Aer conditionat. Care-i ala?

burebista

Manic Miner
Odata cu premierea anuala de catre forumul emag m-am trezit cu 1000€ pe care tre' sa-i cheltui la ei, so, e vara, e cald al naibii la 8 unde stau eu asa ca acest Panasonic e OK pus pe un hol relativ mic, hol din care se duc atit bucataria (7-8mp) cit si cele 2 camere (15mp si 13mp, sau ceva de genul)?
Si alte idei sunt binevenite da' sa fie in zona de pret de 1800-2000 lei ca sa apuc si eu sa-mi fac un upgrade mititel acolo. :biggrin:
Multam'.

LE: Sau imi sopteste nevasta-mea de acest Samsung la care beneficiez de instalare gratuita si garantia care (ambele) sunt asigurate de firma unde lucreaza un bun prieten de al meu. :biggrin:
 
Din ce vad ai avea de racit o suprafata de peste 30mp. Daca e si la utlimul etaj, atunci e si mai dificil. Deci din start ar fi buna o unitate de cel putin 1200BTU, adica Panasonicul pe care il vrei e prea mic. Varianta lui mai puternica e mai scumpa, asa ca eu zic sa-ti asculti sotia si sa iei ce zice ea. Ea va fi multumita ca ai ascultat-o, iti raman bani de upgrade si, in plus, daca nu iti place, dai vina pe consoarta ca nu a ales bine. :biggrin::biggrin::biggrin:

PS: Plus pare cel mai silentios, iar avantajul de a monta/servisa la cineva cunoscut e destul de important.
 
Nu e ultimul etaj. Mai am 2 deasupra. :biggrin:
E drept ca si mie Samsung-ul imi face cu ochiul si prin prisma avantajelor colaterale. Sa vedem ce pareri mai apar.
Adica nu stiu ce tre' sa caut. Cu BTU ala m-am prins, is ca watii la sursa, cu cit mai mult cu atit mai bine, dar in rest? Consum, bacterii d'alea, usurinta la curatare, zgomot, dracu'-lacu'...
 
Atentie la montatul pe hol... asa am luat si eu de la Domo un Electrolux de 12.000 BTU, cu gandul de a-l pune in hol pentru a raci in ambele camere. Insa, cand au venit cei de la montaj, mi-au spus ca nu imi recomanda montarea acolo, din cauza distantei mici fata de peretele din fata (~1,6m), din cauza careia aparatul nu va functiona corespunzator, o buna parte din jetul de aer rece intorcandu-se direct in aparat si dand peste cap senzorii de temperatura. Decat asa, recomand doua mici, de 9.000 BTU, cate unul in fiecare camera... sau, daca tot e de pus pe hol, as merge pe 18.000 BTU, o sa ai o performanta mai buna.
 
Pai consumul e clar: clasa A. Vezi ca toate se invart cam pe acolo. Zgomot si ala e dat si te intereseaza mai ales la unitatea interioara. Restul.... nu ma bag.
 
Am și io o întrebare: ce înseamnă de fapt "Clasă A"? Cum se calculează? Cine dă încadrarea? Ce înseamnă de fapt? Ce înseamnă AC de clasă A și ce înseamnă frigider de clasă A? Am văzut frigidere cu consumuri de 400kWh anual încadrate în clasă A și altele consumuri de 250kWh încadrate tot în clasă A.

Cumparand un aparat mai scump, dar de clasa energetica A si tinand cont de pretul actual al curentului electric, ajungem la concluzia ca diferenta de pret fata de un produs din clasa B se va amortiza prin economia de consum in aproximativ 10 ani. In acest timp, beneficiem de utilizarea unui aparat deosebit, cu conditii de exploatare mult mai bune, cu afisaj digital care ne permite controlul conditiilor de pastrare a alimentelor si al starii de regim a aparatului. "In cazul unei diferente de clasa energetica mai mare, de exemplu A si C, amortizarea diferentei de pret se face in aproximativ 8 ani, iar o diferenta A–D poate fi recuperata in 5 ani", ne-au explicat reprezentantii APC Romania. De aici

Deci dacă eu iau un frigider clasă A în loc de unul B, peste 10 ani o să mă gândesc "ce bine că l-am luat pe ăsta, s-a cunoscut la consum, acum s-a amortizat diferența de 10% la preț"?

PS: poate merge la "Întrebări pe care ni le punem de mult", o să văd în funcție de răspunsuri.
 
Un aer conditionat in clasa A 9000 BTU poate consuma 820-850 watts pe racire, exista si aere in clasa D care consuma 2000 watts pe racire; chiar si un clasa B poate manca 200 watts in plus pe ora fata de A, destul de mult. Ce nu merita e banul dat in plus pentru un model cu inverter, ala chiar se amortizeaza greu, in cativa ani. Cel mai bine e sa va uitati la consum si asta e tot. A, si nu stiu in ce masura conteaza dar cele de 12.000 si mai ales de 18.000 sufla destul de tare sa ajunga la acei btu si fluxul de aer poate fi deranjant daca stai in camera cu el, nu mai spun de zgomotul semnificativ mai mare.

Acum experiente proprii, toate modele de 9000 BTU... am vazut si mai mari dar le-am exclus din calcul din motivele de mai sus.
- LG raceste bine, consum mic, filtre bune dar e zgomotos (are turbina micuta) si trozneste plasticul pe el intr-o veselie;
- Panasonic e ok, mediu la zgomot si consum, nu se remarca decat prin unitatea externa ceva mai zgomotoasa ca la LG;
- Samsung am vazut/simtit de mai multe ori la un amic, nu s-a remarcat prin nimic negativ dar nici pozitiv, e mediu si atat;
- White Westinghouse e silentios, raceste foarte bine (are o turbina de doua ori mai mare ca LG), consuma putin si merita fiecare leu.

Eu am de gand sa merg pe ultima optiune chiar daca o sa ma coste cam 200 RON in plus, consider ca merita; e singurul sistem care se potriveste cu PC-ul adica e cel mai silent posibil. In plus totul iti da senzatia de calitate, e ca si cum te-ai urca in Mercedes imediat de te-ai dat jos din Skoda...

P.S. Si eu recomand doua mai mici decat unul mai mare pe hol; am vazut si varianta asta, nu e asa eficienta pe cat pare in teorie, aerul rece ajunge greu in camere.
 
EU Energy Label pe Wikipedia = directive UE pentru eficienţa energetică specifică anumitor categorii de bunuri albe, dar şi autovehicule.

Şi eu am un AC pe hol, are un metru în faţă până la un dulap şi nu e prea eficient. După o zi fierbinte (cu camerele spre nord), dacă-l pornesc pe la 7 seara şi las uşile deschise la camere, îmi dau seama că s-a făcut răcoare de-abia pe la 1 noaptea. Aerul prin apartament nu circulă aşa uşor cum mi-am imaginat.

Dacă unitatea internă o pui în hol şi tuburile trebuie să traverseze o cameră până la unitatea externă, se poate să ai probleme de eficienţă şi din cauza tuburilor prea lungi. Din câte-mi amintesc, e o lungime maximă recomandată pentru distanţa dintre cele două unităţi.
 
Lungimea maxima e de aproximativ 8-10 m. Si eu am AC-ul montat pe hol si nu pot sa ma pling, nu e montat pe unul din cei doi pereti care formeaza holul ci pe o grinda care sustine tavanul. In acest fel aerul este suflat spre una din camere, ce se afla in dreapta AC-ului si spre sufrageria care se afla in capatul holului.

Cind s-a facut montarea, instalatorii au strimbat din nas, ca traseul e prea lung, ca e mai dificil de montat, dar pina la urma au cedat si l-au agatat unde am vrut noi.
 
[...] nu e montat pe unul din cei doi pereti care formeaza holul ci pe o grinda care sustine tavanul.
Aha, exact asa vroiam sa-l pun si eu. Am o grinda fix la mijlocul holului si vroiam sa-l pun acolo si ar veni ca sufla in lungul holului spre sufragerie, camera fetei fiind cam la un metru in spatele AC-ului astfel montat.
Iar de la compresorul de afara pina la grinda cu pricina ar trebui sa fie in jur de 3.5-4m traversind baia in lung. Sau nu-i bine prin baie? Aaa, nu prea fac dus decit odata pe luna, daca e cazul pot s-o mai si raresc. :rotf:
Suna bine?
 
1) Cand calculezi BTU necesari e bine sa lasi o marja de eroare. Printre ultimele etaje, spre sud, fara vegetatie in zona, etc, sunt factori care pot strica socoteala de acasa. Eu nu as lua 9.000 BTU decat poate pentru dormitoare mici. Nu conteaza doar consumul "in racire" pentru ca un 12.000BTU functioneaza mai putin timp decat un 9.000 BTU ca sa raceasca o camera. Pe cand un 9.000 BTU s-ar putea sa nu ajunga niciodata la 24 grade, daca e o zi caniculara.

2) Eu am Fuji 12.000 BTU, scump, clasa A, super siletios, 1.700 RON anul trecut. Practic il cam auzi noaptea cand porneste daca nu-l pui pe Super Quiet (marketing, adica ventilatorul pe cea mai mica treapta). Parintii au Vortex 12.000 BTU (oferta din Plus), clasa D, aproape la jumatate de pret (900 RON). N-am observat diferente majore intre ele, nici ca zgomot, nici consum (masurat 24h). Ambele garantie 5 ani, Fuji-ul mi l-au montat in doua luni, Vortex in doua zile.

3) In loc de un 12.000 BTU pe hol, as alege 2 x 9.000 BTU in camere. De ce sa racesc holul pentru a raci camera? Consum inutil. De ce sa dorm cu usa deschisa la camera? Etc.
 
Azazel said:
De ce sa racesc holul pentru a raci camera? Consum inutil. De ce sa dorm cu usa deschisa la camera? Etc.

E corect ce spui dar pe de alta parte ai un avantaj: in orice camera ai fi si oriunde ai sta in acea camera, aerul rece nu vine direct pe tine, nu ti-e suflat aer rece inspre scafirlie.

Burebista said:
Iar de la compresorul de afara pina la grinda cu pricina ar trebui sa fie in jur de 3.5-4m traversind baia in lung. Sau nu-i bine prin baie?

La mine traseul trece prin camera cea mai apropiata, baia mea nu are geam exterior ci doar o aerisire amarita. Am fost sfatuit de cei ce au montat AC-ul sa gasesc o solutie prin care sa sustin traseul dintre UE si UI. El a fost prins cu niste "zgarzi" metalice si fixat cu holsuruburi, dar mi s-a spus ca e mai bine sa gasesc o modalitate de sustinere ceva mai eficienta. Am folosit un canal de cabluri (gasesti cam la toate magazinele de bricolaj) si pe linga sustinerea mai eficienta a traseului, a ajutat cit de cit si la estetica.
 
E corect ce spui dar pe de alta parte ai un avantaj: in orice camera ai fi si oriunde ai sta in acea camera, aerul rece nu vine direct pe tine, nu ti-e suflat aer rece inspre scafirlie.
Aerul rece oricum e suflat in sus, unde se strange aerul cald (la fel cum caloriferele sunt puse jos, ideal in pardoseala), iti bate-n scafarlie daca-l pui pe Swing sau ii schimbi pozitia. Iar eu nu cred in "trasul curentului", cum majoritatea romanilor o face. :smile:

Oricum, AC-ul nu se monteaza spre pat. Mai bine deasupra lui decat spre el (am stat in camere de hotel cu el deasupra si a fost ok).
 
Ăă, nu-i chiar aşa. Instalaţiile de climatizare (aer condiţionat/calorifer) se montează în aşa fel încât să creeze un circuit de convecţie a aerului.

Caloriferul se montează în zona în care se acumulează aerul rece: în partea de jos a camerei. Aerul se încălzeşte, se ridică deasupra caloriferului, apoi traversează tavanul, coboară pe peretele opus şi traversează podeaua înapoi spre calorifer, în tot acest timp cedând treptat din căldură. În mod similar, instalaţia de aer condiţionat se montează în partea de sus a camerei pentru că de acolo poate trage aer cald înăuntru pentru ca să-l sufle în jos, aerul rece traversând camera şi urcând înapoi spre tavan pe măsură ce se încălzeşte, într-un circuit de convecţie.

Ar fi complet ineficient să montezi un calorifer în partea de sus a peretelui, fiindcă aerul rece s-ar strânge în partea de jos şi nu s-ar încălzi niciodată. La fel, să te foloseşti corect de circuitul de convecţie ajută la încălzirea/răcirea mai rapidă a camerei, decât să sufli aerul în direcţia contrară tendinţei lui naturale (aer cald spre pardoseală, aer rece spre tavan). Din acelaşi motiv al poziţionării sursei de încălzire/răcire, o instalaţie de aer condiţionat reversibilă pentru încălzire în timpul iernii nu va face o treabă la fel de bună ca un calorifer, deşi e o mică diferenţă între circuitul de convecţie natural şi cel forţat :wink: dar am intra cam mult în teoria chibritului.

Poziţionarea optimă a patului este pe peretele opus sursei de încălzire/răcire, unde temperatura circuitului de aer este cea mai apropiată de medie şi nu-l simţi că „trage” cald sau rece. Tot acolo se recomandă să se monteze termostatul pentru cei cu centrale, de exemplu. Optim este ca să ai caloriferul şi aerul condiţionat montate pe acelaşi perete, cel cu geamul, ca să ai confort şi vara, şi iarna.
 
În mod similar, instalaţia de aer condiţionat se montează în partea de sus a camerei pentru că de acolo poate trage aer cald înăuntru pentru ca să-l sufle în jos, aerul rece traversând camera şi urcând înapoi spre tavan pe măsură ce se încălzeşte, într-un circuit de convecţie.
Nu, aerul rece e suflat de AC in sus (orizontal, paralel cu tavanul), el fiind rece "cade" singur jos iar dupa ce se incalzeste, urca iar la AC. Tot acolo sus, fiind temperatura cea mai ridicata, AC-ul ajuta la echilibrarea termica. Daca AC-ul ar bate aerul rece in jos, in directia lui s-ar creea o zona rece iar restul camerei ar fi la fel de cald.

Comparatia cu caloriferul nu prea isi are sensul, fiind un radiator. Un tun de aer cald in schimb, e pus sa bata jos, paralel cu podeaua, pentru a incalzi aerul rece de jos.

Incalzirea in pardoseala e ideala pentru ca nu creaza curenti circulari de aer in camera, curenti care inseamna o dezechilibrare termica si "tras curentul" pentru unii.

PS: e vorba de AC split, nu de cele centrale, in tavan.
 
Hmf, poate nu ne gândim la acelaşi gen de instalaţie; eu le ştiu montate pe perete, sus, cu intake prin mască/pe sus şi cu ieşire în partea de jos, cu lamelele pe swing direcţionând aerul în jos şi în faţă. Chiar toate să fie montate invers? Pe tavan ştiu doar modele pătrate, ce se pun în mijlocul camerei şi suflă aerul rece în toate direcţiile.
 
Eu m-as uita in plus si la domeniile de temperatura la care functioneaza. Am intalnit aparate care nu raceau daca temperatura exterioara trecea de 40C (si asta se intampla frecvent daca bate soarele).
 
Aha, exact asa vroiam sa-l pun si eu. Am o grinda fix la mijlocul holului si vroiam sa-l pun acolo si ar veni ca sufla in lungul holului spre sufragerie, camera fetei fiind cam la un metru in spatele AC-ului astfel montat.
Io cred ca tot doua mai mici in camere e mai bine, poate mai vrei sa inchizi usa la camera... nu cred ca esti atat de batran incat sa nu mai faci cu nevasta unele activitati care cer usa inchisa daca e un copil in casa, iar respectivele activitati genereaza destul de multa caldura pentru a necesita aer conditionat. Vezi, trebuie sa te gandesti la toate aspectele problemei... :biggrin:
 
Daca conteaza uite si parerea mea: decat 1 de 12.000 BTU pe hol clasa A mai bine 2 de 9.000 BTU clasa C cu 5 ani garantie (compresor Toshiba) si montaj inclus in camere. Eventual 2 de 12.000 daca alea de 9.000 nu fac fata.
Te las pe tine sa le gasesti la emag. :biggrin:
Diferenta de consum in bani in 5 ani nu se recupereaza intre clasa A si C. AC-ul l-am folosit intens vreo 2 sapt in iunie, acum in iulie mai ca nu i-am dat drumul.
Bine ziua nu stau acasa, ci vin pe la 18.00. In functie de program-ul tau poti adapta.
Trebuie avut in vedere ca nu merg toata vara, tot timpul, asa ca diferenta de consum nu e foarte mare, iar inverter-ele poate ca sunt mai eficiente decat unul de clasa A normal, dar raportat la diferenta de pret la achizitie efectiv nu merita. In toate pliantele cand se face referire la diferenta de consum se specifica cuvintele magice "cu pana la" 30%. Cand? In primele 3 minute la pornire, tot timpul?

Eu m-as orienta spre aparate care sunt cat mai silentioase cu garantie cat mai mare. :smile:
 
Back
Top