Articole interesante din presă sau de pe bloguri

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
10,706
Da, cam asta e idea. Se aplica in foarte multe domenii, asa ca nu vad de ce nu in IT.
Îmi pare rău că nu m-am făcut chirurg. Ai garanție 30 de zile după operație și nu acceptăm retururi :biggrin:

Acum la modul serios, ideea este în modul următor - există o grămadă de tehnologii și software și hardware pe piață care trudesc de ani și ani de zile - la naiba, (prea) multe ATMuri rulează Windows XP, de exemplu. Problema este că multe din ele sunt lansate apoi uitate, pentru că se lansează "the next best thing", iar tu rămâi cu oalele (potențial) sparte. La fel cum s-a întâmplat acum cu WD. Și mie mi se pare foarte clar că ei sunt vinovați - utilizatorii nu ar fi folosit produsul software dacă nu era disponibil, nu? Dar asta se întâmplă când vrei să adaugi "valoare" produsului dar bănuții băgați acolo nu-s suficienți - și nici interesul. Iar apoi "uiți" de chestia aia "in the wild". Nu cred că a vrut cineva să cumpere HDDuri externe WD pentru softul ăla mizerabil, dar l-au pus acolo. Iar oamenii l-au folosit pentru că-i greu să folosești un HDD extern la modul "clasic". Are "cloud", tati, e șmecher :smile:

Ce mi-aș dori eu să iasă din scandalul ăsta? Practici mai bune legate de software, design cu securitate serioasă și potențial limitat de exploatare, eventual comercializezi software-ul separat, renunți la ideea de "gratis îi bun" și nu mai obișnuiești nici utilizatorii prost, te concentrezi și pe privacy...
Ce o să iasă? "We fuxd up, we sorry. LOL."
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,825
Îmi pare rău că nu m-am făcut chirurg. Ai garanție 30 de zile după operație și nu acceptăm retururi :biggrin:
Hai sa iti povestesc cum s-a ales nevasta-mea cu un os din falca spart si a primit scuze. Alt medic a reparat, dar pe banii clientului. Asa ca sa nu aud ca in domeniul medical nu se poate.
Dar da, ai dreptate, probabil fi cu "Scuze, dar nu mai este suportat, va descurcati singuri".
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
10,706
Sunt multe cazuri care ar fi demne de procese de malpraxis, don't even get me started la ce tot am văzut prin .ro :frown:
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,825
Bun, atunci suntem de acord ca in orice domeniu acea "garantie" este daunatoare profitului.
In IT ciclul de viata al draciilor devine din ce in ce mai scurt, oamenii vor sa schimbe pe urmatoarea versiune cu orice pret cu toate ca imbunatatirile sunt marginale. Aici a inceput sa se vada si la masini si alte chestii care sunt mai scumpe, nu mai zic ca o statistica spune ca oamenii schimba locuinta intr-o viata in medie de 19 ori ...
Asa ca nu ma mira ca exact in IT se intampla asta. In special cand oamenii nu inteleg riscurile asociate sub nici o forma, se asteapta ca un serviciu (de oricare ar fi el) sa functioneze la nesfarsit fara probleme.
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
10,706
Era o glumă, dacă tu vezi vreun medic care nu-și asumă responsabilitatea pentru munca pe care o prestează pe tine atunci este nasol de tot.

Una peste alta, Apple încă oferă software/OS updates pentru telefoane cu câteva generații bune din urmă, spre deosebire de jegurile de la Samsung, HTC, etc. Deci nu există scuze pentru că "n-ai folosit x la momentul potrivit, acum e prea târziu, țeapă, fraiere". Pui tehnologia pe piață, o suporți până când o retragi oficial, moment în care anunți "nu mai folosiți X că sux". Dar de ce s-ar face chestii de bun simț. Din nou, din postul tău rezultă faptul că de fapt clientul este vinovat că nu a folosit x la momentul oportun și apoi trebuiau să renunțe într-un moment y pentru că... ?

Statisticile strică bunul simț și asta-i o vorbă care vine din medicină, care a devenit "medicină bazată pe dovezi", ceea ce sună supercalifragilistic până niște oameni interesați se apucă să interpreteze statisticile și vin cu niște scheme de tratament de te doare mintea (la propriu :biggrin:). Eu nu știu cine naiba este membru al unei populații care schimbă de nouăsprezece ori locuința într-o viață în medie.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,583
Apple încă oferă software/OS updates pentru telefoane cu câteva generații bune din urmă, spre deosebire de jegurile de la Samsung, HTC, etc
Aici e o nuanță pe care a prezentat-o Rossmann: Apple oferă software pentru telefoane vechi pentru că Apple nu câștigă doar din vânzarea de telefoane - ei iau și 30% din tot ce se "consumă" de pe telefoanele alea vechi (aplicații, media etc), așa că le convine să aibă cât mai multe telefoane funcționale (oricum te "încurajează" să faci upgrade, că sunt din ce în ce mai lente cu fiecare update). Pe când Samsung ți-a vândut telefonul și gata, nu mai vede vreun ban de la tine (da, în teorie au și ei store etc, practic nu-l folosește nimeni cât timp nu au monopol).
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,825
Era o glumă, dacă tu vezi vreun medic care nu-și asumă responsabilitatea pentru munca pe care o prestează pe tine atunci este nasol de tot.
Tocmai asta incercam sa iti spun. Acel medic nu si-a asumat nici o raspundere, nici morala nici financiara, nici macar nu a acceptat sa repare tot el. Nu ca ar fi contat ca oricum era stupid sa mergi tot la el.
 
  • Sad
Reactions: Neo

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Messages
7,714
Io aș vedea problema dintr-un alt unghi. Orice software s-ar face, oricât de bine ar fi scris, este o bombă cu ceas până când i se va găsi o vulnerabilitate. Poate vulnerabilitatea va fi produsă de codul aplicației în sine, care nu validează datele de intrare și absolut toate scenariile posibile. Poate e o bibliotecă în care se descoperă o vulnerabilitate, sau poate compilatorul a avut niște gărgărițe. Sau poate e în BIOS sau în hardware o bubă.

Cert e că orice device ai avea, trebuie 1) să îi fie produse actualizări de software de la producător, și 2) să aplici acele actualizări cu regularitate.

Dar asta se bate cap în cap cu consumerismul modern și cu gradul de educație al consumatorului obișnuit.

Orice produs are încă de la concepere un expected lifecycle sau lifespan, o „durată normată de exploatare”, atât din rațiuni comerciale/profitabilitate cât și probleme de fiabilitate după 5-10 ani de funcționare non-stop, și că devine depășit moral. Un model iese din fabricație, apoi din suport, apoi din long term support, și producătorul nu mai face actualizări de software. Aia e, l-ai folosit 10 ani, mai dă-l în spanac că în IT 10 ani înseamnă 3 generații de produse, cât vrei să mai ții o janghină-n casă. Dacă încă mai ții un VAX în pivniță la care bibilești în fiecare weekend și te plângi VAX-ul ăla e încă mișto și ar putea să meargă optim dacă n-ar fi industria și politica și nuștiuce de vină că i-au tăiat prea devreme suportul, atunci nu ai o problemă tehnică ci una la mansardă.

Cisco anunță din timp când termină suportul la software pentru echipamentele lor de rețea. Nu te oprește nimeni să le folosești mai departe, da' dacă crapă ceva, ești fiul ploii. Producătorii de sisteme de operare la fel - se apropie data când un OS iese din suport, păi îți cam faci calcule cât sunt riscurile să folosești mai departe bomba cu ceas fără a mai avea suport, și cât e de complicat să faci upgrade.

Asta nu se practică doar în IT, ci și în alte industrii: un strung care e depășit moral și a ieșit din durata normată de viață, indiferent dacă „încă merge bine”, comportamentul responsabil e să fie înlocuit fiindcă nu mai garantează nimeni că mai funcționează în parametri și toleranțe. Dacă produce un accident de muncă, e fix problema cui l-a mai ținut în funcțiune dincolo de data de casare, nu a producătorului.

Revenind. Consumerismul ultrasimplifică această responsabilitate. Fiindcă majoritatea end userilor sunt niște tâmpiți și producătorii vor să-și vândă produsele, au ajuns să fabrice echipamente în stil „plug it and forget it”. Comoditatea e opusă securității, ușurința de instalare previne orice efort de învățare de configurare și mentenanță de la user, și niciunde în documentație nu e scris că „băi usere, vezi fii atent că tre' să-i faci update-uri periodic că altfel riști chestii cu bug-uri care încă nu au fost descoperite, și mai mult de atât o să vină vremea când ar fi bine să duci scula la reciclat”. Nimic. Deci userul nu știe să facă update-uri, sau să caute update-uri, sau măcar să știe că are ceva responsabilitate legată de durata normată de utilizare. E un user din categoria șoferilor care știu că la mașină îi trebuie doar benzină, cheie și talpă, nimic altceva.

La asta nu ajută nici faptul că producătorii nu au mecanisme de actualizări automate (fiindcă nu sunt aparatele lor să le controleze de la distanță, sunt proprietatea altcuiva și proprietarul e responsabil să-și pună actualizări disponibile când și cum vrea), de multe ori nici nu le comunică bine ci sunt îngropate prin niște KB-uri (gen producătorii de hard discuri unde un firmware update nu-l găseai în pagina de actualizări software ci doar adânc într-un KB obscur), și nici nu fac bine cunoscuți parametrii de durată normată de viață și suport încă de la achiziție. Sunt acum la vânzare bine mersi niște produse IoT dar care sunt controlabile numai prin portalul din cloud al producătorului, care a anunțat că oprește portalul la sfârșitul acestui an, deci cine cumpără acum produsul îl va putea folosi doar o juma' de an și apoi e o cărămidă.

Deci cu părere de rău, dar am ajuns unde am ajuns din cauza unei piețe dictate de o gârlă de prostani, iar ăia care ar vrea și ar putea mai mult nu-s organizați și nu cer chestii ci doar se plâng pe forumuri :biggrin: Iar dacă nu cere nimeni producătorilor ceva și nu-i strânge cu ușa și nu-i spurcă în review-uri, ăia n-o să facă chestii mai complicate că „așa e cinstit”, ci vor merge pe minima rezistență.
 
Last edited:

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,256
Mie mi-ar fi placut mult ca producatorii sa "descuie usa" cand se termina suportul oficial. Poate vreau sa-mi construiesc propriile update-uri. Nu cred ca se va ajunge acolo pana nu se voteaza legile alea cu dreptul de a repara.
Intre timp votez cu portofelul. Cumpar doar chestii pentru care exista deja alternative open source si il folosesc pana consider eu ca trebuie inlocuit. Aia care se cred ca trebuie sa fii de acord cu termenele producatorului pot sa voteze in continuare cu portofelul lor, numai sa nu vina sa-mi zica mie ca e normal. Ca nu e. Product as a service e bullshitul tipic corporatismului despotic de azi. In 50 de ani o sa platim dreptul de a respira. Nu pot decat sa ma bucur ca in 50 de ani n-o sa mai am nevoie sa mai respir.
 
Last edited:

jarod

Super Moderator
Joined
Nov 27, 2003
Messages
1,660
Asta cu făcut codul public e o idee bună, în principiu. În practică, probabil avocații vor obiecta pentru că „proprietate intelectuală”, iar cei de la security vor obiecta pentru că (estimez că) bucăți semnificative din codul respectiv apar și în produsele curente, făcându-le astfel vulnerabile.
 

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,256
Asta cu făcut codul public e o idee bună, în principiu. În practică, probabil avocații vor obiecta pentru că „proprietate intelectuală”, iar cei de la security vor obiecta pentru că (estimez că) bucăți semnificative din codul respectiv apar și în produsele curente, făcându-le astfel vulnerabile.
Daaaa, ca daca tin secret, prin magie nu mai sunt vulnerabile...
 

Thor

Membru Junior
Joined
Dec 6, 2004
Messages
2,118
Ca să publici codul sursă al unui produs e extrem de multă bătaie de cap. Dacă code-base-ul nu e făcut de la început pentru a fi publicat, sunt slabe șanse să fie făcut ulterior. Nobody has time and money for that shit.
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
10,706
Orice produs are încă de la concepere un expected lifecycle sau lifespan, o „durată normată de exploatare”, atât din rațiuni comerciale/profitabilitate cât și probleme de fiabilitate după 5-10 ani de funcționare non-stop, și că devine depășit moral. Un model iese din fabricație, apoi din suport, apoi din long term support, și producătorul nu mai face actualizări de software. Aia e, l-ai folosit 10 ani, mai dă-l în spanac că în IT 10 ani înseamnă 3 generații de produse, cât vrei să mai ții o janghină-n casă.
Eu pricep oarecum ce spui tu acolo, dar ia aruncă-ți tu primul toate HDDurile mai vechi de 5 ani și cumpără noi, că doar sunt janghine acum, nu? :smile:

Aici e o nuanță pe care a prezentat-o Rossmann: Apple oferă software pentru telefoane vechi pentru că Apple nu câștigă doar din vânzarea de telefoane - ei iau și 30% din tot ce se "consumă" de pe telefoanele alea vechi (aplicații, media etc), așa că le convine să aibă cât mai multe telefoane funcționale (oricum te "încurajează" să faci upgrade, că sunt din ce în ce mai lente cu fiecare update). Pe când Samsung ți-a vândut telefonul și gata, nu mai vede vreun ban de la tine (da, în teorie au și ei store etc, practic nu-l folosește nimeni cât timp nu au monopol).
Sincer mi se rupe de motiv, pentru mine contează că se întâmplă. De asemenea, aia cu lentoarea la fiecare update - Macbook Pro-ul meu n-a primit memo-ul și nici iPhone-ul XS. Sunt la fel de rapide ca-n prima zi și sunt și pline de zeci de mii de poze și alte nebunii. Aș dori să văz un Samsung care să se miște la fel de fluid cu aproape 40.000 de poze în el, făcute de prin 2013 până azi :smile:
 

jarod

Super Moderator
Joined
Nov 27, 2003
Messages
1,660
Ce se-ntâmplă se-ntâmplă din niște motive. Dacă vrei să le-nțelegi, bine, dacă nu, îl iei pe „nu” în brațe și o ții pe a ta că toți sunt nașpa că nu fac ca Apple (deși modelele de business diferă, cum explica miahi mai sus).
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
10,706
Nu înțeleg unde am scris că nu înțeleg. Am voie să comentez și să nu cumpăr produse cu suport idiot dacă nu-mi convine?

Pentru că așa s-a ajuns aici, turma cumpără toate prostiile, utilizatorii trag ponoasele. Și cam atât.


Adică serios, dacă a ajuns Apple să fie convenabil pentru că ne susțin privacy și longevitatea produselor -> something is very fucking wrong with the world. Motives notwithstanding.
 

icsfails

Membru
Sugar daddy
Joined
Nov 22, 2012
Messages
127
Macbook Pro-ul meu n-a primit memo-ul și nici iPhone-ul XS. Sunt la fel de rapide ca-n prima zi și sunt și pline de zeci de mii de poze și alte nebunii. Aș dori să văz un Samsung care să se miște la fel de fluid cu aproape 40.000 de poze în el, făcute de prin 2013 până azi
si ai facut poze misto cu XS in 2013? :biggrin: Galaxy S10+ pe care il folosesc de cand a aparut (~2014 conform calculelor tale:smile:) ) merge perfect, bateria tine, update-uri primeste
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
10,706
si ai facut poze misto cu XS in 2013? :biggrin: Galaxy S10+ pe care il folosesc de cand a aparut (~2014 conform calculelor tale:smile:) ) merge perfect, bateria tine, update-uri primeste
Sunt convins că și la Android se transferă la fel de ușor pozele între generațiile de telefoane fără să treci prin mizeria de Google Photos. Oh wait :smile:

Știi foarte bine la ce m-am referit, și da, am toate pozele din 2013 până în prezent de la iPhone 5 chior până la XS. Pe XS. Numărul total este 40412 și se mișcă foarte fluid. Chiar sunt curios dacă există telefoane care rulează Android care să fi stocat un număr similar și cum se mișcă.
 
Top Bottom