Aparat foto.

Mie unul mi se pare că, pentru un începător, să-l trimiți să-și baleieze ochii spre niște mari maeștri sau niște maeștri wannabe e cam degeaba, fiindcă începătorul nu are încă mecanismele prin care să înțeleagă ce vede. Se poate uita la o mie de poze pe zi și foarte probabil că-i va fi extrem de greu să disece fiecare fotografie ca să înțeleagă compoziția, și expunerea, și post-procesarea. Dar îi va fi mai ușor să învețe dacă-l trimiți la niște lecții prin care chestiile astea se învață pe rând, cu niște obiective intermediare realizabile, și abia mai încolo un pic să înceapă să se uite și la profesioniști ca să poată să recunoască din ceea ce a învățat. Poate unii pe-aici sunt genii și au învățat artă fotografică din consum de fotografii celebre, da' pentru mine a fost o realizare să recunosc când o fotografie a fost făcută de la nivelul ochiului sau când de la nivelul buricului, și de ce; sau să ghicesc distanța focală, ca să nu mă întreb „mie de ce nu-mi ies portretele așa” când tot ce am e un 18-55 și compar rezultatul cu portrete făcute cu 85 sau 105. Adică nu știu, voi când ați învățat să conduceți v-ați așezat la TV și v-ați uitat la Formula 1 două zile și dup-aia gata, ați fost buni de condus, sau ați exersat pe rând diverse chestii, de la reglarea scaunului și oglinzilor la plecarea de pe loc și oprirea, la cum se ia o curbă și așa mai departe, și mai încolo ați început să le legați într-o parcare goală, și dup-aia v-ați băgat în trafic unde ați mers mai încet ca bicicletele, și v-ați dat seama că probabil nu veți fi vreodată piloți de Formula 1 așa că poate n-ar trebui să vă raportați mereu la ei, ci la unii cu un nivel de experiență accesibilă pentru genunchiul broaștei unde vă aflați?
 
Eu pot sa citesc si sa invat tone de chestii despre muzica. Daca nu am de la natura darul, nu voi compune niciodata o simfonie. In mod cu totul exceptional, poate voi ajunge un mic Salieri, doldora de tehnica si cu sulla opera.

Nu mai stiu cum o chema pe domnisoara aia cu "Ea vinde scoici". Cate carti crezi ca a citit? :smile:

Eu cred ca cel mai bine e sa ne recunoastem limitarile si sa nu ne imbatam ca stim vagoane de tehnica foto, deci suntem mari artisti. Arta cere altceva.

Parerea mea umilă.
 
Nu cautam arta ci doar cum facem o poza ziua, cum facem un noaptea, cum prindem artificiile, cum facem un timelapse. Practic mai mult ce setari trebuiesc pentru diferite scenarii, ca apoi vedem noi ce arta scoatem de acolo.
Dar e hobby, nu ne facem fotografi de eveniment, peisaje sau jurnalisti. Doar avea nevoie de ceva mai mult decat putea camera de pe telefon.
 
Pai pentru asta nu aveti setari dedicate "la buton"? Rotesti comutatorul pe pozitie si apesi. :biggrin:
 
Rotesti comutatorul pe pozitie

, încadrezi, faci o evaluare de expunere, te uiți la valori și te gândești dacă ai nevoie să te proptești de ceva ca să nu iasă cadrul mișcat, tragi aer în piept, te uiți cu ochiul ălalalt în jur să fii aware de context și dacă trebuie să ții cont de ceva ce se întâmplă în jur sau de vreun moment anume, expiri ușor, înjuri, reîncadrezi, tragi aer în piept, te relaxezi, te concentrezi, anticipezi momentul, lași ușor aer din piept

si apesi.

Apoi faci chimping pe ecran, te enervezi un pic de încadrarea imperfectă și mișcată și expunerea în crăci, te uiți pe histogramă, mai înjuri o dată, te gândești dacă să treci pe manual, ajustezi setările să corectezi, te uiți în jur dacă nu cumva ar trebui să te muți pentru o perspectivă mai bună, și o iei de la capăt.

Între timp, consoarta înghețată s-a plictisit de tropăit de pe un picior pe altul până-ți faci tu mendrele „5 minute” de acum 20 de minute, și s-a dus să-și ia un vin fiert, măcar ăla să o încălzească și să îi calmeze iritarea. Măcar apreciază asta la tine, că ai un hobby oarecum pașnic și previzibil, că puteai să spargi bani mai mulți pe chestii mai periculoase. Da' oricum o să-ți scoată pe nas imprundența de a o ignora mai mult de 10 minute, deja are 5 planuri pentru cum să te facă să plătești pentru asta. Între timp tu ai mai făcut o poză și ai șters-o deja, cu alte înjurături, după care te-ai dat doi pași mai în față de parcă asta ar fi soluția pentru amatorismul tău.

There, I fixed it for you.
 
Eu pot sa citesc si sa invat tone de chestii despre muzica. Daca nu am de la natura darul, nu voi compune niciodata o simfonie. In mod cu totul exceptional, poate voi ajunge un mic Salieri, doldora de tehnica si cu sulla opera.

Nu mai stiu cum o chema pe domnisoara aia cu "Ea vinde scoici". Cate carti crezi ca a citit? :smile:

Eu cred ca cel mai bine e sa ne recunoastem limitarile si sa nu ne imbatam ca stim vagoane de tehnica foto, deci suntem mari artisti. Arta cere altceva.

Parerea mea umilă.

Problema ta cu cine este? :biggrin:

Cei care își cumpără aparate, studiază tehnica și trag poze corecte, sperând într-o zi să ajungă să aibă cadre decente poate și dpdv artistic?

Sau cei care cumpără aparate și trag poze sperând într-o zi ca lumea să le înțeleagă arta?


Sau ai impresia că o poză poate fi artistică fără a fi tehnic corectă (tobe...) în >1% din cazuri?


Edit: uite aici. (Humans of New York). Îi am ambele cărți scoase în format hardcover. Majoritatea pozelor lui sunt excelente dpdv tehnic, compoziție, culori, etc. Nimic nu-i chiar la întâmplare și fiecare poză spune o poveste chiar și fără textul atașat.

A, te-ai supărat că m-am legat de mrFred, care a fost un pozar slab apoi a avansat la pozar mediocru, super evoluția, ce să spun :smile:
 
Nu stiu de ce va certati. Numai sansa va decide daca o fotografie buna artistic dar proasta tehnic va ajunge undeva unde sa conteze si sa faca o diferenta. Si invers.
Asta nu inseamna ca trebuie sa ignoram intentionat partea artistica sau partea tehnica.
Peter Hurley zice bine, dar in stilul american cu gura mare si pierdere de timp. Si numai daca esti suficient de departe sa-l intelegi, adica mai pe scurt un portret bun are si un subiect pe masura, nu oricine "arata bine in poza".
Pot continua discutia mult si bine despre subiectul in fotografie (cand vine vorba de oameni) daca exista interes. Eu numai asta am facut, nu mi-a placut sa fotografiez obiecte si/sau peisaje.
 
adica mai pe scurt un portret bun are si un subiect pe masura, nu oricine "arata bine in poza".
Nu oricine arată bine în poză, dar foarte multe persoane care nu se consideră fotogenice au dat de fotografi slabi. Majoritatea oamenilor au măcar un unghi din care arată ok.

Iluminarea este importantă. Poți trage cu aproape orice jaf de cameră, dacă ai lumină bună (sau un setup de iluminare bun) rezultatele sunt decente.

Dar cel mai important este să poți face persoana din fața ta să se destindă. Nimic nu poate egala un zâmbet/râs sincer, din toată inima, restul este doar o apăsare de buton.
 
ursamajor cu pozele alea nu o sa faci cariera de fotograf profesionist. Adica fotograful ala care mai ia si bani pe ce munceste. Oricum sunt din ce in ce mai putini in ziua de azi din varii motive.
 
Ba eu cred că generațiile actuale le apreciază mai mult ca noi. :smile: Fiindcă ei apreciază arta mai digerabilă, puțin kitschoasă. Unele îmi plac chiar și mie. Să zicem, ideile. Desigur, plăcerea e undeva acolo aproape de indiferență. :wink:
 
Eu as incerca sa te contrazic, deoarece arta recenta nu-mi place deloc. Desigur, depinde si ce intelegi prin arta si unde o cauti, dar eu ma refer la fotografia cu oameni, de genul celei de moda la care ma uit oarecum constant.
 
Nu mă contrazici deloc, dimpotrivă, sunt de acord cu tine. Nici eu nu-s fan artă contemporană (recentă). Dar încă mai există chestii în muzică, cinematografie etc. care să merite atenția.
Cât despre fotografie, mi se pare cam cea mai chestionabilă dintre arte.
 
Fotografia de feșăn? Adică genul în care lucra Alexandru Matusciac, care nuș' de unde găsea atâtea gagici cu picioare kilometrice? Ah ba da, de la petrecerile organizate, în care oferea minorelor cocaină, amfetamină și ecstasy. Deci e clar că nici la nivelul ăla de renume în fotografia de nișă nu ajungi să trăiești bine, încât trebuie să diversifici afacerile...
 
Nu, nu la acea fotografie ma refer. De fapt nu ma refer la nici un roman, ci la fotografii care au primit recunoastere internationala.
Dar nu asta era important.
Ce vroiam sa spun este ca atunci cand faci fotografie cu oameni subiectul conteaza destul de mult. Nu ai acces la subiect corespunzator normelor actuale, nu faci cariera.
 
Fotografia de feșăn? Adică genul în care lucra Alexandru Matusciac, care nuș' de unde găsea atâtea gagici cu picioare kilometrice? Ah ba da, de la petrecerile organizate, în care oferea minorelor cocaină, amfetamină și ecstasy. Deci e clar că nici la nivelul ăla de renume în fotografia de nișă nu ajungi să trăiești bine, încât trebuie să diversifici afacerile...
Aș vrea să pot spune că sunt surprins. Serios aș vrea.

Fuck.
 
Back
Top