dar nu adevarate. De exemplu, Vlad sustine ca:
Diferenţa dintre păcat şi responsabilitate este că păcatul este iertat de o terţă parte (de preot în urma spovedaniei) în timp ce ideea de responsabilitate presupune o relaţie doar între tine şi partea sau părţile vătămate. Dacă-i faci rău cuiva, nu poţi fi iertat decât de aceea persoană (iar crima este impardonabilă moral). O terţă parte are cel mult un rol de mediator al conflictului. Această diferenţă este extrem de importantă pentru că spovedania induce în societate ceea ce economiştii numesc „hazard moral”: dacă există o terţă parte care furnizează serviciul de „iertare”, costul iertării scade, şi atunci creşte tentaţia de a „păcătui”, i.e. numărul de acţiuni care necesită iertare
Nu sunt de acord cu afirmatiile acestea, si nu din cauza ca sunt credincios, ci din cauza ca nu pot fi sigur de adevarul celor scrise mai sus, mai ales ca stiu ca cei care fac pacatele care sunt considerate de libertarieni "pacate" nu prea trec pe la biserica, iar cei care se spovedesc de multe ori isi imagineaza pacate sau considera ca pacat un lucru pe care il stiu ca fiind pacat si nimeni nu le-a dezmintit cum ca n-ar fi...
Libertarienii afirma chiar ca ar fi gasit cauzele crizelor periodice economice, si anume monopolul statului asupra monedei. Interesant, ce sa zic. E mult de discutat pe temele astea. Probabil daca ar fi trait inca, lui Rudolf Steiner i-ar fi placut, sunt cateva idei despre libertate pe care le-am regasit si in scrierile lui.