Aer curat în/pe lângă București?

Olivian Breda

Internet marketer
Sugar daddy
Apar periodic știri în presă că aerul din București e poluat și scurtează viața. Eu stau aici din octombrie 2018, și am mai stat anterior vreo 15 ani, 2001-2016.
Și mă gândesc ce să fac în privința asta:
- Să renunț la București complet în favoarea unui oraș cu aer mai puțin poluat;
- Să pun ceva filtru de aer în apartamentul în care locuiesc, dar nu știu cât e de eficient; aici aș avea nevoie de ceva sfaturi, dacă aveți, nu știu prea bine în ce să mă încred când citesc despre asta; filtrele și purificatoarele de aer rezolvă problema aerului din București?
- Să mă mut în apropierea Bucureștiului și să fac naveta.

Exemple de știri:
Beneficiile exercitiilor fizice efectuate in aer liber compenseaza efectele nocive ale poluarii - studiu | Medlife.

Stațiile care măsoară calitatea aerului din București arată aproape zilnic depășiri cu până la 400% pentru poluarea cu praf. Ce NU a făcut Primăria Capitalei în ultimii 10 ani - Mediu - HotNews.ro.

Și mai ales:
Pierdem un an și jumătate de viață sănătoasă din cauza poluării. România, pe urmele Chinei - Stirileprotv.ro:
"Românii pierd mai mult de un an și jumătate de viața sănătoasă din cauza poluării aerului, după cum arată un raport al Organizației Mondiale a Sănătății."

Mulțumesc!
 
Orice oraș mare are probleme de genul. A fost unul din motivele pentru care nu am ales Londra (pe lângă prețurile de-a dreptul nesimțite la chirii).

Praful nu este o problemă per-se, ci mașinile vechi care poluează oribil, dubele, camioanele și TIRurile pe care le vezi chiar și prin centrul Bucureștiului. De asemenea, lipsa pomilor este o problemă foarte mare. Naveta din afara Bucureștiului poate fi un coșmar. Filtrul de aer în apartament este fix pix. Renunțatul la București depinde de multe altele, dar probabil principalul este disponibilitatea joburilor care te interesează în afara lui.

Și korby are dreptate până la un punct, pentru că probleme sunt. Dar în București probabil te omoară altceva mult înaintea aerului, eg: tzatziki pe șaorma, șaorma, vecinii (de nervi), femeile, jobul, stressul, metroul, taxele și exemplele pot continua :biggrin:
 
În general, trăiesc destul de sănătos, dar partea cu aerul nu e în controlul meu. Mulțumesc de idei.
 
Dintre variantele menționate, alt oraș îmi pare singura soluție. Imo, de la navetă o să mori mai repede decît de la poluare.

Orice oraș mare are probleme de genul. A fost unul din motivele pentru care nu am ales Londra (pe lângă prețurile de-a dreptul nesimțite la chirii).

Așa e, dar există niveluri - faptul că poți să compari Bucureștiul (care e cea mai aglomerată capitală UE) cu Londra, care are de trei ori mai mulți locuitori, e o problemă mare de tot, pentru că alte orașe similare ca dimensiune, gen Viena sau Budapesta, sînt foarte locuibile prin comparație.
 
Vă mulțumesc pentru răspunsuri.

Legat de Londra, am citit o știre acum ceva *timp care m-a mirat - poluarea din Londra nu e atât de la oraș în sine, ci e poluarea aerului din Franța / Germania, care e purtată de aer și ajunge peste Londra. Și ăsteia nu preau au ce să îi facă.

"Officials in London said there had been poor air quality since Sunday evening as a result of local emissions which have failed to disperse and particle pollution from France and Germany."


(nu am o sursă mai bună, acum)

și, tot legat de UK:

"Air pollution kills nearly as many people as smoking in Britain each year, new figures have shown.

Although it was previously thought that emissions were responsible for around 40,000 deaths in the UK, new figures suggest it is closer to 64,000, just 18 per cent less than the 78,000 deaths caused by tobacco."


 
Last edited:
Vă mulțumesc pentru răspunsuri.

Legat de Londra, am citit o știre acum ceva care m-a mirat - poluarea din Londra nu e atât de la oraș în sine, ci e poluarea aerului din Franța / Germania, care e purtată de aer și ajunge peste Londra. Și ăsteia nu preau au ce să îi facă.

"Officials in London said there had been poor air quality since Sunday evening as a result of local emissions which have failed to disperse and particle pollution from France and Germany."


(nu am o sursă mai bună, acum)
LOL articolul ăla este tipic britanic. Noi nu am făcut nimic, e de la francezi/nemți. Meanwhile, au ditai taxa de poluare cu niște cerințe ridicole.
 
De prin 2013 fac naveta la Bucuresti, din Ploiesti. Am ales sa raman in Ploiesti din diverse motive, unul este ca imi pare ca ma lasa sa traiesc mai mult. Si asta cu tot cu naveta. Ma limitez la locatiile unde pot fi joburile pentru a-mi fi mai usor cu naveta. Ma umplu de spume vara cu trenurile pentru ca dupa ce ca au intarzieri fantastice, aerul conditionat este ori inexistent ori ineficient iar cei mai multi vor sa nu ii traga curentul si transpira mai ceva ca la sapa, la 50-60C in interior. Dar pot spune ca naveta este decenta, e poate mai decenta fata de ce imi povestesc colegii care stau in Militari si vin la Victoriei. Si sincer ma bucura pentru ca de acasa pana la intersectia cu Corbeanca pe DN1, fac maxim 30 min mergand efectiv legal si fara stresuri, iar de la Corbeanca am aceleasi stresuri ca toti cei care au platit supra pret pentru a sta mai aproape, cica, de Bucuresti. Ba chiar urmeaza sa-mi fac casa la iesirea din Ploiesti, in partea spre Campina si nu ma sperie prea mult ca voi mai adauga 10min pe sens zilnic. Ma incanta padurea langa care imi voi ridica palatul cu turnulete.
 
Eu probabil nu voi avea mașină prea curând, aștept mașinile autonome, până atunci e doar varianta trenului la mine (sau microbuz). :smile: Mersi!
 
O să cam ai de așteptat, că dacă e să apară mașini autonome undeva (și să poată funcționa fără incidente), aia va fi în țările mai civilizate și cu șoferi disciplinați, nu în haosul românesc și probabil niciodată în India. Iar dacă o să apară în Europa de Vest, asta înseamnă că parcul auto acum în uz se va muta ca mașini second hand în Europa de Est, deci iaca încă niște 10 ani în care vor domni pârțanele expirate, așa cum se mută acum diesel-urile. Și până vor apărea autonomele mai e o generație cu alea integral electrice care abia abia își face anunțată prezența. Cu puțin noroc, vei vedea la pensie 50% din mașinile din România complet autonome, vremuri în care prin alte părți au apărut mașinile zburătoare sau portalurile de teleportare. Întârzierea aia de 100 de ani nu e glumă și nu scade, ba dimpotrivă. Secolu' 21 cu buda-n curte și absolvenți analfabeți, și așteptăm cu portofelul pregătit mașinile autonome? E na.
 
Eu cred că dacă omenirea scapă de la extincție în următoarea sută (hai 200) de ani, atunci e posibil să apară și teleportoare, cum visează puterfixer. :hihi:
 
Sunt două aspecte cu mașinile autonome:
1. Partea cu "cât dureaza până apar în Vest pe străzi?"
2. Partea cu "după ce au apărut în Vest, cât durează până apar la noi?".

Mai e și aspectul "odată apărute, când vor fi adoptate în masă?", lucru care mă interesează mai puțin, foarte probabil voi fi un early adopter în această situație.

La 1., este o frică în piață de "ce se va întâmpla în cazul unor accidente mortale?". Nimeni nu prea vrea să își asume asta, nici cei care aduc mașini pe piață, nici Guvernele. Dar cred că adopția este inevitabilă, la un moment dat.

Ei, eu zic că, odată 1. rezolvat, punctul 2. va fi rezolvat foarte rapid.

Iar la punctul 1., consider că, deși sunt conștient că tehnologia e incipientă, și nu e încă în fază de lansare, în câțiva ani (nu mai mult de 10) pot apărea primele mașini autonome pe undeva prin SUA, probabil.

Asta cu "n-avem toalete în multe case/școli din țară" e dificil de rezolvat, e nevoie de fonduri alocate (nu sunt), voință mare de a face bine la sate (nu e), abiliatea Statului de a duce un proiect complex la bun sfârșit (nu o are).

La fel, e dificil de rezolvat partea cu nivelul al învățământului, nu e o soluție deloc simplă la această problemă.

Pe de altă parte, apariția mașinilor autonome în România cere doar un act "Sunt permise mașini autonome, deja testate în Vest, în România? Sunt permise". Atât. Ăsta e tot procesul de adopție, de restul se ocupă piața.

Ca dovadă de adopție rapidă - UiPath, producția de software (Amazon în România, BitDefender), Uber, Uber Eats, închirieri de tronitete electrice, Netflix.

E posibil să fie două Românii, cu două viteze - București (eventual și alte orașe mari, unele din ele universitare) și restul țării.

De asta nu prea îmi fac așa griji de toaletele din fundul curții / sistemul educațional precar, nu ele vor opri apariția mașinilor autonome în România.

Cel puțin așa văd lucrurile, din poziția de marketer semi-naiv. :smile:
 
Last edited:
Ca să vezi înapoierea: WC în curte și Tesla pe străzi avem și acum. Chestie de bani veniți din cer, nu neapărat practicalitate. Pentru că oricine are o Tesla în România are cel puțin două alte mașini, altfel nu-ți iei o mașină care (statistic) se strică des și la care (statistic) dureză mai mult de o lună reparațiile și în US, atunci când cel mai apropiat service e în Viena (cu unul planificat pentru viitor în Ungaria - la noi singura chestie planificată e o priză de încărcare).

Adopția rapidă de producție software s-a făcut pentru că un român era de 15 ori mai ieftin decât un american și de 8 ori mai ieftin decât un olandez. Cum s-au mai așezat lucrurile (au mai crescut salariile pe-aici), cum a început migrația către alte țări, pentru că indienii-s și mai ieftini, chiar dacă te înțelegi greu cu ei. Mulți din angajații Amazon RO sunt la nivelul data entry (ascultă înregistrări Alexa să zică dacă au fost corect interpretate; cât crezi că se plătește?).

Adopția restului de chestii de care spui e interesantă... Uber n-a activat legal în RO niciodată; trotinetele electrice sunt ilegale conform legislației românești; Netflix are altă ofertă pentru RO decât restu' lumii; la UiPath nu mă bag că nu înțeleg visul frumos în care trăiesc investitorii în general și mi se pare că evaluările pentru 95% din startup-urile IT sunt umflate ca să continue acel vis frumos (cât timp ai evaluări de miliarde pentru firme care n-au în viitorul apropiat șanse la vreun cent de profit e clar doar un vis frumos).
 
Io sunt curios cât de bine merge autopilotul Tesla în România. Nu de alta, dar tare mi-e că acolo ar trebui s-o testeze Musk, nu pe autostrăzi vopsite ca-n palmă și cu 34153 semne de circulație.

Nu, tati, ci în România, acolo unde banda 1 se termină brusc în șanț fără semne de drum îngustat și fără parapet pentru că a fost loat de mici întreprinzători cu mfiare mvechi mloăm, acolo unde nu ai marcaje sau ai 4 marcaje care spun chestii diferite și 1.5 benzi pe sens, unde toată lumea taie fața și se bagă șmecherește, unde ai cai, căruțe, biciclete și alte asemenea, mno. Ăsta testing environment pentru self driving cars.
 
E un nene prin UK care testează autopilot pe la voi pe-acolo, și trebuie s-o mâne cam pe la orice giratoriu, că le taie ca naiba, nu mai zic de mini giratoriile voastre, care-s 100% invizibile. Nu mai zic de roadworks, accidente și alte chestii complexe, unde ori se duce drept în continuare, ori disable brusc și îți pasează cartoful fierbinte, că boss, atât am putut, știi că e beta... Pare foarte relaxant să stai să vezi în ce gard te bagă. Am înțeles că în ultima versiune de soft au schimbat unghiul minim de curbă pe care îl poate lua cu autopilot (adică dacă e o curbă prea strânsă îți pasează controlul în mijlocul curbei în care a intrat deja cu viteză prea mare). Presupun că a zis unu' de la ei "băi, în curbele astea nu prea știm ce să facem, hai să pasăm controlul, ca să zicem că nu era pe pilot automat când a intrat în gard".

La noi traficul e fantastic, se va rezolva doar dacă vor merge pe șine, dar și atunci se va găsi unul care pune roți de tren la căruță. Eu trec des pe la o intersecție între 2 străzi la 90 de grade, una (fizic) un pic mai lată și un pic mai circulată și una mai îngustă, cu stopuri la toate (foarte vizibile) și speedbumps serioase, nu poți să nu oprești. Ăia de pe străzile mai înguste (care teoretic vin din dreapta) nu trec nici dacă le faci semn cu farurile - și asta nu o dată, toți fac așa.
 
Back
Top